Utflykten till Lake Marian

January 14, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 -3 °C

Vilken obeskrivlig vy man vaknar upp till här i Fiordland utanför Te Anau långt ner på Nya Zeelands sydö känt för sina majestätiska omgivningar. Det är svårt att beskriva omgivningarna här utan som så mycket annat måste de upplevas. Är säker på att alla där hemma som har besökt dessa delar av Nya Zeeland vet precis vad vi menar. En överdos av magnifika vyer där skog, sjöar och berg möts i en magisk kombination. Detta är överallt, inte bara på ett fåtal utsiktsplatser utan längs hela den slingriga vägen från Queenstown mot Millford Sounds. Inte svårt att förstå varför den anses vara en av världens vackraste bilsträckor av Lonley planet.

Utan någon väckarklocka som ringde fick vi sova ut ordentligt och vaknade av oss själva vid halv tio. Vi var ganska snabbt redo att möta dagen och utforska omgivningen som så många pratat om. Vi hade fått en rekommendation från en kollega där hemma som studerat på Nya Zeeland i 2 år att vi absolut inte fick missa den avlägsna sjön Lake Marian med en vandringsled på 1,5h enkel väg. Innan vi gav oss ut på vår vandring så körde vi inom matbutiken i Te Anau och köpte både mat för vår utflykt och framtida måltider nu när vi är i campinglandet nr.1 där man ska tillaga sin egen mat då det är svårt att hitta restauranger, ibland på många mil.

Det var verkligen en härlig och utmanande promenad i ganska brant terräng mot sjön. Louise sa första minuten när vi började promenera att det var ganska svalt då solen var i moln och temperaturen strax under 25 grader. 4 minuter senare lät det annorlunda, nu var vi genomsvettiga och fick ta av klädlager tills vi var barbröstade. Väl framme möttes vi av en magisk utsikt, en glaciärsjö med isblått genomskinligt vatten omringat av höga berg med snö på topparna och molntussar som glorior runt bergen. Här njöt vi av vår medhavda lunch på en liten klippa under träden när det kom några droppar duggregn. Efter lunchen var det ju givet ett dopp i denna Lake Marian. Fy fanken vad kallt det var i vattnet, kan inte varit många grader varmare än sjöarna uppe vid Kebnekajse i norra Sverige. Inte så konstigt kanske med tanke att det är iskallt bergsvattnet som fyller sjön. Men ett snabbt dopp blev det iallafall innan vi klädde oss och vandrade tillbaka.

Eftermiddagen och kvällen spenderades i solen på vårt hotell med planering för kommande dagar och rundresa här på Nya Zeeland. Louise lagade en fenomenalt god pastasallad som fyllde en 30L kastrull. Nu har vi pastasallad att äta ett par dagar framöver iallafall.