De laatste reis

July 2, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Maandagnacht komen we met het vliegtuig vanaf Bali in Jakarta aan. Het hotel ligt dicht bij de luchthaven, maar het is toch al diep in de nacht als we eindelijk in bed liggen.
    Na een korte nachtrust eten we ons laatste ontbijt in Indonesië: een lekkere nasi goreng om mee af te sluiten. We nemen de taxi naar het vliegveld. Het zit echter niet mee: het is ongelooflijk druk op de weg en het verkeer staat muurvast. Tergend langzaam kruipen we vooruit, terwijl de tijd door holt. Met flinke spanning zien we het steeds later worden. Eindelijk komen we bij het vliegveld aan, we hebben ondertussen nog minder dan 2 uur de tijd om ons vliegtuig te halen. We blijken bij de verkeerde terminal te zijn gedropt en we haasten ons zwetend met onze tassen naar een trein om naar een andere terminal te rijden.
    Na zenuwslopende momenten komt de incheckbalie eindelijk in zicht. Tot onze grote opluchting hebben we de vlucht richting thuis toch nog gehaald.
    Rond 15:00 stappen we op het vliegtuig naar Oman. We hebben een hele comfortabele vlucht, en 7,5 uur later stappen we op Muscat uit. We zijn 3 uur terug de tijd ingegaan, en moeten hier nog 6 uur wachten op onze overstap naar Londen. Onze laatste reis is zeker niet de kortste!
    Na een nachtelijke vlucht met zeer weinig slaap komen we om 6:30, lokale tijd, in Londen aan. We worden wakker met een kop goede koffie en al snel kunnen we op onze allerlaatste vlucht naar Amsterdam stappen.
    Na een lange, uitputtende reis, door verschillende tijdzones heen, stappen we om 11:00 uit op vaderlandse bodem. We worden opgewacht door een ontvangstcomité, waar we even een Nederlands kopje koffie met stroopwafel mee doen. En dan is het moment om afscheid te nemen aangebroken.
    Twee maanden gereisd. Enorm veel gezien. Enorm veel indrukken opgedaan en heel veel geleerd. Het is een prachtige ervaring geweest, een die ik heel lang zal blijven herinneren.