• Day 7

Zondag en.... Moederdag ook in Shanghai

May 13, 2018 in China ⋅ ⛅ 19 °C

We slapen lang uit en we zijn ons de hele dag bewust van onze feestdag. Josee en haar "dochter " Mitzi ook.
    We beginnen onze rustdag met een lange wandeling in de omgeving van ons appartement in Hongkou. Vanuit onze slaapkamers kijken we uit op een klein riviertje. Dat volgen we. De wijk is een combinatie van hoge buildings ; hier en daar open vlaktes met hoge kranen en kleine tot echt krakkemikkige huisjes die vermoedelijk over enkele jaren weer tegen de vlakte gaan voor de hoogbouw. Het geheel is wel sfeervol, alhoewel er zelf wonen geen pretje moet zijn als de waterkraan op de eerste verdieping zich buiten je raam bevindt.
    We komen op onze wandeling het oude slachthuis tegen uit 1933 dat gerenoveerd is tot een combinatie van luguber doolhof met op het dak een prachtig aangelegde tuin. Zie foto. Dat is onze eerste pauze en daar drinken we koffie. Vervolgens wandelen we naar het deel van de BUND waar we nog niet geweest zijn en verder en zien de overkant in de skyscrapers in een waas liggen. Mist of smog is niet duidelijk. Maar de plek is de uitverkoren plaats voor de kersverse koppeltjes om hun bruidsfoto's te laten nemen.

Met het veerpont steken we de rivier over voor een italiaanse lunch met zicht op de Bund. We slaan het bezoek aan de Pearltoren haar "benen" over wegens te warm, te druk enz. Met de overvolle metro terug. Bijna verliezen we bij het overstappen onze "grote leidster", want die wilde niet tussen de deuren geklemd raken. Maar de drie overblijvers zijn moeder en dus moedig en raken niet in paniek. Eind goed al goed.. We kunnen in het mooie Lu Xun park bekomen van de emoties. We treffen er zingende en dansende Chinezen aan, die over de Wolga zongen en over Bella Ciao, baladezangers, boxbeoefenaars, kaartspelers, badmintonners enz. Sport in het openbaar blijkt heel gewoon. We komen ook nog een groep veredelde " line-dancers tegen, met jolige muziek. 'Greet krijgt al kriebels en is bijna niet te houden...

Het was een amusante en ontspannen dag, zoals de dag bedoeld was. We keren huiswaarts en de moeders trakteren zichzelf op een meeneem pizza die thuis opgegeten wordt. Vanwege Moederdag waren sommige produkten aan halve prijs. 'Echt feest dus!!