Australia & New Zealand 2018

December 2017 - January 2018
A 33-day adventure by Servin

Shanghai på 12 timmar

December 26, 2017 in China ⋅ ☀️ 14 °C

En fantastisk julhelg blev starten på vår nya långresa- denna gång med destination Australien och Nya Zeeland.

Förväntansfulla flög vi först till Zürich och sen vidare till Shanghai för en längre mellanlandning på 12 timmar. Ett höghastighetståg (Manglev) tog oss från flygplatsen till staden på endast åtta minuter! Inte konstigt att det gick snabbt med ett tåg som for fram i 431 km/h. För att hinna se så mycket av staden som möjligt styrde vi stegen mot en sightsingbuss. Min vän Rainer som jag träffade under min studietid i Belfast hade gett oss tips på sevärdheter i staden som vi inte fick missa. Vi hoppade av bussen vid the Bund, Nanjing road och the Old city. Det blev en spännande mix av moderna skyskapor, shoppinggator och gamla kvarter med tempel och kinesisk kultur.

För en billig peng fick vi smaka på kinesisk mat på en av många små genuina hak. Det var klurigt att hitta vegetarisk mat då de flesta rätter innehöll kött av något slag. Grodor, oxsvansar och kycklingfötter var populära rätter på menyn. Inte något som tilltalade oss direkt. Smask smask smask tillsammans med kinesisk musik hördes på restaurangerna. Vi gissar att man visar att maten är god genom att smaska...

Trötta av sömnbrist och många nya intryck åkte vi höghastighetståget tillbaka till flygplatsen för vidare färd till Sydney och äventyr.

Ankomsten till Sydney

December 27, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Resan från Shanghai till Sydney gick bra, lång och dryg flygresa men utan några sensationer.

Framme och redo för den behagliga Australiensiska sommarvärmen laddade vi på våra Opal-kort och begav oss med tåget. För att spara lite pengar valde vi att hyra ett hus utanför Sydney i Werrington i 3 nätter. Cirka 1 timmes tågresa från centrala Sydney.

Vi hoppade av tåget vid Mount Druitt för en välsmakande lunch för att sedan ta bussen sista biten till Werrington. Buss 780 skulle vi ta, det hade vi kollat upp. När nästa buss 780 kom till hållplatsen hoppade vi på spända och glada över att vara på plats och i full färd på vårt äventyr. Vi upptäcker ganska snabbt att det inte finns någon panel eller högtalare som berättar vilken som är kommande hållplats. Eftersom vår direkta erfarenhet av Australiensiska folket är att de är väldigt sociala och trevliga så gick jag fram till vår chaufför och berättade var vi ville av och frågade om han kunde säga till. Han förklarade vänligt att det var den andra buss 780 mot Penrith som vi skulle ta. Ingen större fara då han släppte oss vid nästa hållplats som den bussen också körde förbi och så satt vi i gräset och väntade 15minuter på nästa buss. Så gick ingen större nöd på oss.

Framme vid vårt hus i Werrington som vi bokat via HomeAway då det t.o.m. Var svårt att hitta hus att hyra via AirBnB nu under jul och nyår runt om hela Sydney. Slitna efter vår resa och aningen jetlaggade hoppade vi in i duschen följt av en underbar tupplur. När jag försökte väcka Louise efter 1,5h svarade hon med "Nej, jag ska sova!". Men efter lite ihärdighet och en kopp kaffe så fick jag upp henne.

Vi njöt en stund av vår privata trädgård innan vi promenerade till ett shopping Village som ligger bara ett par minuters promenad bort. Vi inhandlade förnödenheter som frukost, grillmat och självklart alkohol på IGA och BWS. Fick ju ett sex-pack för bara 12$AUD om man köpte valfritt sex-pack, det erbjudandet kunde jag ju inte tacka nej till.

Hemma igen blev det en lugn kväll med öl i trädgården och förhållandevis tidig sänggång då jetlaggen fortfarande satt i.

Sydney top picks

December 28, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 28 °C

En vacker och solig morgon uppenbarade sig bakom rullgardinerna - perfekt väder för en båttur in till centrala Sydney. Den trevliga mannen som ägde huset vi bodde i hade tipsat oss om att ta färjan från Parramatta till Circle Quay. En båttur som skulle ta oss under Harbour Bridge och förbi Sydneys landmärke, det kända operahuset. Efter att ha ätit en god frukost på terassen gick vi med förväntansfulla steg mot bussen.

Väl framme i Parramatta hittade vi snabbt färjeläget och konstaterade att nästa färja skulle avgå om 50 minuter. Vi passade på att köpa en god lunch bestående av sommarrullar och sushi som vi åt med utsikt över ån. När väl färjan kom var vi många som ville med. Som tur var fick alla precis plats och med en full båt gled vi sakta fram. När vi kunde börja skymta skyskraporna gick vi ut på däck där solen gassade. Lyxvillor låg längs vattenbrynet och bara synen av dessa var en upplevelse. Båten gled förbi skyskraporna och Harbour bridge närmade sig. Vi kunde konstatera att vår hyresvärd hade rätt när han sa att båtturen skulle ge oss en wow-känsla.

Vi passerade under Harbour Bridge och även förbi operahuset - jag kan lova att våra kameror gick varma. Vi anlände till Circle Quay och blev ett med en ström av turister. Vi styrde stegen mot the Rocks som är ett historiskt område i Sydney känt för sina restauranger och konst. Vi fick en New York känsla när vi promenerade runt med de anrika kvarteren. Törstiga gick vi till en en rooftop bar och beställde in en kanna med svalkande innehåll. Vi njöt av utsikten och att vara tillsammans på ännu en oförglömlig resa.

När vi kände oss nöjda med the Rocks promenerade vi mot operahuset. Vi kunde inte låta bli att göra som alla andra turister, ta selfies med operahuset i bakgrunden. I parken nedanför, Botanic Gardens strosade vi runt och njöt av vyerna och det vackra vädret. Uffe blev hetare än vanligt efter ett tiotal burpees i solen. Knasboll :).

Efter en halvtimmes glassande i parken gick vi längs vattnet in mot centrum. Vi gick längs shoppinggatorna och efter några halvhjärtad försök till shopping gav vi upp och tog tåget hemåt. Vi konstaterade att Sydney är en stad som har det lilla extra och kan nog vara den bästa staden som vi har besökt under våra resor. Imorgon väntar Bondi Beach.

Vår hemresa gick bra tills vi kom till Werrington där vi skulle byta till buss. Nästa buss skulle gå om en timme och vi bestämde oss för att promenera hem. Uffes telefon hade laddats ur vilket resulterade i inget internet. Uffe trodde att han visste vägen och vi gick och gick. Tillsist satte jag igång internet på min telefon och det visade sig att vi hade gått åt fel håll. Vi gick hela vägen tillbaka till busstationen lagom till bussen kom. Trötta i fötterna var det extra skönt att krypa ner under täcket. Trots det lilla missödet har vi haft en underbar dag down under.

Strandhäng på Bondi Beach

December 29, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Målet för dagen var att glassa på Bondi Beach. Efter en härlig frukost i lugn och ro begav vi oss till tåget som skulle ta oss till Bondi Junction. På tåget chattade jag med Tobias, en gammal kollega som bott av och till i Australien i 6år och som numera bor i Sydney för att försöka träffas när vi nu är på plats.

Framme vid sista tågstoppet vid Bondi Junction hopades köerna till bussarna som gick till Bondi Beach. Jag sa till Louise att vi ställer oss inte i de gigantiska köerna då jag kollat upp att det bara skulle ta 16minuter till stranden.

Som tur var bad Louise mig att dubbelkolla rutten och upptäckte då att det var med bil det skulle ta 16 minuter. 42 minuter promenad var vi inte så sugna på i 31 gradig värme.

Efter ett tag lyckades vi trockla oss på en buss ner till omtalade Bondi Beach. Vi var båda eniga att vi kunde tänka oss att flytta hit med den känslan som infann sig när vi tagit oss ner på stranden och lekte i de livliga vågorna. Det märktes att det var mellandagar och många var lediga denna fredag då stranden vällde av alla sorters folk som njöt av det svalkande havet. Det kändes dessutom säkert med dussins av life guards som patrullerade stranden och shark alert-helikoptern som cirkulerade hela tiden.

Efter en stund mötte jag upp Tobias som kom ner på sin motorcykel. Vi firade vårt återseende med ett gäng bärs som så börs trots risken till böter då det är totalförbud av alkohol på alla allmänna platser i stort sett hela Sydney. Lunchen inmundigades längs strandpromenaden på en balkong med utsikt över hela Bondi Beach. Svårt att klaga.

När klockan blev 17 så hur folkmassorna hopade sig åter igen vid bussarna. Vi tog det kloka beslutet och beställde en Uber till tågstationen. Hemma gjorde vi oss ordning för morgonens tidiga morgon som skulle ta oss till Blue Mountains och ett heldagsäventyr. Självklart startade vi vår gasolgrill i äkta Australiensisk anda och hade vår kvällsliga bbq innan det var dags för bingen.

Hissnande höjder i Blue mountains

December 30, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Nepp, denna dagen började inte lika bra som tidigare. Lousie har drabbats av influensa under natten och skakade av feber. Så typiskt att bli sjuk på semestern och speciellt på denna dag då vi bokat in en heldag med Abseiling och Canyoning äventyr i Blue mountains.

Men vi samlade våra krafter och tog det tidiga tåget till Katoomba i Blue Mountains. Vi hade bokat ett YHA vandrarhem som tur var på huvudgatan så bara några minuters promenad från tågstationen. Vi tänkte att det är bra att testa ett vandrarhem nu i början av resan för att se om vi tycker att standarden är OK för att kunna ta fler hostels på resan för att spara lite pengar. Vi hade bokat två sängar i mixat dorm för ca 500kr, med tanke på Lojsans tillstånd var det ingen tvekan på att vi behövde ett privat rum så det var bara att dubbla övernattningskostnaden.

Det ska gudarna veta att Australien inte är ett billigt land med vår svaga svenska krona. Sen att man köpt en tomt precis innan vi åkte på semester kanske gör att man är extra gnällig. ;-)

För att inte vaska båda våra redan köpta aktiviteter så lämnade jag av Louise på vandrarhemmet för att sedan åka och fira mig ner från klippväggar, vattenfall och bada i grottor.

Innan vi fått vår krättringsutrustning så hade jag blivit polare Brian, "an Irish fella" som bott och jobbat i Sydney i 4år och fått utflykten av sin fru i julklapp. Vårt gäng på 9 personer hoppade in i minibussen mot Blue mountains. Vi fick lära oss hur abseiling gick till på ett mindre klippor på ca 15m höjd. Bara det var en mix av nervkittlande och läskig känsla när man lutar sig baklänges ut över stupet för att vandra baklänges ner för bergväggen med utsikt över hela naturreservatet med flera hundra meter ner dalen. Efter ett par övningar var det direkt dags för "the abyss" som en av tjejerna beskrev det som, 35m hög bergvägg skulle vi ta oss ner från. Återigen en liten mixad känsla men där adrenalinet började ta överhand och med action-kameran på hjälmen fick man ju bita ihop och fira sig ner.

Efter abseilingen var det dags att återigen hoppa in i minibussen för att åka djupare in i skogen. Efter en kortare lunch var det 45minuter promenad genom skogen tills vi kom till en grottkedja där vi fick byta om till våtdräkt och övrig säkerhetsutrustning innan det var att ta oss fram till vattenfallet Empress Fall. "Wiehoo" vad det var kul att hoppa ner i grottpolerna som var längs vår rutt. Det slog abseilingen överlägset. Roligaste hoppet var ca 6 meter från en klippkant rakt ner i plurret. Turen avslutades äventrysmässigt med en 30m abseiling ner för Empress Waterfall, halt och svårt att hålla sig på fötterna men likväl spännande. Hoppas filmerna med kameran blev bra. Kommer ladda upp dem också vid tillfälle så ni kan se med egna ögon lite av det jag fick uppleva.

Efter en lika lång tur tillbaka till bussen med hissnande och vackra vyer tog vi oss tillbaka till Katoomba där min sjuka fru låg och väntade på vårt rum. Hon var kokande het av feber, "hetare än lava" som General Knas hade sagt. Detta trots diverse febernedsättande läkemedel. Jag fick agera sondmatare och sjuksköterska under kvällen så att hon fick i sig lite mat och vätska. Ingen kul historia för stackars Louise, hoppas hon blir frisk snart. Nyårsafton imorgon vet inte hur det ska gå men oavsett så önska vi ett gott slut där hemma!

Gott nytt år från Sydney!

December 31, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Sista dagen på året vaknade vi upp på vårt hostel i Blue Mountains, ovetande om hur dagen skulle bli. Jag hade haft många märkliga feberdrömmar under natten, bland annat hade jag haft ett långt samtal med en sked?! Som ni förstår var jag fortfarande sjuk och bävade inför utcheckningen och den långa uppförsbacken som ledde till tågstationen. Uffe som alltid är omtänksam och ställer upp för mig bar så mycket av mina saker som han kunde. Vi tog oss till tågstationen i lugnt tempo och jag kunde återhämta mig på tåget som skulle ta oss in till Leichhardt (little Italy) som ligger hyfsat centralt i Sydney. För några månader sedan hade vi efter mycket sökande hittat ett boende över nyår - som inte åt upp hela resebudgeten. Ett dubbelrum på nyårsafton på ett trestjärnigt hotell kostade från 6000kr upp mot 10 000 kr. Vi var mycket nöjda över att ha hittat det lilla italienska pensionatet som kostade 1800 kronor/natten.

En bussresa och en liten promenad senare var vi framme vid vårt boende. Ett trevligt gammalt italienskt par hälsade oss välkomna och visade oss runt i boendet som hade kök, vardagsrum, sovrum och badrum. Kylskåpet var laddat med frukost. Efter en liten powernap gick vi ut för att äta lunch. Vi hamnade på en trevlig liten familjär restaurang som serverade fräsch och hälsosam mat. Jag beställde surdegsbröd toppad med quinoa, avokado, halloumi, grönsaker och granatäpple. Uffe tog pasta med kyckling och en smarrig sås. Efter lunch kände jag mig på bättringsvägen, till och med lite pigg.

Tillbaka på boendet gjorde vi upp nyårsplanerna. Jag hade förlikat med mig tanken att jag skulle vara sängliggande på nyårsafton men jag hade börjat må bättre och bestämde mig för att försöka vara med. Uffes vänner från Kristianstad, Henrik och Marcus var också på plats i Sydney och vi bestämde att vi skulle mötas upp på en av utsiktsplatserna. Det kluriga var att bestämma vilken. De allra bästa platserna kunde vi glömma för de hade redan uppnått maxkapacitet klockan 10 på förmiddagen. Vi bestämde oss för Pirramara Park. Uffe och jag tog en Uber dit klockan 19 och fick riktigt bra platser med utsikt över Harbour Bridge.

Ett skepp kom lastat med fyrverkerier på väg mot Harbour Bridge, runt ett ton skulle jag tippa på. Totalt skulle fyra ton skjutas upp klockan 21.00 och ytterligare 8 ton vid tolvslaget. Vi åt medhavd picknick och smuttade i smyg på Prosecco. Alla offentliga utkiksplatser hade alkoholförbud men vi lyckads smuggla in lite till picknicken och till nyårsskålen. Solen gick i moln och kyliga vindar blåste upp. Dumt nog hade jag inte tänkt på att ta med mig en tjockare tröja. Det blev kallt och för att inte bli mer sjuk skulle jag gå ut från området och försöka hitta en butik. Uffe tyckte det var bättre att jag satt kvar och vilade upp mig och erbjöd sig att gå på tröjjakt. Tacksam satt jag kvar och mumsade på jordgubbar. Efter en timme hade Uffe fortfarande inte kommit tillbaka och jag började bli orolig. 20.57 kom han äntligen springandes i hög fart för att se barnfyrverkerierna. Han hade gått långt för att hitta en tröja och en handduk att sitta på till mig. Det var en riktigt fin kärleksgest <3.

Barnfyrverkerierna kan beskrivas med ett stort WOW! En otroligt vacker färgexplosion som fick alla på området att komma i feststämning. Tillsammans med Uffe kom också hans vänner från Kristianstad. Vi hade det väldigt trevligt och timmarna sprang iväg. Tolvslaget gjorde sig påmint och om barnfyrverkerierna var imponerande var de inte i närheten av de åtta ton fyrverkerierna som sköts på tolvslaget. För att fira att Australien röstat fram ett godkännande av samkönade äktenskap lös fyrverkerierna i regnbågens färger.

Det blev dags att ta sig hemåt tillsammans med hundratusentals andra nyårsfirare. På grund av vägavspärrningar tog det lång tid att promenera till bussen som Uffe tittat ut. När vi hoppade av var vi nöjda med att kommit billigt undan.. Dock visade sig att vi åkt till fel Renweck street som låg på andra sidan stan. Gah det var bara att beställa en Uber och skratta åt missen. Slutet gott, allt gott.

God fortsättning till alla er där hemma!

Första dagen på nya året

January 1, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 28 °C

Åh så skönt med sovmorgon efter en sen nyårsnatt. Dagens plan var att åka till Manly Beach och njuta av bad och sol. Runt tolvsnåret kände vi oss redo att ge oss av. Vi tog bussen ner till färjeläget och sen väntade en behaglig båtresa till Manly. Under båtfärden sökte vi efter billiga lunchställen på TripAdvisor. Det fanns dock inga vad vi i Sverige anser billiga lunchställen utan här är en lunch för runt 100-lappen billigt. Vi bestämde oss för en restaurang som serverade dumplings och bowls. Perfekt ställe för mig som kunde välja och vraka bland olika tofurätter. Vi gick ner till stranden med vår medköpta mat. Stranden var även denna vacker men där var betydligt fler barnfamiljer än på Bondi. Barnfamiljer = man får sand på handduken på grund av springande barn. Vi tog några dopp men det var kallt både i luften och i vattnet. Det var en molnig och blåsig dag med australiensiska mått mätt.

Några timmar senare tog vi bussen tillbaka till boendet och spenderade kvällen med att göra upp planer för Nya Zeeland. Vi hann även se några avsnitt av australiensiska heminredningsprogram på tv. En lugn och mindre händelserik dag kort och gott. Imorgon ger vi oss norrut till Port Macquarie.

Starten på roadtripen längs Oz:s östkust

January 2, 2018 in Australia ⋅ ☁️ 26 °C

Dagen började tidigt då Greyhound bussen avgick från Sydney mot Port Macquarie avgick redan 6.30. Drygt 5 timmars bussresa innan vi var framme i den lilla mysiga hamnstaden. Louise var så gott som frisk igen med endast lite förkylningsastma återstående. Hon klarade därmed bära det mesta av sin packning när vi begav oss på vandring från busshållplatsen ner till piren där vårt hotell låg beläget. Ganska hungriga efter den långa färden höll vi utkik efter bra lunchställen längs huvudgatan. När vi checkat in och lämnat väskorna följde vi en av Tripadvisor rekommendationerna och tog oss till Carlos & Co för lite mexikanska street food. Här fick vi utöver goda buritos och quesadillas avnjuta en lokalproducerad IPA från ett mikrobryggeri i trakten, Wicked Elf.

Efter lunchen var det dags för dagens höjdpunkt. Det var dags för ett besök på ett Koala sjukhus där de tar hand om koalabjörna som är skadade och inte klarar sig i det vilda. Efter 30 minuters promenad i kvav åskvärme var vi framme. Vi kom precis lagom till dagens guidade rundtur där de berättade om de olika koalornas bakgrund och öden. Patienterna var offer från bl.a. Skogsbränder (bush fires), trafikolyckor eller synskadade till följd av klamydiasmitta. En av de stackars mjukisarna saknade ett ben och ett öga men hon hade det förhållandevis bra på sjukhuset efter omständigheterna och klarade bra att klättra med bara 3 ben. Det blev många bilder och många "naaw!" under vårt besök, både från oss och alla andra besökare av koala hospitalet.

Vi kände båda av den tryckande värmen som var annat än den vanliga behagliga och kände att vi båda började få huvudvärk. Vi bestämde oss för att traska tillbaka till centrum och kort in på promenaden bryter ösregnet ut. Vi blir dyngsura men det är ju fortfarande runt 30 grader så ingen risk att man fryser. Tillbaka på hotellet som två blötdjur bytte vi kläder och chillade framför TVn tills det var dags för middag. Eftersom vi hade ett lägenhet-/hotellrums hybrid med matbord och balkong så bestämde vi oss för att gå till Coles och inhandla middagen där för att äta hemma och ta en lugn och skön kväll inne medan åskstormen drog förbi utanför. Det var ett lyckat beslut som avslutades med jordgubbar och Pringles framför rullen Rush hour 2, en riktig klassiker.

Imorgon fortsätter vår roadtrip med Greyhound bussarna norrut.

Nya bekantskaper i Coffs Harbour

January 3, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Dagen började på hotellrummet i Port Macquarie och skulle sluta hemma hos Dayna och Matt flera mil norrut. Efter utcheckningen från det lite nedgångna hotellet hade vi fyra timmar till godo innan det var dags för nästa bussresa med destination Coffs Harbour. Vädret var soligt men en aning blåsigt och lätta moln fyllde delar av himlen. Vi styrde stegen mot stranden och passerade hundratals stenar som kantade strandpromenaden. Varje sten var unik med omsorgsfullt målade konstverk på. Vissa var minnesstenar med kärleksord till en bortgången familjemedlem, andra var hyllningar till artister och ölmärken.

Strandpromenaderna här är aldrig tråkiga utan är fyllda med olika typer av människor, hundar, skateboards med mera. Det finns alltid något att fästa ögonen på. Vi tittade på surfarna ute i vattnet och försökte ta till oss tekniken - om några dagar skulle det bli vår tur att surfa på vågorna.

Vi hittade en bänk i solen högt uppe på en av utkikssplatserna över stranden. Vi konstaterade hur lyckligt lottade vi är som har varandra och att vi än en gång är på en spännande långresa tillsammans. Underbart att för några veckor slippa vardagsbestyren där hemma. Vi insåg att vi hade noll koll på vilken veckodag det var. Vi lever i nuet och njuter av varje dag. Stort tack till syster Linnéa och mamma Gullvor som tar hand om våra pälsklingar där hemma <3.

Dagen fortsatte efter den sentimentala stunden där på bänken. Vi köpte take away lunch och hämtade våra stora väskor som var kvar på hotellet. En promenad senare på 15 minuter i strålande sol och med 20 kg väskor på ryggarna kom vi fram rätt möra till busstationen. Efter en liten väntan kom bussen och resan till Coffs Harbour började.

Tre timmar senare mötte Dayna och Matt upp oss på busstationen i Coffs Harbour. Vi hade hyrt ett rum i deras hus över natten (AirBnb) och efter ett varmt välkomnande kände vi att detta var två människor som vi gillade. Det var inte tyst många sekunder under bilresan. Vi kom fram till deras fina hus som låg några minuters promenad från stadens restauranggata och hamn. Rummet vi fick var ljust och fint inrett med tillhörande badrum. "Hey guys, do you want same wine and cheese?" Vi gick ner till köket där de dukat upp med spännande ostar, kex och vin - vilken fin gest. Under ca en timmes tid pratade vi om allt mellan himmel och jord. Verkligen supertrevliga och intressanta människor!

Uffe och jag fixade till oss lite extra och gick ner till restauranggatan. Vi valde en indisk restaurang som visade sig servera utsökt mat. Restaurangen bredvid serverade kinesiskt och vi kunde inte låta bli att tycka synd om kvinnorna som jobbade där. De hälsade på varje person som passerade men ingen valde att slå sig ner vid ett av deras bord. Vi ångrade lite att vi inte valde att stötta dem.

Efter en trevlig middag gick vi ner till hamnen och vidare till Muttonbird Island Nature Reserve. Lite frusna i vinden valde vi att inte gå hela vägen upp för berget. Vi träffade på två unga hippisar som visade oss konster de kunde med en "pinne" och berättade att de skulle fortsätta resa hela livet, life is an journey. Kvällen fortsatte på ett nöjesfält och senare på en trevlig bar innan det var dags att krypa ner i sängen.

Coffs Harbour till Byron Bay

January 4, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Denna morgon fortsatte i samma underbara anda i Coffs Harbour som föregående dag och kväll. Vaknade underbart utvilade hemma hos Dayna och Matt, de två fantastiska Airbnb värdarna som flyttat från Kanada till Australien som vi bodde hos. Båda var lärare som nu hade sommaruppehåll och hyrde ut ett rum i sitt hus som en sidoverksamhet under sommaren. De hade också en stor passion för att resa och vi hade besökt många gemensamma resmål och erfarenheter. Vi fick även många nya tips av dem för framtida resor runt om i världen, och delade med oss av andra tips till dem.

När vi kom ner till köket var frukosten uppdukad med hemmagjord fruktsallad och mycket annat tillsammans med en handskriven lapp om att vi skulle ta för oss och lämna disken när vi var klara. Kändes nästan som när man sover över hos svärmor Gullvor, fast inte riktigt lika lyxigt som i Sösdala. ;-)

Efter frukost på deras uteplats i solen så begav vi oss på en spännande utfärd för att hyra Stand-up paddel boards. Vi checkade ut våra stora brädor och bar med dem till kanalen där vi kunde paddla utan stora vågor som störde oss. Vilken fullträff det beslutet var att ge oss ut med ståbrädorna. Så fantastiskt härligt och rogivande att glida runt på vattnet tillsammans. Jag plumsade i ofrivilligt ett par gånger i början när jag testade var vikten var som mest stabil på brädan. Som tur var stötte jag inte på några krokodiler i det grumliga vattnet denna gången.

När väl Louise samlat modet till att doppa sig också var det en utmaning att få upp henne igen. Hon ville plaska runt i det ljuvligt ljumna vattnet i all evighet. När vi till slut återlämnat brädorna var det dags för en välförtjänt öl och lunch därtill. Jag hade fått erfara det tunna ozonskiktet genom att bränna min skalp under vår första vecka i Oz. Därför behövde jag införskaffa en huvudbonad omgående för att inte förvärra saken. Keps var uteslutet så det stod mellan cowboyhatt eller stråhatt. Valet landade på en somrig stråhatt; bästa investeringen såhär långt på resan.

Innan det var dags för att bege oss mot bussen för avfärd mot Byron Bay hade vi några timmar att slå ihjäl. Det gjordes i vanlig ordning genom att checka av ytterligare en härlig vit sandstrand i Coffs Harbour.

Dayna och Matt körde oss tillbaka till busshållplatsen där vi hoppade på vår Greyhoundbuss mot Byron Bay. Några timmar senare hoppade vi av med våra ryggsäckar i ett skymmande Byron Bay. Första känslan som slog oss var "Oj, här är ju bara unga backpackers". Den känslan höll i sig bortsätt från en handfull övervintrande surferdudes och A-lagare. Det var ett helt nytt ställe med en helt ny atmosfär vi kommit till. Ett myller av folk överallt på gatorna, vilken puls på huvudgatan som gick genom hela Byron.

Vi var ju naturligtvis hungriga efter den långa bussresan och promenaden i fel riktning då Louise hade uppgiften att visa vägen till vårt boende. Vi gick in på en Thai restaurang för att äta. Även här på så många andra restauranger vi besökt i Australien så stod där BYO license. Vi frågade om det innebar att man fick ta med och dricka sin egen alkohol på restaurangen, och mycket riktigt gjorde det just det. Jag vill ju inte vara sämre än att ta seden dit jag kommer så jag sprang till närmaste bottle shop och köpte ett 4-pack öl. Mätta och nöjda fortsatte vi vår promenad mår vårt boende för 2 nätter i Byron Bay. Det var ett Yoga-retreat för modern medicin vid namnet The Health Lodge. Som ni kanske förstår så var verkligen allt slutsålt nu under högsäsongen så vi var glada att vi hittade någonstans att bo över huvud taget. Väl framme kröp vi ner i sängen och funderade spända och lite nervösa på hur det ska gå på morgondagens surfninglektion.