Kronborg Helsingør

September 17, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

In Helsingør aangekomen breng ik een uitgebreid bezoek aan Kasteel Kronborg. Het kasteel is gebouwd in de 15e eeuw, later door brand verwoest en weer heropgebouwd. Het diende als tolpunt voor boten die door de zeestraat tussen Denemarken en Zweden wilden varen, die is hier maar 4 kilometer breed. Het was ook het decor voor Shakespeare's Hamlet.

Ik vond vooral de route door de catacomben onder het kasteel geweldig! Echt stikkedonker en op van die ronde ongelijke steentjes, best een beetje eng. Wel jammer dat sommige mensen het licht van hun phone aanzetten, dat haalde de spanning er een beetje uit. Ook in de catacomben het standbeeld van Holger de Deen op zijn rotstroon. Volgens de legende zal hij ontwaken en van zijn troon opstaan om het land te verdedigen als Denemarken ooit in de problemen komt.

Ook de kapel was echt de moeite waard en ik had ook graag de toren beklommen, maar daarvoor was ik helaas te benauwd vandaag. In plaats daarvan een lekkere koffie gehaald en buiten over het water naar Zweden gekeken. Al met al een geslaagd bezoek!