Satellite
Show on map
  • Day 69

    Gili air

    June 12, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

    Goedenmorgen lieve volgelingen. Vandaag weer een nieuwe pagina uit mijn reisdagboek.

    Gisteren zijn we aangekomen op het eiland Gili Air. Het eiland wordt veelal gezien als onderdeel van de gili-eilandengroep. Gili Air is de middelste van de drie, in meerdere opzichten. Het toerisme op het eiland is duidelijk terug te zien, voornamelijk aan de kust rondom het eiland. Hiernaast is het eiland qua oppervlakte ook de middelste van de drie met een kleine 6 kilometer omtrek en 1,73km^2. Vrij klein dus. De dag dat wij aankomen in ons hotel komen we er al snel achter dat wij een goede keuze hebben gemaakt. We worden verwend met een groot zwembad naast ons huisje, heerlijke cocktails (die we tijdens happy hour natuurlijk niet kunnen laten staan. Het personeel is ronduit ontzettend vriendelijk en helpt ons bij elk kleine dingetje waar we vragen over hebben. De zee waar wij op kruipafstand vanaf liggen met ons huisje is helderblauw en de lucht, ondanks een andere kleur blauw, net zo mooi. Het is geen straf om op dit tropische eiland ons leven even op pauze te zetten. Het eiland kent de regel dat er geen motorvoertuigen mogen rijden, behalve als deze elektronisch is. Dit bekekent dat er geen enkele motor te horen is. De enige tijd vervoermiddelen dat dit eiland kent zijn elektrische motortjes, fietsen en een ouderwets maar effectief vervoermiddel: paard en wagen.

    De tijd vliegt op dit eiland aan ons voorbij. We gebruiken onze tijd op het eiland om te genieten van de rust en om weer helemaal zen verder te gaan met de reis. Bij het ontbijt, wat inbegrepen zit bij ons verblijf, genieten we van een ongekend mooi uitzicht van blauwe zee met daarboven een andere kleur blauwe lucht. De horizon wordt verder gevuld met het uitzicht van het eiland Lombok wat op enkele kilometers afstand ligt. De gigantische vulkaan (op één na hoogste vulkaan van Indonesië) torent op een ruime 3700 meter in ds horizon ver boven de zee. De tweede dag van ons verblijf op het eiland is verder voornamelijk gevuld met zwemmen, zonnen, filmpje kijken en boekje lezen. De straf van deze relax-sessie wisselen we af met af en toe een hapje eten. We vinden een gezellig tentje waar ze heerlijke gerechten serveren. Van authentieke Indonesische gerechten tot specifieke gerechten die op het eiland en omliggende eilanden zijn ontstaan. We kiezen de lekkerste uit. Na onze lunch keren we terug naar ons hoffelijke oord. In de avond profiteren we van de happy hour(s) van ons verblijf: 2 cocktails voor de prijs van 1. Nu is het van goedkoop naar bijna gratis gegaan.

    De volgende keren we nog een keertje in bed om voordat we eruit moeten. We gaan vandaag snorkelen. Ik heb zelf geen idee wat er te vinden is in de omgeving dus ik laat mij verassen. Het duurt even voordat we op de boot kunnen maar zodra we eenmaal op zee zitten begint het enthousiasme bij mezelf wat meer op te lopen. Ik ben wel een beetje huiverig vanwege de nog steeds aanwezige pijn aan mijn rechter oor. Ik heb wel silicone oordplugs aangeschaft voor de zekerheid dus die probeer ik maar. Eenmaal in het water moeten we de gids volgen die ons langs het koraal brengt en uiteindelijk schreeuwt 'turtle, turtle'. We zwemmen op een paar meter langs een zeeschildpad zwemmen. De snorkeltour brengt ons langs nog een paar schildpadden, koraalriffen en dicht bij het strand van gili meno, het buureiland. Jan-Jaap voelt zich niet tof worden op de boot en in het water dus besluit hij om naar het strand te zwemmen. We komen tijdens de tour ook nog langs een plek waar onderwater 48 grote beelden in een cirkel staan. Hier stierf het helaas van de toeristen dus gingen we weer snel door. Ik merk al snel dat de oordoppen helaas niet hebben geholpen. Dat ga ik absoluut voelen.

    Eenmaal weer met beiden benen op vasteland gaat Jan jaap voor een lunch even de deur uit, ik heb niet zo'n trek en stel het uit tot avondeten. Ik neem nog even een stevige douche en ga daarna richting de andere kant van het eiland om de zonsondergang te aanschouwen. Het is een heus plaatje en maakt mij een beetje dromerig. Tijdens het snorkelen hebben we nog twee stelletjes ontmoet die nog wel wat willen drinken dus we spreken af. We eten in een all-organic restaurant en ondanks dat de prijzen wat hoger liggen is het eten verrukkelijk. Het is niet ontzettend veel dus we gaan wat later op de avond naar een all-not-organic tentje aan het strand en bestellen een goed bord nachos, heerlijk! Op dit moment beseffen we ons dat we nog helemaal niet weg willen van het eiland dus boeken we nog een dagje bij.

    De laatste hele dag op het eiland verkennen we nog een beetje de omgeving. Vanwege de oorpijn, die ik al twee keer eerder heb gehad maar nu een stuk erger wordt, besluit ik naar de dokter te gaan op het eiland. Het is een jong uitziende knaap die slechts gebrekkig Engels praat. Hij vertelt mij dat ik een gehoorgangontsteking heb, hij spuit mijn oor nog schoon en voordat ik de deur uit ga krikg ik nog een flesje oordruppels met antibiotica mee. We eten een stevige lunch en aan het einde van de middag is het tijd om de volgende stap te regelen. Ik wil namelijk naar komodo eiland toe en dat moet ruim van te voren geregeld worden. We worden een beetje van kastje naar de muur gestuurd maar vinden uiteindelijk de juiste man. Het is inmiddels al laat en we eten maar wat voordat we terugkeren voor de nacht.

    Dit was hem alweer. Het hele eiland logboek in een notendop. De volgende zal van het buureiland Lombok zijn, maar daarover meer de volgende ronde!
    Read more