Hue & Dong Hoi

May 18, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 40 °C

Heehallo,

Ik loop een beetje achter maar zal proberen om de komende dagen dit wat meer bij te benen dus wees voorbereid om meerdere verhalen binnenkort!

Na ons avontuur in Hoi An, tot nu toe een van onze favoriete plekjes in Vietnam, zijn we doorgereden richting Hue. Dit is het epicentrum van meerdere historische leiders van Vietnam. Vlak na aankomst in deze stad ben ik samen met JJ naar 'the capital within the capital' geweest. Tijdens de vietnam oorlog zijn hier van de 140 gebouwen slechts een fractie overgebleven, met groot verdriet van de vietnamese bevolking want hier werden veel schatten en historie bewaard. Het gebied rond Hue heeft het tijdens de oorlog dan ook het zwaarste gehad van het hele land. Origineel was ons plan om hier zo veel mogelijk uit de zon te blijven aangezien de temperaturen hier tot ruim in de 40 opliep. Echter is dit gruwelijk mislukt en hebben we eigenlijk de hele dag in de brandende zon onszelf ontzettend vermaakt met de prachtige gebouwen, tuinen en tempels die nog over zijn gebleven na de oorlog. De volgende dag zijn we vroeg uit de veren gegaan omdat we dit keer ECHT de middagzon wilee vermijden, echter ook dit keer mislukte ons plan en zaten weer in de volle zon. We huurde onze scooters, klommen soepeltjes op onze 50cc hengsten en begonnen met cultuursnuiven. Gelukkig werden we afgeleid door de tempels met monniken en oude tombes van voorgaande heersers. Helaas kwamen we bij het laatste bijna niet toe aan echt rondneuzen aangezien er een chinese groep studenten (zo'n 100 grofweg) om de beurt langs kwamen in groepjes voor een foto met de Nederlandse reuzen, A.k.a. Wij.. Enfin, na uren rondhobbelen en helemaal kletsnat te zijn geworden van het zweet wilde we weer snel richting ren lekker restaurant om even af te koelen en bij te tanken voor de rest van de dag. Zo'n 12 gerechten en lekkere drankjes larer zijn we met gevulde maag weer richting Hue gegaan, waar ons hotel met AC op ons wacht. Heerlijk!

Om de komende dagen wat rustiger te laten verlopen hebben we ervoor gekozen om wat regelzaken over te laten aan degene achter de receptie in het hotel. Zo gezegd, zo gedaan zijn we de volgende dag in de ochtend met een privé auto naar het tunnelcomplex van Vinh Moc gegaan, gelegen tussen Hue en Dong Hoi. Hier hebben de bewoners tijdens de vietnamoorlog in verband met vrijwel constante bombardementen een gigantisch, kilometerslange tunnelnetwerk gecreëerd. Zoals verwacht is was er tijdens het ontwerp van dit knap stukje werk niet echt rekening gehouden met de lengte van de gemiddelde westerse gigant. Om deze reden begaven onze ruggen (en mijn lichte gevoel voor claustrofobie) het na een uurtje wel en vroegen we onze taxi om ons naar het hotel in Dong Hoi te brengen, onze volgende bestemming op deze 3-daagse-volledig-verzorgde-nep-backpackersrit. Maargoed luxe is ook wel eens fijn op z'n tijd!

Aangekomen in ons hostel ben ik vrijwel direct naar bed gegaan vanwege een (mogelijke) oorontsteking. Het mocht echter de volgende dag de pret niet drukken want we zijn na een redelijke nachtrust direct doorgegaan naar een (wederom) volledig verzorgde tour naar twee speciale en mooie grotten, ongeveer op anderhalf uur afstand van het hotel. De eerste grot was de langste droge grot in Azië. De tweede was echter een grot die we moesten bezoeken door middel van een boottocht van ongeveer 40 minuten. De motor ging uit zodra we de grot in gingen en we kregen een korte uitleg over de grot; hij werd in de oorlog gebruikt door de Vietnamezen als een verzamelpunt om vanaf daar het zuiden van het land te voorzien van wapens, munitie en voedingsmiddelen. Voldaan zijn we teruggegaan naar het hotel waar niet heel veel later opgehaald werden door de slaapbus richting Hanoi, zo'n 500km verderop. Hierover en wat daarna is gebeurd (inmiddels alweer best wat) in het volgende verhaal, deze is wel weer lang genoeg!

Ajuu-parapluu!