Joined September 2021 Message

Met de boot naar Grünn

September 11 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag zijn we van Oslo naar Kristiansand gereden waar we de overtocht maken naar Nederland.

Eenmaal aangekomen kon de Tetris beginnen. Het begon met in het juiste vakje staan om vervolgens na wat vertraging aan boord te gaan. Hier was het wat puzzelen om de auto's heel dicht op elkaar te zetten.

Omdat de schoonmaak iets uitliep moesten we even wachten in de bar.......nou er zijn ergere dingen toch??? Dus we hadden even een pilsje en cocktail geproeft. En die smaakte heel best.

Na de spullen te hebben gedropt zijn we wat gaan rondlopen over de MS Romantika. Na wat in de pub te hebben gezeten hebben we ons gemeld bij het buffet.

Met volle maag zijn we naar de nightclub gegaan waar live muziek was en uiteraard wat drankjes. Tevens is hierdoor ons plan om optijd naar bed te gaan en uitgerust aan te komen in Groningen mislukt. Het was te gezellig.

Neee! Zit je op de MS Romantika…krijg je een hut met twee losse bedden! Das heul nie romantika! 😉😂

9/12/22Reply

helaas krijg je niks....das ook de reden van de 2 losse bedden haha

9/12/22Reply

Wat een prachtige reis, heel fijn dat we weer mee konden kijken,

10/23/22Reply

Bedankt, opa en oma!

10/23/22Reply

Van Mysusæter naar Forneba Oslo

September 10 in Norway ⋅ ☁️ 13 °C

Vandaag reizen we naar het zuiden als deel van onze terugreis. We overnachten 1 nacht in Oslo om door te rijden naar Kristiansand.

We zijn optijd vertrokken richting Oslo om vervolgens nog even de stad in te kunnen bij aankomst. Dit hebben we wederom met de Metro gedaan. Dat beviel ons in Stockholm ook best aardig.

In Oslo was een diversiteits festival in de breedste zin van het woord. Zo waren bijna alle nationaliteiten vertegenwoordigd met voedsel standjes en was er een Pride. Dit werdt extreem goed beveiligd met om ons heen allemaal politie, scherpschutters op gebouwen en geblokkeerde wegen. Best een raar idee.

Na een kort bezoek aan de boulevard zijn we wat gaan eten in een veel te dure stad om optijd naar bed te gaan voor de reis richting Kristiansand.

Rondane nationaal park

September 9 in Norway ⋅ ⛅ 5 °C

Vandaag hebben we de wandelschoenen en rugzak weer gepakt om vanaf het hotel een prachtige wandeling te maken. Uiteraard komen we uit boven de boomgrens voor het mooiste uitzicht met onderweg 2 watervallen. Na de wandeling zijn we weer naar Otta gegaan, het dorp in het dal, om even wat te eten.Read more

Van Idre Fjäll naar Mysusæster

September 8 in Norway ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag hebben we Zweden verlaten en zijn richting het nationaal park Rondane gegaan. Een geweldige route dit keer. En nu zelfs 2x een eland gezien (zie foto). Naast de eerste eland op foto te hebben gezet, de grootste van de wereld overigens, zijn we over de hoogvlaktes van Rondane gereden. Een prachtige route hoog over de bergen waar jagers af en aan de berg op liepen om op rendieren te jagen. Niet gek want er liep een groep van rond de 100 rendieren.

Na deze mooie route kwamen we aan in Mysusæster ( musseneter was makkelijker). Na onze spullen te hebben gedropt zijn we weer 13 km via een begpas de berg weer afgegaan naar het dorp Otta, om wat te eten. Dit dorp is het enigste dorp in de omstreek met 4 restaurantjes. En onderweg stonden ze daar ineens!!! Een elanden vrouwtje met een kalf. En heel dichtbij ook nog!!! Geweldig om toch nog een eland te mogen spotten en fotograferen. Helaas voor eerst geen verrekijker mee. Anders waren de foto's nog mooier geworden.

Na 5 minuten te hebben gestaard vertrok moeder en kind het bos weer in. En onze vakantie is compeet.

Wat prachtig Nikki en Clint!!

9/11/22Reply

Boffen dus, heel fijn.👍 opa en oma.😊

9/11/22Reply

Politie bureau en Nipfjället

September 7 in Sweden ⋅ ⛅ 11 °C

Vandaag hebben we het 'gestolen goederen formulier' ingeleverd bij de politie en ons dossier nummer opgevraagd om in Nederland aangifte te kunnen doen. Omdat we zo noordelijk zitten en dun bevolkt is, is enkel in Idre 3 dagen per week één politie agent aanwezig. Hier moesten we dus gebruik van maken.

Na het politie bureautje (2x2m hokje in een gebouwtje) zijn we naar de Nipfjället gegaan om de top te beklimmen en even van het uitzicht te genieten waar we wederom rendieren zagen. Dit was maar een korte klim van 1 km, en konden de auto kort bij parkeren.

In de avond zijn we uiteraard weer heen elanden spotten gegaan en wederom zonder succes.

Fulufjället

September 6 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag hebben we de rugzak weer volgeladen om te gaan wandelen in fulufjallet nationaal park. Dit park staat bekend om de 100 meter hoge waterval. Tevens maakt de waterval dat dit park ook erg toeristisch is.

Na een korte wandeling komen we aan bij de waterval die overigens wel spectaculair is. Na dit te hebben gezien besloten we boven de val langs te lopen. En dat is wel een pittige klim omhoog, maar het uitzicht is geweldig.

Na een korte pauze met een broodje en wat yoghurt gaan we weer richting beneden. Wederom een tourtje.

Van dat wandelen krijg je honger dus maar snel na het appartement om eten te maken en de sauna uit te proberen. Wat bleek.......na 5 min wisten wij al dat dit meer een martelkamer was dan een onderdeel dat thuis hoort in een Spa..... na het douchen zijn we op de bank gaan liggen en hebben net als gister voor eerst in de vakantie tv gekeken (netflix).

Gave waterval!

9/8/22Reply

Van Dalsvallen naar Idre Fjall

September 5 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag moesten we helaas het pittoreske Dalsvallen verlaten. We pakken onze koffers en gaan 2 uur verder op naar Idre, een wintersport plek. Hier hebben we ons opnieuw geinstalleerd in een splinter nieuw en super luxe appartement met fantastisch uitzicht. Na de boodschappen en wat eten zijn we voor de zoveelste keer op elanden tour gegaan en wederom zonder resultaat.Read more

Chique!!

9/8/22Reply

Rustdag in Dalsvalen

September 4 in Sweden ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag hadden we een rustdag, de dag nadat we de berg hadden beklommen. Smorgens zijn we nog even naar de beverdam gelopen om bevers te spotten. Helaas hadden zij ook zondag en waren nergens te bekennen, net als de elanden savonds. Ook de vele jagers met hun honden hebben ook geen elanden of beren gezien.

Smiddags hebben we na een rondje Qwixx nog even de F1 grand prix van Nederland gekeken op de mobiel, gelukkig hadden we wat bereik.

Sånfjället Nationaal Park

September 3 in Sweden ⋅ ⛅ 8 °C

Vandaag vroeg opgestaan om de Högfjället te beklimmen. Een prachtige route die start vanaf het huisje. Nadat we hadden ontbeten en een stevig lunchpakket te hebben klaargemaakt zijn we vertrokken. Een wandeling van 7 uur.

Op het eerste deel van de route werd het meeste wild gezien. Helaas zagen wij niks. Mogelijk heeft dat met de elanden en berenjacht te maken. Daarom ook niet gek dat een jager ons achterop liep en in zijn hoogzit ging zitten. Ook hij ging op jacht naar elanden en beren. Nu hij ons heeft gezien en gesproken kunnen wij veilig verder berg opwaarts. En vanaf waar het bos begint, begint ook het natuur reservaat dat overgaat in het Nationaal park. Hier wordt dus niet gejaagd.

Voordat we de eerste kilometer in de benen hadden had Clint de sokken en schoenen al doorweekt. Het heeft vannacht namelijk iets geregend en de weg naar boven gaat voornamelijk tussen de bosbessen struikjes door. Dus onderweg was het af en toe stoppen om sokken uit te wringen. Bijna bij de boomgrens aangekomen horen we vlak naast ons in de bosjes een eland wegrennen. Helaas konden we het kolossale dier niet zien. Onderweg nemen we alvast droog hout mee om op de berg vuur te maken om onze spullen te drogen.

Bij de bomengrens aangekomen kregen we prachtig uitzicht op de bergen voor ons. Ook zien we hier op de bergen rendieren lopen. Hoewel het nog 3 kilometer lopen is tot de windshelter waar we pauzeren en opladen voor de terug weg. Laatste stukje is het wel fris en is een muts wel wenselijk.

Vlak voor er de shelter zien, zien we aan de andere kant van de berg ook een stel mensen aankomen. Eindelijk bij de shelter aangekomen is het andere stel al begonnen met een poging tot vuurmaken met nat hout........dit zijn mensen uit de stad Uppsalla Zweden. Omdat wij berkenschors en dennentak mee hebben helpen we ze een vuurtje te maken. Op dit vuur maken we de knakworsten warm en eten onze yoghurt met zelf geplukte bosbesjes. Na een uurtje pauze beginnen we aan de wandeling terug naar ons huisje. Wederom een tocht van 7,5 km. Na 20 minuten wandelen over de rotsen van de berg staat opeens de groep rendieren die we eerder zagen vlak naast ons. En ze zijn gelukkig niet bang want blijven mooi voor ons uit lopen.

Waneer we weer het bos in gaan is het gelukkig wat aangedroogd. En halen we geen natte voeten meer. Dat loopt wel wat prettiger. Na 7 uur totale wandel tijd komen we weer aan in ons huisje waar we moe en voldaan ons douchen en tripisch Zweedse korst gaan eten. Namelijk Zweedse balletjes met aardappel puree.

Mooi jongens!!!! En echte survivalaars, gaaf. [Jolijn/mam]

9/4/22Reply

Van Rosjön naar Dalsvallen

September 2 in Sweden ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag zijn we vertrokken uit het boshutje en op weg gegaan richting Mora. Mora ligt aan het Siljan meer. In dit plaatsje hebben we wat truien gekocht want de komende dagen blijft het onder de 10 graden overdag. Na wat kleren te hebben gekocht zijn we in een truckers restaurantje beland en hebben hier een broodje kebab gegeten.

Met volle buik door richting Dalsvallen. Onderweg helaas geen elanden gezien. Wel bijzonder want er rijden nauwelijks auto's hier.
    Vanaf de grote weg was het 20 kilometer over een onverhardeweg richting Dalsvallen. Niet een dorpje maar een naam voor een boerderijtje met Nederlandse bewoners die 6 huisjes verhuren. De groep huisjes is het enigste bewoonde stukje in dit gebied in een cirkel van 25 km.

Na aankomst nog even lekker gewandeld om het huisje en vervolgens de BBQ aangestoken voor lekkere nacho's.