Valleien & kloven

January 8, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 7 °C

Woensdag krijgen we een stevig ontbijt. Hierna pakken we onze koffers weer in en gaan we verder met onze reis richting het oosten. We rijden langs de stad Ouarzazate, wat ook wel de Hollywoodstad wordt genoemd, dankzij de verschillende films die hier zijn opgenomen.
    We rijden de Dades Vallei in. Aan weerszijden van de vallei steken rotsformaties omhoog. De rotsen zijn van roodgesteente en hebben hele bijzondere vormen. Het is een prachtig gezicht. De bodem van de vallei is bedekt met een bos van palmbomen. We stijgen flink met een aantal haarspeldbochten. Op het hoogste punt aangekomen staat een restaurant waar we een stop maken. We eten een verrukkelijke lunch terwijl we in het zonnetje van het prachtige uitzicht genieten.
    Na de maaltijd rijden we dezelfde weg weer terug de vallei uit. Kleine kinderen voetballen op een stoffig veld. Oude mannen trappen op rammelende fietsen. Vrouwen sjouwen met grote zakken op hun rug. Een moeder rijdt met haar zoontje op een ezel.
    Na de Dades Vallei achter ons te hebben gelaten naderen we de Todgha Kloof. De weg wordt steeds smaller en leidt een kloof in. De natuur is hier ontzagwekkend. De rotsen rijzen als hoge muren op. We hebben een unieke accomodatie geboekt voor deze nacht: een eco-lodge die diep de kloof in ligt, ver van de bewoonde wereld vandaan. De eco-lodge is gebouwd van natuurlijk materiaal en is geheel zelfvoorzienend. Overal staan zonnepanelen om in electriciteit en licht te voorzien.
    We zien een herder lopen met een kudde schapen. Een medewerker vertelt ons dat deze herder met zijn familie in een grot woont. Hij heeft geen geld en zijn kinderen gaan niet naar school. Ze leven een heel primitief bestaan.
    We slapen in een kunstmatig gemaakte grot. Het is er koud, maar wel heel sfeervol. Om ons heen zijn alleen hoge bergen te zien. We krijgen heerlijk te eten en na de maaltijd wordt er muziek gemaakt. De mannen slaan op trommels en metalen schellen en zingen in het Berbers. Het is erg gezellig.
    Wanneer we naar buiten stappen is de nachtelijke hemel bezaaid met sterren.

De volgende ochtend staan we voor dag en dauw op, want we willen nog een wandeling maken voordat we weer verder reizen. Het is pikdonker als we naar buiten stappen. Met de hulp van een lamp vinden we onze weg. We klimmen voorzichtig omhoog en volgen een route langs opgestapelde stenen. Langzaam komt de zon op en kleuren de bergen rood. We genieten van de frisse lucht en het prachtige uitzicht.
    Na het klauteren en klimmen smullen we van weer een heerlijk ontbijt.
    Het is jammer dat we weer verder moeten, want we hebben enorm genoten van het heerlijke verblijf.