• Day 1

Luxemburg

June 27, 2020 in Luxembourg ⋅ ⛅ 22 °C

Na te veel weekends thuis gezeten te hebben met enkel sporten en pc games te doen was het eindelijk tijd voor een echte vakantie. De rust op het werk begon wat terug te keren, het was zeer druk tijdens de lockdown, dus ze kunnen mij even missen. Al mijn plannen van dit jaar zijn in het water gevallen door dat virus waardoor ik niet veel keuze heb qua bestemmingen. Stapsgewijs opbouwen was de conclusie die ik nam, eerst niet ver van huis en niet met het vliegtuig.
    Met de auto rijden is onaangenaam dus wordt het een vakantie met vele stops die niet ver van elkaar liggen. De eerste halte is Luxemburg.

Ik ben hier al eerder geweest, meer dan een decennium geleden denk ik met vrienden. Deze keer is toch anders, niet enkel omdat ik nu alleen ben, maar door de corona maatregelen. In Luxemburg nemen de mensen het serieus, in tegenstelling tot België. Je kan de toeristen herkennen doordat die meestal geen mondmasker dragen. In de winkels is het verplicht, en het hotel vraagde het ook. Langs de straat is er een verschil qua locatie, in de winkelstraten zijn er meer maskers te zien dan elders, wat te verwachten is gezien je er een op moet in een winkel. In een van de restaurants werd ik gevraagd om een mondmasker aan te doen tot ik aan de tafel was, 2 meter verder, wat wel grappig was.

Luxemburg zelf is een zeer mooie stad. Ik zit er maar een namiddag, maar dat is te kort om de stad volledig te zien zonder te lopen door de straten. Ik ga er echter van uit dat ik hier nog wel eens zal passeren en heb het niet gelaten om gewoon op een terrasje te zitten lezen met een pint. Het was mooi weer en dan moet je geen museums of zo doen. Het geld stroomt wel al rap weg, en mijn reis is nog maar begonnen. Toen ik toe kwam rond 13 uur had ik zelfs nog geen ontbijt binnen en vloog ik hierdoor het eerste beste restaurant binnen dat er degelijk uit zag. Het bleek een Japans sushi restaurant te zijn. Ik had er echt niet om gedaan, er ging geen kaart buiten en ik ging binnen met de gedachte dat ze wel iets op de kaart zullen hebben dat ik lust. Pas toen ik binnen was zag ik dat er stokjes lagen. Het was zeer lekker en de groene pickles deed mij heimwee krijgen naar Azië.

Mijn avondeten was een typisch Luxemburgs gerecht volgens de kaart: zwijn met groene bonen. Ook zeer lekker en in tegenstelling tot de sushi zat ik goed vol. Gezien dat restaurant ook een stadsbrouwerij was met vrij goeie bieren was ik er niet rap weg. Laat ga ik het niet maken want de vermoeidheid van de week laat zich voelen. Hopelijk stijgen er straks geen vliegtuigen meer op boven het hotel zodat ik kan slapen.