Satellite
Show on map
  • Day 86

    Het einde van een avontuur

    June 29, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

    De laatste dagen van de reis staan voor de deur en het begint te dagen dat we weer binnenkort naar huis gaan. Gelukkig hebben we nog een paar leuke afsluitende dagen tegemoet, en natuurlijk nog een avontuurtje of twee te beleven.

    Zaterdagochtend vroeg gaan we uit de veren en pakken we vluchtig de tas in. We vertrekken na een ontbijtje te hebben genuttigd naar het stadje Kuta op Bali. Hier wacht als het goed is de vriendin van mijn broer, Jip, op ons. Het duurt aan onze kant iets langer dan verwacht dus Jip neemt nog even een bakje koffie voordat we aankomen in Kuta. De chauffeur biedt ons nog aan om ons verder te brengen naar onze volgende bestemming, Uluwatu. We onderhandelen nog eventjes over de prijs en stappen in voor de volgende rit. Binnen een uurtje zijn we bij onze homestay. Het is een prachtig plekje met een zwembad, grote binnenplaats en leuke huisjes. We zetten snel de spullen neer voordat we naar het strand gaan. Het is met eind van de ochtend en we willen nog surfen. Zodra we op het strand aangekomen zijn blijken er toch wel redelijk hoge golven te zijn en zodra ik het navraag word ik bijna in mijn gezicht uitgelachen. Enkel zeer ervaren mensen gaan met deze golven het water op blijkbaar. We besluiten om vandaag maar gewoon op het strand te genieten van de heerlijke zon en nemen af en toe een duikje in de verfrissende zee.

    In de avond gaan we naar een tempel waar ze een traditionele Balinese dans opvoeren. We worden nog even naar binnen geloodst door onze lieve chauffeur die ons verteld dat er 'officieel' geen plekken meer zijn maar ze een uitzondering maken voor ons. We moeten backstage een trap op lopen aan de achterzijde van een tribune. We staan op de tribune van een amfitheater met in het midden een groep mannen die allemaal klanken maken. Elke klank is net anders wat resulteert in een soort ritmisch verhaal. Ondertussen wordt er gedanst en is er een voorstelling gaande. Het amfitheater zit propje vol en iedereen kijkt aandachtig naar de voorstelling. Na de show worden we opgewacht door de chauffeur die ons ook heeft afgezet en worden we naar een restaurant gebracht. Het eten is heerlijk in het restaurant en er hangt een bekende westerse sfeer. Na het eten keren we terug met een taxi van het restaurant en vallen we snel in slaap.

    Zondag is de laatste dag met Jip en omdat het gisteren niet gelukt is gaan we vandaag nog een keertje proberen om te surfen. We ontmoeten onze instructeur bij de homestay die ons vanaf het begin al bombardeert met verhalen over bekende surfers. Hij vertelt ons dat de golven vandaag een heel stuk beter zijn voor beginners dan gisteren en kort erna liggen we weer op het droge te oefenen op het strand. Met een paar laatste tips en tricks peddelen we naar de golven. Het begin gaat wat stroef en val ik snel van mijn boord. Ik haal ook mijn voet open in de eerste tien minuten waardoor ik een beetje gedemotiveerd werd. Gelukkig vond ik mijn mojo weer snel terug en rolde ik wat soepeler over de golven. Na twee uur geproest en gepeddel in het water keren we terug naar het hostel. In de avond dineren we nog een laatste keer met Jip, en überhaupt in Indonesië. Om 20:00 worden we opgehaald door de chauffeur van gisteren en rijden we richting Kuta om nog wat souveniertjes te kopen. Helaas lopen we wat vertraging op met de rit naar Kuta en hebben we niet heel veel tijd meer over. We besluiten maar een volgende taxi richting het vliegveld te nemen.
    Read more