Winkels, parken en opera

May 10, 2018 in China ⋅ ⛅ 15 °C

Na het ontbijt proberen we de kortste weg naar de metro uit en beginnen Shanghai verder te verkennen van waar we gisterenavond gestopt waren, East-Nanjing Road, de indrukwekkende Meir van Shanghai. Glamoureuze winkels naast eet- en dranktentjes. Een beetje uitkijken voor de opdringerige bedriegers, maar we zijn geharde tantes. Ook de affiches aan de winkelmuren kunnen een kooplustig mens in verwarring brengen.
    We eindigen in Peoples Park, de vroegere renbaan van de Britten die nu het groene centrum van de stad is. Prachtig aangelegd en met zorg onderhouden. In het Grand Theater kopen we tickets voor de echte traditionele Chinese Opera 's avonds. We vieren onze buit op het Roof 325, de vroegere Race Club van de Britten met een heerlijke cocktail.

We slenteren door verschillende parken naar Xintiandi, een eet- en winkelcompex in de stijl van de traditionele longtang, de kleine straatjes van de vroegere stad. Dan terug naar de opera waar we in onze appreciatie twijfelen tussen slaapverwekkend tot hilarisch. Een unieke ervaring waarbij we ons gelukkig prijzen dat ons alfabet minder klinkers heeft dan medeklinkers. Zolang de zangeres over adem beschikt wordt elke klinker in verschillende toonhoogtes gemiauwd. Hoe langer ze dit kan, hoe luider het applaus.
    Met de metro terug naar huis en verder plannen voor morgen.