Cartagena - Dag 3

October 21, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 27 °C

Idag har vi været ude og opleve en masse. Vi startede dagen ud med at tage på et kloster museum for en præst der hed Pedro Claver. Vi vidste ingenting om ham, men havde bare læst at det var en af de ting man skulle se i Cartagena. Det viste sig så, at være fordi han var en ret vigtig mand. Han var en spansk præst der tog til Cartagena, fordi han faktisk troede på, at de sorte slaver var mennesker og skulle behandles ordenligt. Så han lavede et hospital (som vist havde en ret høj standard), der kun var til at hjælpe slaverne. Selvom spanierne gerne ville bruge det også, så lod han dem ikke gøre det. Han kæmpede også for at stoppe slvehandlen (det her var desværre i 1600-tallet og slavehandlen stoppede først 200 år senere ca i 1800-tallet). Men han har været ret tidligt ude med de tanker. Museet omhandlede både ham, men havde også religiøs kunst og kunst fra Haiti. Vi havde betalt lidt ekstra for også at få lov til at komme op i kirkens tag og få en flot udsigt over byen.
    Da vi var færdige i kloster tog vi tilbage og slappede af på vores hostel et par timer inden vi skulle afsted igen. Vi havde booket os på en guidet rundtur af byen, men først om eftermiddagen så vi ikke skulle gå i den værste varme. Det var virkelig spændende og vi fik en masse historier om Cartagenas grundlæggelse, navnet på byen (det er nemlig to Cartagena’er - en i Spanien og den her i Colombia. For at kende forskel kalde de så denne her for Cartagena de Indias. Det var simpelthen fordi Columbus jo troede han skulle til Indien og ikke Sydamerika, så de synes det var passende. Byen hedder altså Indiens Cartagena på dansk…) og vi kom rundt og lærte en masse om de steder og bygninger vi er gået forbi de sidste par dage. Vi fik F.eks fortalt at en af de flotte pladser vi er gået forbi de sidste par dage var der, hvor de engang solgte alle slaverne. Han fortalte også, at de store og stærke slaver plejede at blive sendt til Cartagena først, men Englænderne kom og betalte ekstra for at få dem sendt til USA istedet, og så blev Spanierne efterladt med de mindre slaver. Det er derfor efterkommere af slaver i USA generelt er højere og større end dem i Sydamerika. Vi sluttede aftenen med at komme tilfældigt forbi et danseshow og går tidligt i seng for vi skal på tur imorgen til en vulkan, hvor man kan bade i mudder.