Coronatrip

A 8-day adventure by Dieter Read more
  • 589kilometers

Luxemburg

June 27, 2020 in Luxembourg ⋅ ⛅ 22 °C

Na te veel weekends thuis gezeten te hebben met enkel sporten en pc games te doen was het eindelijk tijd voor een echte vakantie. De rust op het werk begon wat terug te keren, het was zeer druk tijdens de lockdown, dus ze kunnen mij even missen. Al mijn plannen van dit jaar zijn in het water gevallen door dat virus waardoor ik niet veel keuze heb qua bestemmingen. Stapsgewijs opbouwen was de conclusie die ik nam, eerst niet ver van huis en niet met het vliegtuig.
    Met de auto rijden is onaangenaam dus wordt het een vakantie met vele stops die niet ver van elkaar liggen. De eerste halte is Luxemburg.

Ik ben hier al eerder geweest, meer dan een decennium geleden denk ik met vrienden. Deze keer is toch anders, niet enkel omdat ik nu alleen ben, maar door de corona maatregelen. In Luxemburg nemen de mensen het serieus, in tegenstelling tot België. Je kan de toeristen herkennen doordat die meestal geen mondmasker dragen. In de winkels is het verplicht, en het hotel vraagde het ook. Langs de straat is er een verschil qua locatie, in de winkelstraten zijn er meer maskers te zien dan elders, wat te verwachten is gezien je er een op moet in een winkel. In een van de restaurants werd ik gevraagd om een mondmasker aan te doen tot ik aan de tafel was, 2 meter verder, wat wel grappig was.

Luxemburg zelf is een zeer mooie stad. Ik zit er maar een namiddag, maar dat is te kort om de stad volledig te zien zonder te lopen door de straten. Ik ga er echter van uit dat ik hier nog wel eens zal passeren en heb het niet gelaten om gewoon op een terrasje te zitten lezen met een pint. Het was mooi weer en dan moet je geen museums of zo doen. Het geld stroomt wel al rap weg, en mijn reis is nog maar begonnen. Toen ik toe kwam rond 13 uur had ik zelfs nog geen ontbijt binnen en vloog ik hierdoor het eerste beste restaurant binnen dat er degelijk uit zag. Het bleek een Japans sushi restaurant te zijn. Ik had er echt niet om gedaan, er ging geen kaart buiten en ik ging binnen met de gedachte dat ze wel iets op de kaart zullen hebben dat ik lust. Pas toen ik binnen was zag ik dat er stokjes lagen. Het was zeer lekker en de groene pickles deed mij heimwee krijgen naar Azië.

Mijn avondeten was een typisch Luxemburgs gerecht volgens de kaart: zwijn met groene bonen. Ook zeer lekker en in tegenstelling tot de sushi zat ik goed vol. Gezien dat restaurant ook een stadsbrouwerij was met vrij goeie bieren was ik er niet rap weg. Laat ga ik het niet maken want de vermoeidheid van de week laat zich voelen. Hopelijk stijgen er straks geen vliegtuigen meer op boven het hotel zodat ik kan slapen.

München aankomst

June 28, 2020 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

Gezien het volgens Google 5u rijden is tussen Luxemburg en München zat ik al om 7u30 aan het ontbijt. Eigenlijk was dit 7u maar de bakker had vertraging. De rit ging vlotjes, maar het continue moeten wisselen van snelheid door de wegenwerken werkte op mijn zenuwen. Ook had ik niet zo goed geslapen waardoor mijn rug wat pijnscheuten gaf. Het werd uiteindelijk 6 uur hierdoor ondanks mijn racen in het laatste stuk. Ik vond het al langer vreemd dat mijn auto moeite had om bergop te rijden, ik moest terug schakelen naar vijfde en goed gas geven om aan 110 te geraken. Daarom dacht ik om eens op die sport knop te drukken wanneer het weer bergop ging, en plots zat ik aan 160. Het laatste stuk naar München reed ik tussen de 150 en 180, net als de rest.

Het viel op dat er zeer veel volk onderweg was, toen ik afreed om te tanken had ik zelfs geen plaats meer op de parking waardoor ik de volgende moest nemen. In München zijn ook veel touristen, maar ik merk dat de stad er nog veel meer gewoon is. Het hotel heeft een eigen parking en is op 20 min wandelen van de stad. Ik kan ook de metro nemen, maar heb geen zin om veel dat mondmasker aan te doen, het wordt een reis zonder openbaar vervoer.

München heeft een mooi historisch centrum, maar er zijn verrassend veel werken, vooral aan de wegen. Een Duitse hobby waarschijnlijk, net als de vele bier gartens. Van de dorst ga je niet ontkomen hier, wat goed uitkwam want door de lange rit was ik uitgedroogd en uitgehongerd. De rest van de dag werd dus terrasjes en rondwandelen. Hier ben je wel verplicht om naam en telefoonnummer achter te laten in de cafés.

De avond eindigde met een te volle maag en wat regen. Morgen zal het regenen maar dat is geen probleem want ik heb een hoop mooi kerken en gebouwen gezien om te bezoeken.

München in de regen

June 29, 2020 in Germany ⋅ 🌧 16 °C

Vandaag was een in en uit dag. Hierbij bedoel ik naar binnen in mijn mond en naar buiten al onder. Het regende in de voormiddag maar dat was niet zo erg gezien ik last van mijn buik had en niet te ver van een wc mocht gaan. Het ontbijt was zeer goed maar te eten met plastiek handschoenen, wat nogal raar is. Wel is het handig dat je achteraf geen vettige handen hebt. Ik ben tot ongeveer 12u in het hotel gebleven, met een boek natuurlijk, tot het stopte met regenen. Wanneer ik uiteindelijk het hotel buiten ging had ik nog altijd geen honger, mijn buik deed raar, maar ik besloot om mij daar niets van aan te trekken, en naar het beroemde hofbrauhaus te gaan dat gebouwd is ergens in de 16de eeuw en bekend is van 'eins, zwei zaufen'. Zelfs op een maandagmiddag in corona tijden stond er een rij om binnen te mogen.

De bieren waren zeer goed, het eten niet noemenswaardig en de sfeer zeer rustig. Ik schrok even toen ik op de kaart de prijzen enkel in liter zag, maar je kon ook een kleintje vragen, wat maar een halve liter is. Het is leuk om op het gemak een boek te lezen met een pint, maar dat kan ik niet de hele dag doen zonder dronken te worden. Een paar culturele zaken tussendoor waren nodig, en het eerste ervan was het reichsmuseum. Niet omdat ik geïnteresseerd was in de beierse cultuur, maar omdat ik een wc nodig had. Onderweg werd ik opgebeld door een bende oplichters die probeerden mijn creditcard nummer te weten te komen, maar zelfs na anderhalve liter bier ben ik niet zo zot. Wel ben ik benieuwd hoe ze mijn telefoon nummer te weten gekomen zijn en wisten dat ik een boeking had bij het hotel. Ze waren echt goed, maar mijn telefoon had ze al verraden door aan te duiden dat de oproep vanuit Berlijn kwam in plaats van Neurenberg.

De wc, pardon, museum bleek de moeite te zijn voor mensen die nog nooit een paleis in Europa gezien hebben, maar niet voor mij. Ik had nogal een déjà vu gevoel, iets wat ik niet had toen ik later in een park mensen zag surfen in de beek. Ik denk niet dat er nog andere steden zijn waar je kan surfen in het park.

Na nog een tweetal mooie kerken bezocht te hebben was het tijd om naar de paulaner brouwerij te gaan. Hun witbier is een van mijn favorieten en ik heb dit al overal gedronken, zelfs in china, dus ik moest die eens bezoeken. Ook daar was het rustig, wat ik niet erg vond en het eten was iets beter dan het hofbrauhaus. Morgen ga ik proberen mij wat meer in te houden, want het is hier vrij duur. Ik reis zoals ik in Azië doe en verbruik vier maal zoveel.

München parkwandeling

June 30, 2020 in Germany ⋅ ☀️ 17 °C

Gezien het prachtige weer vertrok ik al rond 8:30 uit het hotel om een lange wandeling te doen langs de rivier naar het grote park aan de andere kant van de stad. Ik schatte dat ik rond de middag aan het Chinese paviljoen zou toekomen om daar dan te eten in de bier garden. Wel deed ik eerst een tussenstop aan het standbeeld van bavaria op het plein van oktoberfest, een lege open vlakte die een keer in het jaar gebruikt wordt.

De wandeling was aangenaam en rond 11u kwam ik uit aan het mini hofbrauhaus in het park, waar ik wat kon rusten met een pint. En een uur later zat ik in de grote bier garden aan het paviljoen. Er was veel volk, maar ze kunnen gerust het dubbel aan. Veel meer dan rondwandelen en op terrasjes zitten heb ik niet gedaan vandaag, buiten een paar kerken binnen springen die ik toevallig passeerde. Volgen mijn horloge zit ik aan 35741 stappen, wat niet ver van mijn record is.

Mijn gegevens liggen duidelijk op straat, gisteren een telefoon van iemand die zich voor deed als het hotel waar ik naartoe ga, en vandaag een sms met de vraag om in te loggen op de bnp paribas site met een link. En ik heb daar geen rekening, ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan.

Neurenberg

July 1, 2020 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

De trip naar de volgende stad duurde niet lang, enkel de wegenwerken deden het vertragen maar nog voor de middag stond ik al aan het hotel. Ik kon al inchecken op de kamer maar had veel moeite om de receptioniste te horen want een mondmasker en een glazen plaat houden veel tegen. Ik ben gewoon om naar landen te reizen waar men mij onmiddellijk als een toerist aanziet, het is dus wat wennen dat iedereen hier mij in het duits aanspreekt. Niettemin probeer ik zo veel mogelijk in het duits te antwoorden wat vrij goed lukt.

Het hotel is zeer goed gelegen, op een kwartiertje wandelen van het centum, en wat het leuk maakt is dat het een kwartiertje wandelen door een park is. Het centrum is aan het ene uiteinde van het park en het hotel aan het andere. Eenmaal in het centrum kon ik het niet laten om overal rond te crossen door de straten met een tussenstop aan een worstenkraam en een terrasje. De stad heeft een middeleeuwse look, inclusief een kasteel dat ik morgen ga bezoeken.

Na een paar uur moest ik toch weer even naar het hotel om mezelf en mijn electronica op te laden. Mijn smartphone gaat geen hele dag mee als ik op reis ben, hij is continu in gebruik voor kaartlezen, foto's, boekje lezen, muziek en chatten. Hoe heb ik het ooit kunnen doen zonder dit?
    In mijn pauze was ik bijna in slaap gevallen, maar heb dit rap onderdrukt want ik ben nog een jaar of 60 te jong voor een middagdutje. In plaats daarvan ging ik eerst een bergje worstjes gaan eten in een middeleeuwse braadwurststube, en dan een wandeling rond de vesten richting stadsbrouwerij om daar eens een slaatje te eten. Zo heb ik deze week ook eens groenten op mijn bord, ik was al vergeten hoe sla eruit zag. Over de hele stad waren alle terrasjes volzet alsof het een vrijdagavond was, op de plaats waar ik deze middag in alle stilte een pint gedronken had zaten nu de mensen zelfs op de grond. Ik wilde nog een plaats aandoen, maar kon niet wegens volzet. Morgen meer geluk.

Ik kan geen motivatie vinden om op te blijven tot het donker is. Veel te moe. Stappen vandaag: 25984

Neurenberg ronddolen

July 2, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Ik was vroeg op gestaan, rond 7u, waarmee ik bedoel dat ik zo lang mogelijk in bed gebleven ben. Het ontbijt was weer met handschoenen te doen, maar dat valt wel mee als ge alles kunt nemen dat ge wilt. Het viel op dat het hier grote croissants waren in plaats van die miniaturen die ik meestal zie. Om 9 uur ging het kasteel open en ik stond er dan al aan de deur te wachten in mijn oude gewoonte om de grote massa voor te zijn. Het was verspilde moeite met deze corona tijden, ik was de eerste binnen en moest het personeel vragen om de deuren open te doen want ze stonden nog allemaal te praten op het binnenhof. Ik denk dat er nog twee of drie toeristen waren dat uur, de rest wist waarschijnlijk al dat het niet echt de moeite was. Het kasteel is duidelijk gerestaureerd sinds de wereldoorlog maar er was niet veel interieur, na een half uur was ik weer buiten.

Ik had op mijn planning een kerkje met een oud kerkhof aangeduid, maar dat is nu niet echt de meest aangename plek om de toerist uit te gangen, en het begon op de terugweg ook nog eens te regenen waardoor ik naar het hotel vluchtte. Een van de opties die ik wou doen in de namiddag was het spoorweg museum, maar ik had uiteindelijk geen goesting en besloot mijn tijd te spenderen door een boek te lezen op een terrasje. Het werd meer dan een terrasje en ik moet ook nog veel rondgewandeld hebben ertussen want ik zit aan 32376 stappen vandaag. Morgen is mijn plan om een grote wandeling te doen maar ik wordt moe als ik eraan denk.

Ik merk dat er hier al wat corona moeheid begint te komen. De mondmaskers worden meestal op de kin gedragen en veel afstand houd men niet. Wel moet ik overal nog mijn naam en telefoonnummer afgeven al ik ergens ga zitten. Het blijft meer dan in België waar ze niets doen.

Wandeling Neurenberg

July 3, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Net als in München besloot ik de laatste dag te vullen met een wandeling. Het hotel ligt hiervoor ideaal gelegen, aan de rand van een park dat in de ene richting naar de stad gaat en in de andere de rivier volgt. Het was prachtig weer waardoor ik zeer enthousiast aan de wandeling begon, rond 8 uur was het al warm genoeg . Op de hele wandeling was het rustig, en op grote stukken was ik alleen. Op de kaart zag ik dat er een bos lag wat verderop en dat werd mijn doel van de wandeling. Uiteindelijk duurde die 4 uur, zonder pauze. Ik bleef maar verder lopen en dacht niet veel aan de terugweg tot het bijna te laat was. De laatste kilometers waren zwaar.
    Terug in het hotel stond ik voor een dilemma: ofwel uitrusten ofwel naar het centrum wandelen om te eten. Het eten won maar veel heb ik niet meer gedaan die dag. Wel ben ik een aantal keer over en weer naar het hotel gegaan wat mijn aantal stappen van de dag nog verhoogde tot ik uiteindelijk 47291 stappen had. Een record dat ik niet snel zal verbreken.
    Twee keer goed gegeten vandaag, en dat is uitzonderlijk want het eten tot nu toe was maar gewoontjes hier. In de middag Duitse kost en de avond Vietnamees. Dat laatste was een last minute beslissing, ik was al een uur aan het ronddolen door de stad om een plaatsje te vinden en had het net opgegeven toen ik dat klein restaurant zag. Het is vrijdag avond en alles is volzet. Ik kreeg natuurlijk terug heimwee naar Azië, waar ze in tegenstelling tot Duitsland groentjes op je bord leggen voor meer dan enkel decoratie.