Lombok - Kuta

June 17, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Zodra de taxi ons heeft afgezet bij ons nachtelijk verblijf huren we direct een scooter om hiermee de omgeving te verkennen en om bij de stranden te kunnen komen. Onze eerste bestemming is Tanjung Aan. Dit is een grote baai met een gigantisch uitgestrekt strand. We hadden nog niet geluncht dus dat wilden we even 'snel' doen. Achteraf bleek dat we als eerste al een uur moesten wachten op ons drankje en nog een half uurtje extra voor onze lunch. Na de lunch genieten we nog eventjes van de langzaam zakkende zon voordat we besluiten de volledige zonsondergang te bekijken op een wat mooier punt, niet heel veel verderop 'Bukit Meresek'. Eenmaal op de top, en nog net op tijd voor de zonsondergang zien we een natuurschoon spektakel. We zoeken een plekje uit op de heuvels waar weinig mensen staan en laten, al genietend van de zonsondergang, onze gedachten varen. De avond sluiten we af in een restaurantje niet ver van ons verblijf. We komen hier een Poolse man tegen die al genietend van zijn kip de restjes aan de bedelende katten geeft. Ook komen er in korte tijd meerdere kinderen langs met armbandjes. Alle verkooptrucs worden uit de kast gehaald om een bandje aan te smeren en uiteindelijk bezwijkt Jan-Jaap. Een armbandje rijker lopen we voldaan terug naar ons vertrek want de volgende morgen gaan we de zonsopgang bekijken aan de andere kant van de heuvel waar we de zonsondergang hebben gezien.

Het nadeel was dat we vroeg ons nest uit moesten komen maar dan heb je ook wat. Het uitzicht is adembenemend mooi en de ochtendglorie zorgt voor een rustgevende omgeving en heerlijk wakker worden. Na het spektakel van de zonsopgang zijn we richting ons hotel gegaan om ons voor te bereiden op de rest van de dag. We gieten snel wat koffie naar binnen en we vertrekken richting een ander strand. De weg is heerlijk rustig en na wat te hebben betaald om de scooter neer te zetten ploffen we neer op het strand. Het valt mij op dat er redelijk rustig is op het strand en dat de golven hier een stuk hoger zijn dan het vorige strand. In de zee ligt een hoop afval en het strand is ook niet heel schoon maar de baai is verder mooi en we kunnen hier van de rust genieten. Althans, ongeveer elke 5 minuten komt er een groepje kinderen langs die polsbandjes willen verkopen aan ons. We besluiten uiteindelijk om de beste verkoper eens flink aan de tand te voelen maar wel wat te kopen. Dit gaat echter niet zonder flink onderhandelen en we sluiten een deal: 2 kokoskoekjes en een klein deel van de originele prijs, ze hebben nog een lange weg te gaan maar ik schat een sales carrière als een redelijke optie voor deze jonge verkopers.

Na de lunch keren we terug want we hebben een belangrijke afspraak staan in de namiddag. We gaan namelijk paragliden. We worden om 15:30 opgehaald met een jeep en halen onderweg naar de berg/heuvel nog even wat mensen op. De weg naar boven is ongekend hobbelig en we worden als cocktails door elkaar geschud in de achterbak. Eenmaal boven op de top moet eerst de lichtste van het groepje gaan om de hoeveelheid wind te testen. Eenmaal in het pak gehesen en vastgeklikt aan de piloot rennen ze van de berg af. Na een meter of 5 komen de benen van de grond en vliegen ze over de rand van de heuvel. Het duurt bijna anderhalf uur voordat er nog twee andere de lucht in zijn gegaan en Jan-Jaap en ik aan de beurt zijn. Ik word als eerste in het tuig gehesen en vastgeklikt aan mijn piloot. Ik haal nog een paar keer diep adem (want zoals jullie weten ben ik niet zo'n fan van forse hoogtes). Ons zeil wordt omhoog gegooid en vangt direct wind. De piloot draait zich om en we rennen voordat ik het door heb al de berg af. Het is een waanzinnige ervaring om zo in de lucht te hangen. Het is inmiddels net na zessen en ongeveer 20 minuten later landen we op de grond. De avond sluiten we af met een heerlijk turks restaurant. De volgende dag moet ik er weer vroeg uit want Jan-Jaap en ik gaan de komende week onze eigen weg. Hoe en wat precies is iets voor de volgende keer!