Olpopongi Maasai

August 18, 2016 in Tanzania ⋅ ☀️ 20 °C

Na een prima nachtrust zijn we vanochtend opgestaan en hebben om 8 uur een ontbijt genuttigd. Een eenvoudig ontbijt maar wel prima verzorgt met gebakken eieren op bestelling.
    Om 9 uur de reis gestart naar Olpopongi in West-Kilimanjaro. Dat is Maasai land. Het is een dorp in authentieke Maasai stijl maar wel enigszins aangepast aan de toeristen.
    Bij aankomst werden we ontvangen met een traditionele Maasai welkomst dans. Erg vrolijk en leuk om te zien. Je krijgt gelijk een goede indruk van de traditionele Maasai.
    Nadat we de bagage hadden uitgeladen en in onze Maasai hut hadden gebracht begonnen we aan het programma wat samengesteld was om het leven en de cultuur van de Maasai te leren kennen. Als eerste even de "schoolbanken" in waar we uitleg kregen over de historie en cultuur van dit volk. In de jaren 1550 zijn ze vanuit Egypte de Nijl naar het zuiden gevolgd om uiteindelijk rond de Kilimanjaro Mountain terecht te komen. Verder is er een erg traditionele man vrouw verhouding en is de hiërarchie in de stam vooral bepaald door leeftijd
    Na deze les hebben we de lunch genuttigd met een traditionele maaltijd die bestond uit sjai (ik hoop dat ik het goed schrijf) wat een soort opgerolde pannekoeken waren met vlees en groenten. Daarbij rijst en groenten. Het smaakte prima en we hebben er alle vier heerlijk van genoten.
    Na de lunch even tijd voor ons zelf en een kleine siësta gehouden 😉.
    's Middags kregen we thee bij "oma". Dat was de oudste vrouw van het dorp met een respectabele leeftijd van 96 jaar. De thee bestond uit gekookt water met koeienmelk, gember, diverse inheemse kruiden en suiker. Het zag er wat bruinig uit maar smaakte goed. Na nog wat gebabbeld te hebben werden we buiten weer ontvangen met dans.
    Het laatste deel van de middag hebben we een bushwalk gedaan van zo'n twee uur. Samen met drie 'warriors' liepen we over de vlaktes en kregen we uitleg over de flora en fauna. Veel wortels worden gebruikt voor medicatie tegen diverse zaken zoals maagklachten en gewrichtspijn.
    Ook veel sporen en uitwerpselen gezien van giraffen en olifanten maar de dieren zelf niet gespot. Het enige wat we tegen kwamen was een wilde haas en twee jonge Maasai die hun geiten aan het grazen waren.
    Terug weer even lekker aan de normale thee met zelfgebakken Maasai cake. Heerlijk was die!
    Een verkwikkende buiten douche met prachtig uitzicht zorgde er weer voor dat we fris aan het diner konden beginnen.
    Het diner bestond uit een bbq met kip en rundersate, samen met wat Maasai pizza en aardappelen maakte dat een complete maaltijd.
    Als avond afsluiting genoten van een kampvuur en een heldere sterrenhemel.
    Een prima eerste dag waar we echt het gevoel hebben om op vakantie te zijn.