South Island, New Zealand

April 7, 2015 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Hola, ik ben weer terug in Melbourne. :) Hierbij (redelijk) korte samenvatting van de afgelopen 2 weken.

Vrijdag 20.03: Taupo - 4.45 op, anderhalf uur in bus en eindelijk om 7 uur aangekomen bij tongariro national park. Het was een behoorlijk pittige wandeling, maar zeker alle moeite waard! Uitzicht was prachtig.

Zaterdag 21.03: Taupo - naar hot pools gegaan, een natuurlijke heetwaterbron die helemaal gratis was en op maar 20min lopen van het hostel (is wat ze zeiden), vlakbij was een waterval dus daar zijn we ook nog naartoe gelopen.

Zondag 22.03: Wellington - naar Te Papa gegaan, een bekend museum. Was heel mooi en informatief en interactief. Er stonden een aantal beelden van LOTR, veel geleerd over de maori cultuur, de natuur in NZ met natuurrampen en dinosauriërs. S avonds de charmante Duitsers lere kennen waar ik 2 weken mee heb rondgereisd.

Maandag 23.03: Picton/Nelson - Het weer was slecht dus vooral veel rondgereden.

Dinsdag 24.03: Abel Tasman national park - Gekayakt in het national park, heel mooi en gelukkig goed weer gehad. We hebben zeeleeuwen gezien. De natuur is heel mooi en verandert ook heel snel. Het ene moment zie je steile rotsen, daarna witte stranden, daarna bossen. Daarna waren we door iemand uitgenodigd om een traditionele dans van de Maori te bekijken.
    We hebben geslapen op een look out point, redelijk hoog op de berg. Het was een hele heldere nacht dus je kon alle sterren heel goed zien, orions belt en sirius.

Woensdag 25.03: Punakeiki/Greymouth - In het begin van de ochtend veel gereden, daarna door het park van Punakaiki gereden en daar een korte wandeling gemaakt. We hebben daar de bekende pancake rocks en blowholes gezien.

Donderdag 26.03: Frans Jozef/Fox Glacier - beide glaciers gezien. De eerste was een wandeling van anderhalf uur, maar viel in het echt een beetje tegen. De tweede was veel fijner, een wandeling van 1 uur maar je kwam veel dichterbij en de hele omgeving was heel mooi. Hierna op een smalle weg naar een strand gereden, daar eten gemaakt en de mooiste zonsondergang ooit gezien. We hadden uitzicht aan de ene kant op met sneeuw bedekte bergen, en aan de andere kant zakte de zon in de zee.

Vrijdag 27.03: Wanaka - in de ochtend vroeg opgestaan om naar lake Matheson, aka mirror lake, te gaan. We waren er rond ongeveer 8 uur zodat de zon nog niet helemaal op was, als dat wel zo is zijn de weerspiegelingen moeilijker te zien. Het meer was heeel mooi. Het meer was helemaal plat en je zag een hele weerspiegeling van het gebergte. Met name Mount Cook en Mount Tasman.

Zaterdag 28.03: Queenstown - Vooral gepland wat we de volgende dagen gaan doen. Queenstown is kleiner dan verwacht, wel mooi. Jammer genoeg weinig tijd gehad om echt goed rond te kijken.

Zondag 29.03: Queenstown/Te Anau - Rond 6u glowworm cave tour gedaan. Tijdens de tocht moesten we een paar keer gebukt lopen, we hebben 2 ondergrondse watervallen gezien, de soort spinnewebben die glowworms maken om hun eten te vangen, en als laatst een tocht in een kayak in het donker door de grotten.

Maandag 30.03: Milford Sound - Cruise gedaan over Milford sound. Mooi uitzicht op hele grote bergen, lekkere lunch gehad op zee, een aantal watervallen gezien en ook zeeleeuwen. Tijdens de cruise zijn we ook naar een onderwater observatory gegaan. Op Milford Sound is het heel uniek om onderwater te kijken omdat het een combinatie is van een kalme, donkere, en koude zee. Er is een zoutwaterstroom van een kant, koud water van de andere. Dit betekent dat vissen die normaal gesproken 5-50m diep in het water zitten nu relatief hoog zitten omdat de condities anders zijn. Schijnbaar kun je daar haaien, inktvissen, en zeeleeuwen zien maar die hebben we jammer genoeg niet gezien. Wel een vis met grote tanden die telkens tegen het glas aan botste. Haha sukkel.

Dinsdag 31.03: Invercargill/Bluff - Een dag met veel slecht weer, harde wind en regen. In Bluff heb ik m'n eerste oester op, smaakte vooral heel zout maar vond het niet vies, daarna fish and chips. Yummy.

Woensdag 01.04: Dunedin - s Avonds in Dunedin aangekomen, leuke stad, lijkt op Edinburgh.

Donderdag 02.04: Dunedin - In de stad gelopen, chocolade fabriek bezocht en nog een aantal andere dingen.

Vrijdag 03.04: Christchurch - Eerste keer sushi op, verder veel gereden naar Christchurch.

Zaterdag 04.04: Christchurch - Rondgelopen. Alles is nog steeds in ruïnes en wordt langzaam aan opnieuw opgebouwd. Niet veel gedaan, 's avonds terug naar Melbourne.

Fijn om weer terug te zijn in Melbourne, ben behoorlijk moe. De Duitsers waar ik mee samen heb gereisd waren behoorlijk frustrerend dus heb de afgelopen paar weken ook slecht geslapen. Nu even bijkomen en de komende weken plannen.

Verder heb ik besloten om langer te blijven! Tot eind december. Dan heb ik genoeg tijd om te reizen en ook om tussendoor te werken.

Tot de volgende keer :)