Dag 34: find penguins

January 12, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 13 °C

In de basis zouden we vandaag langs de Southern Scenic route rijden richting Dunedin, een grote studenten stad. Echter hebben de Nieuw-Zeelandse steden niet echt indruk op ons gemaakt dus zijn onze plannen gewijzigd. We gaan vandaag twee dingen doen:
    1. Nugget point bezoeken, een vuurtoren en prachtige locatie. Dit is het zuidelijkste punt van onze reis. Naar alle waarschijnlijkheid ook het zuidelijkste puntje waar wij überhaupt ooit zullen komen.
    2. Pinguïns zoeken.

Om bij nugget point te komen moeten we eerste ca. 2,5 uur rijden. Maar dit was het allemaal waard het is een hele mooie locatie. Met tevens honderden Zeeberen/zeeleeuwen het is ons niet meer helemaal duidelijk wat nu wat is.

Voor de pinguïn gaan we naar een camping die hierom bekend staat, in het plaatsje Oamaru. In de avond schijnen hier honderden pinguïns aan land te komen. Op de camping kwamen we er echter achter dat dit achter gesloten deuren gebeurt, tenzij er een pak geld neer wordt gelegd. Het idee dat we op een tribune zitten wachtend tot er tientallen dwergpinguïns uit het water komen vonden wij niet echt natuurlijk. Wij hebben daarom gekozen om een risico te nemen en opzoek te gaan naar de veel zeldzamere geel oog pinguïn. Dit was een schot in de roos! We hebben er een gezien wel van een behoorlijke afstand maar dat maakt het voor ons niet minder speciaal. Er zijn nog maar ca. 4000 van deze pinguïn soort. Al met al wederom een succesvolle dag.

Morgen gaan we richting Lake Tekapo kijken of we dit keer wel een glimp van Mount Cook(hoogste berg van het land) zullen zien.