Onvoorstelbaar Niemandsland

October 2, 2016 in Namibia

De volgende dag is het tijd om weer verder te gaan. Maar waarheen? We hebben de dagen ervoor even getwijfeld. Zullen we nog even uitwijken naar het noorden, richting Skeleton Coast en een bezoekje brengen aan de bekende Himba-stam? We besluiten dat niet te doen. We hebben ons bakkie al aardig op de proef gesteld tot dusver en de weg die ons er naartoe zou brengen is daar toch net wat te heavy voor.

In dat geval is het duidelijk. We gaan niemandsland inrijden, en langs Solitaire naar Sesriem. Ein-de-lijk op weg naar Sossusvlei. We stappen de auto in en nemen nog snel even een bezoekje aan Walvisbaai. Het is zo'n maf beeld. Stel je een weg voor met aan de ene kant een doodgewone suburban woonwijk. En aan de andere kant: de oceaan, ok... maar met: flamingo's! Een hele bups! Honderd als het er niet nog meer zijn. Wat een voortuin heb je dan! En wat een start van de dag hebben wij er alweer op zitten.

Wat we toen nog niet wisten is dat we een typisch Namibiaanse dag voor de kiezen zouden krijgen. Eén waarop de weg naar je eindpunt mooier is dan de plek waar je eigenlijk in the first place op af wilde stevenen. De route naar Sossusvlei; we blijven onze ogen uitkijken. Het begint al met de quiver trees: bijzondere bomen waarvan het eigenlijk lijkt alsof ze ondersteboven staan. Even later is het tijd voor een twaalfuurtje. We pakken onze Mexicaanse kliekjes erbij en genieten van awesome lunchspot numero #152 deze reis. Mental picture en weer door!

De weg is onverhard en daardoor drillen we ons de billen uit de broek in ons doodgewone bakkie, maar wel met schitterende uitzichten en ondanks dat dit het meest toeristische stukje Namibië is nog aardig rustig. Soms zien we een uur lang niemand op de weg. Je zou zeggen dat zo'n woestijn qua looks saai is, maar de bochtige route door het glooiende landschap maakt dat we vaak ineens een nieuw vergezicht hebben. En dan die kleuren! Matgeel, grijsgroen, oranje, paars. En natuurlijk die knalblauwe lucht. Een dag die ons beeld van woestijnen voorgoed verandert.