Vlotte vaart met de trein

May 10, 2018 in China ⋅ ⛅ 15 °C

We begeven ons buiten Shanghai, richting Suzhou. Hiervoor hebben we wat organisatorisch talent nodig. Gelukkig heeft ons Zee dat in overvloed waardoor we op een vroeg uur uit ons bed getrommeld worden. Daarna tram, snelle trein en op zoek naar een English speaking counter, de rest is allemaal chinees voor ons.
    Suzhou een stadje (6 miljoen inwoners) 88km buiten Shanghai, in een rotvaart van 250km/h zoeven we er naar toe. Het zijdemuseum geeft toch nog wat geheimen prijs over dit prachtig natuurproduct. De levende rupsen zijn perfect didactisch materiaal, maar het was wel even schrikken.
    De pagode van noordelijke tempel met aangrensde tuin ligt er piekfijn bij onder het alziend oog van Happy Boeddha. Gratis wierook wordt ons aangeboden dus buigen we ook 3 maal met het nodige respect. Vervolgens op zoek naar de garden of the Humble Admistrator. Deze is makkelijker te vinden, mee met de massa.
    De wirwar van bruggetjes, theehuisjes, bibliotheek en vele andere met klinkende namen zoals the house off sweet smelling rice maakt onze verwachting uiteraard groter. Nadat deze verwachting toch grotendeels bevredigd is struinen we wat door de winkelstraten met toch wel enkele eigenaardige panden zoals een katten café. Tegen avondval keren we weer in een rotvaart naar Shangai. Terug naar de, eigenlijk onderweg steeds aanwezige, wolkenkrabbers.