Borgholm

July 16, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

We rijden naar Borgholm, de hoofdstad van het eiland Öland en gaan hier het oude slot bezoeken.

Het barokke Slot dateert uit de 17de eeuw en is in 1806 verwoest door een brand.

Voordat we het Slot bereiken komen we eerst door een gebied waar de koeien vrij rondlopen.
    We hebben iets met koeien de laatste dagen 😂
    Het is druk bij het slot en we vinden nog net een parkeerplekje. We kopen een ticket voor SEK 100 p.p. en mogen doorlopen.

Er wordt ontzettend veel voor kinderen gedaan. Ze mogen over hangbruggen lopen, op een nep paard zitten, stenen torentjes bouwen, spijkers in een balk timmeren, hun krachten meten met een toverzwaard enz. enz.

We lopen hier een heel tijdje rond te dolen door allerlei doodlopende gangetjes, door exposities en zien hoe alles opgebouwd wordt voor een festival dat vanavond zal plaats vinden.

We zijn er moe van geworden en zoeken buiten het kasteel een terrasje op en besluiten hier een hapje te gaan eten.

Van hieruit rijden we 1 km verder naar het andere Slot.
    Sollidens Slot, het zomerverblijf van de Zweedse Koninklijke familie.

Er is een hele grote parkeerplaats waar je ook met de camper mag staan. Aan de buitenkant en je mag er gratis blijven overnachten.
    En dan wordt de parkeerplaats leeg gemaakt op de campers na die aan de buitenkant staan. Handhavers komen en alles wat in het midden staat geparkeerd moet weg.
    De Parkeerplaats loopt helemaal vol met auto's totdat er geen een meer bij kan.
    Rond 23 uur als het festival is afgelopen verdwijnen de auto's weer en een uurtje later is er niet meer te zien dat het hier eerder zo vol stond.
    En dan komen de auto's. De een na de ander en rij na rij worden er auto's geparkeerd. Allemaal mensen die naar het festival komen in het Slot.