Satellite
Show on map
  • Day 45

    North Island New Zealand

    March 19, 2015 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

    Ik heb voor mezelf telkens elke dag een beetje op een rij gezet wat ik gedaan heb, en kopieer het direct hierheen omdat ik lekker lui ben.

    Zaterdag 14.03: Auckland - 5u 's ochtends vertrokken, pas ongeveer 5u s middags in hostel. Mooi hostel, goed beveiligd. Savonds naar skydome observatory gegaan. In ligstoelen kregen we een virtuele versie van de hele ruimte te zien, maar wel realistisch in dat het de sterren e.d. van die avond waren, alleen beter te zien. Orions belt, Sirius, andere hond, jupiter, en 2 pointers leren herkennen (en wrs meer maar dat ben ik alweer vergeten en de stoelen waren zo comfortabel dat ik m'n ogen soms niet open kon houden, vooral met donkere hemel). Daarna naar buiten gegaan waar ze allemaal telescopen hadden staan en o.a. jupiter en orions belt gezien.

    Zondag 15.03: Auckland - Mt. Eden (vulkaan die een grote krater heeft achtergelaten), mooi uitzicht op de stad, daarna veel rondgelopen, park Albert, museum of art, s avonds naar Whangarei. Veel regen en storm gehad 's avonds, bus had vertraging en hostel lag ver weg van bushalte. Niemand anders moest erheen dus uiteindelijk met taxi gegaan.

    Maandag 16.03: Whangerei - Uitgesproken als 'Fangerei', 's ochtends nog veel regen gehad maar een Nederlander (Leonie) leren kennen, samen boodschappen gedaan en lekker broodje gezond op. Daarna alleen naar Whangerei waterfall gegaan en daar een verdere boswandeling gemaakt waar ook nog een andere waterval is (AH Reed Kauri park), 'walk in the treetops'. De waterval wordt ook wel eens Kim Kardashian genoemd, 'not that pretty, but makes a good picture'.

    Dinsdag 17.03: Whangerei - 's Ochtends al naar de stad gegaan, veel rondgelopen. Naar winkelcentrum, botanische tuin, rozentuin, tosti gemaakt op bbq buiten, rond de haven gelopen, ook over een award winning bridge 'Te Matau a Pohe' - genoemd naar een vishaak ofzo. Rond 4.40 vertrokken naar Rotorua, daar 11 's avonds aangekomen.

    Woensdag 18.03: Rotorua - als allereerste die ochtend HOBBITON! Stiekem een beetje de hoofdreden van mijn reis naar Nieuw Zeeland en ik was zo bang dat het weer slecht zou zijn. Gelukkig was het niet zo heel erg, af en toe een paar druppels maar over het algemeen lekker droog. De tour was heel leuk. We kregen leuke feitjes over de set en wanneer het in beeld was (heb ook gelopen op het gedeelte dat Bilbo roept 'I'm going on an adventure'). Onze tourleider heette trouwens Sam, lekker toepasselijk. Daarna ben ik naar een park gegaan met allemaal van die geothermische dingen, waar ik een aantal Nederlanders heb ontmoet. Nog een super dramatische foto gemaakt van mij in de mist haha. Daarna ben ik met de Nederlanders wat gaan drinken en later ook samen gekookt, heel gezellig. :) 's Nachts was alleen een van de ergste nachten in een hostel, een Aziatische man zat te snurken, te hoesten, af en toe te praten en maakte allemaal rare geluiden. Niet echt veel geslapen dus.

    Donderdag 19.03: Rotorua - Vroeg opgestaan vanwege die snurker. Wist daarna niet goed wat ik moest doen aangezien mijn bus naar Taupo al om half 2 vertrok en alles best ver weg is (ideaal als je een auto hebt maar telkens de bus pakken wordt heel duur). Gelukkig was er een Duitser op mijn kamer die ook heel slecht had geslapen, en vroeg of ik mee wilde naar Wai-O-Tapu, wat ze zelf beschrijven als een thermal wonderland. Eerst vanochtend een geiser uit zien barsten en daarna een tour gemaakt door gebieden met veel kraters, modder die borrelt en kookt, vulkanische activiteit, en meren met hele rare kleuren. Super mooi! Het stinkt trouwens in Rotorua constant naar rotte eieren, dus ik vond het helemaal niet erg om verder te reizen naar Taupo. In Taupo heb ik rond het meer gelopen en lekker rustig aan gedaan. Er is hier vlakbij ook schijnbaar de beste 1-dags wandeling van Nieuw Zeeland/de wereld, de Tongariro Alpine Crossing. Heel lang lopen twijfelen of ik het ging doen, toch 65 dollar en het is een hele zware tocht van 7-9 uur. Het kan heel koud zijn en mensen zeggen dat het pittig is, en dan heb ik altijd nog die stem in m'n hoofd die heel zacht roept 'dat kan je lichaam niet aan, je gaat te moe worden en terugvallen'. Maar die stem ben ik na jaren toch heel zat aan het worden dus ik ga de uitdaging aan, geestelijk en lichamelijk. Morgen ga ik de wandeling doen en het gaat me helemaal lukken en aan het einde van de dag mag ik heel trots zijn op mezelf! Wish me luck. :)
    Read more