Spanje-Portugal en Frankrijk

June - September 2021
De richting is bekend, de planning is veranderlijk maar ons huis blijft altijd hetzelfde. Read more
  • 77kilometers

Maastricht

June 15, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 25 °C

We zijn vertrokken. Vanmorgen was het net als bijna alle andere keren dat we vertrekken. Het was weer vroeg dag voor ons. Ik werd tegen half 7 wakker en er viel me van alles in wat ik nog moest doen. Dat bloesje moest nog gestreken en de planten binnen moesten nog een flinke plas water. O ja en de vaatwasser moest ook nog leeg. In mijn hoofd bleef het maar malen en daardoor bleef ik maar draaien en draaien en uiteindelijk ben ik maar op gestaan en heb de boel meteen afgewerkt. Onderhand was Frits ook wakker en die maakte een heerlijk ontbijtje voor ons. Daarna ging alles op rolletjes en tegen 10 uur kwamen we bij de stalling aan om de camper te voorzien van de laatste spulletjes die nog mee moesten.

De auto naar huis brengen en eindelijk konden we dan vertrekken richting het zuiden. We zijn helemaal binnendoor gereden via Tongeren, langs Huy, Cinet naar Givet waar we op een mooi plekje staan aan de Maas en geloof het of niet maar de CP is helemaal gratis.

Het is tropisch warm ffffffff.

Givet

June 15, 2021 in France ⋅ ⛅ 26 °C

We zijn aangekomen in Givet en staan langs de Maas.

Onderweg zijn we niet veel campers tegen gekomen al zagen we toen we in de stalling kwamen heel veel lege plekken. Of die mensen zijn al eerder vertrokken of het is in Nederland overvol op de campings. Wij gaan nog even genieten van ons plekje aan de Maas met een koud Roseetje want dat smaakt nu wel.Read more

Fumay

June 16, 2021 in France ⋅ ☀️ 28 °C

We kwamen bij het centrum van Reims maar tjonge, jonge wat een drukte in die stad en eigenlijk was het niet eens zo druk als je normaal zou verwachten maar ons viel het op ons dak. Een "drukke" stad en daar dan met een camper door rijden is nu niet echt ideaal maar mijn Frits worstelde er zich doorheen. We zagen de CP en inderdaad dichtbij het centrum. Hij stond echter propvol met Franse campers en auto's dus geen plaats meer voor ons. Draaien was niet mogelijk dus Frits in zijn achteruit een heel stuk terug. "Zullen we maar verder rijden of wil je Reims nog zien?" Vroeg hij allerliefst. "Kom maar verder" zei ik, "ik heb het hier wel gezien." Gelukkig" hoorde ik mijn held zeggen en met een glimlach op zijn gezicht manoeuvreerde mijn Fritske ons de drukte weer uit. Wij staan nu op een hemels rustig plekje tussen de druiven. Steeds als wij langs Reims rijden zoek ik de druiven en nog nooit heb ik ze kunnen zien maar nu hebben we de velden gevonden en er wordt druk op gewerkt met die speciale tractoren die over de ranken heen kunnen rijden.Read more

Mutigny

June 17, 2021 in France ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag zijn we op ons hemels plekje blijven staan. Het bevalt hier goed. Gisterenavond kwamen er in totaal 5 campers de CP opgereden. Het stond bijna vol. Je mag hier 3 dagen blijven staan want iedereen moet van dit plekje kunnen genieten.
    Het gaat een warme dag worden vandaag. Frits heeft nog wat filmpjes her en daar staan en dat kan hij nu mooi een beetje sorteren zodat hij weer een nieuwe vlog in elkaar kan zetten.
    Ik zelf zoek een plekje op in de schaduw met mijn leesboek.

Nogent-sur-Seine

June 18, 2021 in France ⋅ ⛅ 27 °C

We zijn helemaal binnendoor gereden vandaag en hebben de mooiste dorpjes gezien die je je kunt voorstellen. Echte Franse dorpjes die je ook wel in boeken ziet of op films. Zo mooi. We reden heuvel op en weer af, zagen enkele kasteeltjes en graan, heel veel graan. Het wordt hier ook wel eens de graanschuur van Europa genoemd.
    Onderweg nog even boodschappen gehaald bij Leclerc.

We hadden afgesproken om richting Vierzon aan te houden en als we een mooi plekje zouden tegenkomen voor de nacht dan zouden we stoppen en zo gebeurde het. Voorbij Sens zou een CP zijn volgens de NKC app bij een parkje en 250 meter van het dorp Gron af en dat leek ons wel wat en ja hoor, het beviel ons.

Saint-Août

June 19, 2021 in France ⋅ ☁️ 27 °C

Een beetje meer kilometers gereden dan anders.

Vanmorgen zijn we rond 9 uur vertrokken. Eerst naar de service, water lozen, water tanken,, toiletcassette legen en hoppa gaan met die banaan. Natuurlijk weer helemaal binnendoor.

Na een klein uurtje konden we weer rustig verder op pad door onze dorpjes en kronkelweggetjes want die blijven voorlopig nog favoriet. We reden door het centrum van Vierzon waar iedereen al druk bezig was met de versieringen voor 2 juli als de Tour door de stad komt. Midden op een rotonde stond een kleurige ren fiets te pronken en er hingen overal vlaggetjes. Heel feestelijk.

We kozen deze keer voor een camping met Nederlandse eigenaren. Fermette de la Haye.

Monsieur de la Haye kwam ons al tegemoet en vertelde dat de camping zo goed als verkocht was. Wij waren de tweede gast want ik zag nog een caravan staan. De plaats die hij ons toewees zag er prachtig uit. Het leek wel een privetuin. De prijs is €18 met of zonder stroom. Ach ja, Monsieur de la Haye was al op hoge leeftijd gokten we en had de boel zo goed als verkocht en wat het tuin onderhoud betrof nam hij het niet meer zo nauw, jammer. Het zwembad hebben we niet gevonden en de jeu de boules baan was een grote bloemenzee. Niet erg handig maar wel mooi om te zien.

Uzerche

June 20, 2021 in France ⋅ 🌧 20 °C

Het mooie Uzerche
    Vanmorgen zijn we na een heerlijke warme douche weer verder gereden richting Spanje. We namen afscheid van onze trouwe camping hond.

We hebben alle weer typen gehad die bestaan op sneeuw en ijzel na. Uiteindelijk zijn we beland in het prachtige Uzerche.
    En we hadden geluk want het was droog en de zon scheen zelfs.

Uzerche ligt in het departement Corrèze en staat bekend als een van de mooiste plaatsjes in de regio Limousin. Het plaatsje ligt aan de rivier de Vézère, op een hoge rots. het plaatsje wordt ook wel de ‘parel van de Limousin’ genoemd.

Morgen gaan we weer verder en gaan we kilometers maken. We gaan niet meer binnendoor maar zullen ook snelwegen nemen. Ons eerste doel is San Sebastian in Noord Spanje en dat is nog een dikke 400 km. Of we dat gaan halen geen idee.

San Sebastian

June 21, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Toen we het adres van San Sebastian in typte zagen we dat het meer dan 500 km was. We zouden wel zien hoe ver we komen. In onze navigatie werden ook de snelwegen en tolwegen aangezet. En zo gingen we op pad.

We maakten een prachtige rit en reden langs de druiven velden en wijnhuizen van de St. Emilion, de Pomerol, de Sancerre, de Bergerac, Merlot en Graves. De crème de la crème van de mooiste wijnen. Dat is mijn mening dan.

Onderweg hadden we regen, zon, onweer, zwarte luchten en mooie blauwe luchten maar toen we de grens passeerde van Spanje leek het wel of er een wolkbreuk plaats vond. Eerst zagen we zwarte luchten en ja hoor.

Het viel met emmers uit de lucht en zelfs onze ruitenwissers konden het niet meer bij houden. We zagen de weg bijna niet meer en moesten stapvoets rijden. Het water op de wegen spatte op. Watervalletjes ontstonden omdat het water van viaducten naar beneden storten. Ongelooflijk. Tien minuten later hield de regen op het wolkendek brak open en warempel, de zon kwam weer te voorschijn.

We staan nu op een CP dichtbij het centrum van San Sebastian.

Doordat er steeds regen viel zijn we niet de stad in gegaan. Dat bewaren we maar voor een andere keer.

Bilbao

June 22, 2021 in Spain ⋅ 🌧 18 °C

Het bleef regenen en daarom besloten we om op deze regenachtige dag richting Bilbao te rijden waar een neefje met zijn partner sinds een paar maanden woont. Het jonge stel, 20-tigers, hebben de stap genomen om Nederland te verruilen voor Bilbao. Ik vind dat ontzettend knap. Wij gingen eens kijken bij hun of Bilbao hun kon bekoren. Bilbao is de hoofdstad van Spaans Baskenland en zeer bekend om zijn Gugenheim museum dat wij eerder al eens bezochten. De stad ligt aan de rivier Nervión en ligt ook op de route van de pelgrim gangers die op weg zijn naar Santiago de Compostella.Read more

Ampudia

June 23, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Afgelopen nacht regende het harder dan ooit. Zoiets heb ik zelden gehoord. We werden er dan ook regelmatig wakker van en vanmorgen viel nog steeds regen en dus kunnen we er weer een rijdag van maken.
    We leggen weer heel wat kilometers af. Eerst een stukje langs de kust.

Santander, Torrelavega en van daaruit land inwaarts naar Ampudia en wat is het hier mooi. Zelfs de regen verdween en de zon kwam te voorschijn zoals we dat van Spanje gewend zijn.

Het begon in Villamartin de Campos. Het ligt een paar kilometer bij ons vandaan waar we nu staan. We reden er langs en zagen heel veel ooievaars. Soms wel een paar nesten dicht naast elkaar. Dus het plaatsje ingereden en de camper geparkeerd. Prachtig!!!!!!!