Met onze neus in de boter

October 11, 2016 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Het is zo'n 6 uur rijden naar Bloemfontein. Het is een saaie route. Wat zijn we verwend na de schitterende rijdagen in Namibie. Rond vier uur 's middags komen we aan in Bloemfontein. Eerst even naar de Makro om onze tent in te ruilen.. kijken of hun klantenservice echt zo goed is ;). Als we ons zorgvuldig ingestudeerde verhaaltje herhalen -"we hebben deze tent 3 weken geleden gekocht, nauwelijks gebruikt en nu al stuk!"- nemen ze zonder blikken of blozen onze tent in die ook nog eens dik in de aanbieding blijkt te zijn als we precies dezelfde tent terug willen kopen. Score! Gratis boodschappen, haha! Dat we heus wel weten dat goedkope Makro tentjes helemaal niet bedoeld zijn voor wekenlang zwaar gebruik in het bij vlagen stormachtige Namibie, verzwijgen we maar even.

Het is al einde middag als we op zoek gaan naar een camping. Makkelijk is het niet deze keer. Alle campings zijn duur, ongezellig, en het weer begint ook te betrekken. Waar is de zon? Uiteindelijk besluiten we toch maar voor een dure camping te gaan. Met goede reden want hier hebben we een prive keukentje en badkamer.. belachelijk luxe voor deze viezige backpackers! En dus maken we er een feestje van: Heerlijk eten, een goede douche.. We kunnen er weer tegenaan.

De volgende ochtend rijden we op ons gemakje naar Thrifty. We moeten precies een maand na het ingaan van ons autoverhuurcontract bij ze langs om ons contract te verlengen. Maar eenmaal daar wacht ons minder leuk niews. A. We zijn heeeel dik over het maximaal aantal kilometers heengegaan, en dus moeten we veeeel geld bijleggen. B. We zijn een dag te vroeg.. Wat betekent dat we een dag moeten wachten in het boring Bloemfontein waar echt geen reet te beleven is. Huilen!

We wisten wel dat we over het aantal kilometers zouden gaan (nu al 7000, dat is van Amsterdam naar Mongolie!) maar voelen we ons toch een beetje genaaid door Thrifty die wel wat duidelijker hadden mogen zijn. En hoe lang is een maand precies? 31 dagen? 30 dagen? Haha! Hoe dan ook.. Hier balen we flink van. Na kort overleg besluiten we dat we geen minuut langer in boring Bloemfontein willen blijven en maar voor lief te nemen nog iets te meer moeten betalen voor onze kilometers. We rijden gewoon meteen in een ruk door naar Durban waar het volgende Thrifty kantoor ligt. Het is maar zeven uur rijden. Slik..

Met een goeie playlist op, de auto volgeladen met onze favo koekjes en chippies, en af en toe een kop koffie, knallen we door. Dit is zo erg nog niet! Na uuuren rijden verandert het landschap langzaam en wordt het steeds bergachtiger en groener, zeker als we in de buurt komen van Drakensberg aan de grens met Lesotho. Oh dit is zo mooi! We kunnen niet wachten deze omgeving te gaan verkennen. Maar eerst nog even dit klusje klaren.

Thomas knalt ondertussen stevig door (bijna 600 kilometer!) en als de avond valt kunnen we Durban al bijna ruiken. Dat wordt een makkie morgenvroeg. Ondertussen is het alleen wel flink gaan regenen, het komt met bakken uit de hemel in het doorgaans zeer droge Kwazulu Natal. Koud is het ook. Het doet me denken aan November weer in Nederland. Brr. Nadat we een paar campings hebben geprobeerd zijn we ten einde raad.. Het is al bijna donker -in het donker rijden kun je beter niet doen in Zuid-Afrika- en opnieuw kunnen we geen fatsoenlijke slaapplek vinden. Veeleisend zijn we echt niet hoor! Een camping die alleen al open is zou fijn zijn.

Dan vindt Thomas op maps.me iets wat lijkt op een camping, The Knoll GuestFarm. Hier mogen we vast wel ons tentje opzetten. Ik navigeer ons uit de kluiten gewassen bakkie tussen de schitterend witte historische vakantiehuisjes over smalle weggetjes. Het is compleet uitgestorven. Ligt hier echt een camping liefie? Dan komen we bij een terreintje vol met auto's die strategisch opgesteld staan om niet weg te zakken in de modder. Alles staat blank en de regen komt nog steeds met bakken uit de hemel, maar iedereen is verdacht vrolijk.

Wat begon als een dag om je gewoon nog eens om te draaien, je kop koffie naar de muur (tentdoek) te smijten, of beter gewoon direct te vergeten, eindigt als een van de leukste dagen van onze tijd in Zuid-Afrika. Wat blijkt? We vallen met onze neus in de boter want er vindt hier vanavond een muziekfestival plaats! En en en.. We hebben een kamertje met een stapelbed geregeld! Oh we zijn nog nooit zo blij geweest met een stapelbed! Door het koude en natte weer voelt het als een godsgeschenk om niet in het donker met bevoren vingers ons tentje te hoeven opzetten.

Dan het festival wat ook weer zoooo gezellig en leuk is. Er speelt een singer songwriter, een bandje en zelfs een koor uit Denemarken, The Baobab Sisters. Binnen in een schuur knettert het vuur en we genieten intens van de mooie muziek. We hebben leuke gesprekken met de Afrikanen die nieuwsgierig zijn naar hoe wij hier zijn beland. En dan het eten! Boerewors van de grill en bunny chow (curry in brood), alles is ontzettend lekker! Na nog een biertje omdat we het verdiend hebben kruipen we met een hele dikke glimlach frisgedoucht en lekker rozig ons warme stapelbedje in. Ik boven uiteraard :)