Naar Ha Giang

May 22, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Dinsdag op woensdag nacht lagen we in de bus naar het noorden van Vietnam: de hoofdstad Hanoi. Een rit van een ruime 500 kilometer. We werden dinsdagavond om 21:00 bij het hotel opgehaald en arriveerden om 05:00 op de vroege woensdagmorgen in Hanoi. Zodra we de bus uitstapten werden we aangeschoten door een reisagent. We hadden het plan om verder naar het noorden te reizen, en deze beste man kon dit voor ons regelen. Er werd ons verteld verderop op de hoek van de straat te wachten, omdat zijn kantoor nog niet open was vanwege het vroege uur. Een paar telefoontjes later deelde hij ons mee dat er een bus was geregeld die om 09:00 vertrok. We aten wat streetfood als ontbijt en namen een ijskoffie om de dag te kunnen overleven na een zo goed als slapeloze nacht.
    Het geregelde vervoer bestond uit een luxe minivan; we hadden het vooruitzicht op een comfortabele reis. Dit idee werd echter al snel bijgesteld. Een van de twee chauffeurs van de minivan ging na 15 minuten rijden op de vuist met de bestuurder van een scooter aan de kant van de snelweg. Een uur later werd hij door de politie aangehouden nadat hij hard door rood licht was gereden. De tocht ging door bergen met scherpe bochten en over smalle wegen. De bestuurders van de bus reden als maniaken en we hadden allemaal sterk onze twijfels of we in gezonde staat onze bestemming zouden bereiken. Na 280 kilometer kwamen we toch zonder ongelukken in Ha Giang aan. Een stad in de noordelijkste provincie van Vietnam. Bekend om haar Ha Giang Loop, een route die op de scooter/motor wordt afgelegd en de mooiste route van Vietnam wordt genoemd: ons plan voor de komende dagen. We verbleven die nacht in een hostel, waar we een aantal medepassagiers uit de minivan tegenkwamen. Een Amerikaans stel en een Engelsman. De Engelsman was alleen en hij vroeg of hij zich bij ons mocht voegen om de route te rijden. Dit vonden wij geen probleem, hoe meer zielen des te meer vreugd.
    Via het hostel huurden we semi-automatische scooters. Voor de komende dagen nemen we maar een paar spullen mee in de dagrugzak, de backpack blijft achter in het hostel.