Satellite
Show on map
  • Day 9

    Møns Klint, trap af

    September 21, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 17 °C

    Vanmorgen werd ik wakker en het zonlicht stroomde mijn kamer in! De zon stond in een strakblauwe hemel en ik stond te popelen om op pad te gaan naar de krijtrotsen bij Møns Klint. Natuurlijk eerst koffie en als ontbijt een yoghurtje met cruesli, want ook deze overnachting is zonder ontbijt. En toen op weg naar wat weer een highlight van deze vakantie moest worden!

    Het was niet zo ver rijden, 30 km ongeveer en ik ben gewoon linea recta ernaartoe gereden via 80km wegen. Ik ben er 11 jaar geleden geweest, maar ik kon me echt niet herinneren dat het laatste stuk uit een steile gruisweg bestond! Wel dat het betaald parkeren was. Ik was vroeg, het bezoekerscentrum was nog niet open en ik kon een mooi schaduwplekje voor Kiaatje uitzoeken.

    Bij Møns Klint heb je 3 trappen die beneden naar het strand gaan, de trap in het midden bij het Geocenter, de zuidelijke trap en de noordelijke trap. Ze hebben alledrie 500 😱 treden...... 11 jaar geleden had ik de noordelijke trappen gehad, nu wilde ik de zuidelijke nemen. Eerst maar de middelste trappen af, dat lijkt een makkie, maar ook 500 treden naar beneden ga je behoorlijk in je benen voelen! Maar het ging prima en ik genoot van het uitzicht op de kliffen en het strand in de diepte.

    Eenmaal beneden bleek het bij de trap erg drassig te zijn. De zuidelijke kant op leek helemaal onbegaanbaar te zijn, de noordelijke kant alleen een stukje. Ik besloot dus om toch maar weer noordwaarts te gaan, dat kwam ook eigenlijk beter uit met de zon, die had ik dan lekker in m'n rug. Het lukte me om het drassige stuk met droge voeten door te komen en ging op pad over het strand. Dat loopt niet echt gemakkelijk, over allemaal stenen, maar och, ik heb geen haast en met dit mooie weer is het alleen maar genieten!
    Read more