Dag 21: Fairlie - Little River

April 4, 2016 in New Zealand ⋅ ☁️ 12 °C

Aaaaah, onze laatste dagen zijn aangebroken. We zijn onderweg naar onze laatste activiteit, een boottocht in Kaikoura op 6 april (als het weer meezit). Maar we maken vandaag een tussenstop in Little River. Dit gat ligt net onder Christchurch, waar we een lunchpauze hebben gehouden.

Wat is Christchurch een bizarre stad. Het is vijf jaar geleden dat daar een allesverwoestende aardbeving was. Het centrum was (vertelde iemand ons vandaag) na de aardbeving compleet afgesloten, omdat er van alles op instorten stond. Veel gebouwen zijn daarna platgegooid, hiervan dienen een aantal plekken als parkeerplaats en op andere plekken zijn ze aan het bouwen. Er wordt heel veel gebouwd, maar ook bizar veel gebouwen staan nog leeg. Een aantal gebouwen zijn ondertussen wel versierd met prachtige muurschilderijen. Ook zijn er een aantal initiatieven genomen om de stad weer een beetje kleur te geven. Zo zijn we vandaag even naar de Re:Start mall geweest. Dit is een klein winkelcentrum dat bestaat uit winkels die zich in containers bevinden. Leuke winkels met spullen van lokale sieraden en interieur accessoires designers en eetkraampjes. Maar verder is het centrum een trieste aangelegenheid.

We zijn ook bij Dilana rugs langsgeweest, ik weet al jaren dat er een tapijtenwinkel bestond die zo heette, maar vandaag ben ik gewoon even langs geweest, we waren toch in de buurt. Super leuk, want ik vertelde de eigenaar waarom ik langs kwam en toen kregen we gelijk een tour door de werkplaats. Hij vertelde dat de zaak zo heette omdat in het Latijn 'Di' betekent 'van' (net als in het Italiaans) en 'Lana' 'wol'. Jammer dat mijn achternaam niet Schaapsma is, dat zou echt hilarisch zijn.

We zitten trouwens vanavond in onze coolste verblijf ooit, in een silo!! Zie foto's, echt te gaaf! Jammer dat hier verder weinig te beleven is. Oh ja morgen gaan we even naar Akaroa, dat is hier vlakbij en schijnt mooi te zijn. Daarna door naar Kaikoura!

Groetjes