Satellit
  • Dag 9

Hangzhou : Thee aan het meer

15. maj 2018, Kina ⋅ ⛅ 31 °C

Zoals gepland trekken we om 9 uur de deur achter ons dicht voor onze verste expeditie : 180 km het binnenland in naar Hangzhou. Eerst de metro tot zijn eindhalte, het treinstation van Shanghai Hongqiao, 16 haltes en 40 minuten verder. Gelukkig dat de spits al voorbij is. Dan op de sneltrein (bullet train) tegen 299 km per uur richting bestemming. Daar de taxi en om 13 uur zijn we waar we wilden zijn, het nationale theemuseum. We verdiepen ons in de geschiedenis van de thee, het gebruik ervan aan het keizerlijk hof, de verschillende soorten en de evolutie van de theepot. Gelukkig hebben de zalen airco, want buiten is het drukkend warm. Een jonge stagiaire toerisme laat ons enkele soorten thee proeven.Waarschijnlijk heeft ze niet goed opgelet tijdens het jaartje dat ze in Zwolle deel nam aan een uitwisselingsprogramma want we krijgen de proeverij gratis aangeboden.
    Maar de handelsgeest komt toch naar boven eenmaal in de shop. Gelukkig dat thee niet veel weegt.

Aangezien de taxichauffeurs liever hun siësta houden, moeten we de bus op naar het Westelijk Meer. We eten langs het water, genieten van de uitzichten met bergen, prieeltjes, pagodes, torenkrabbers, eenden, lotusbladeren en Chinezen die zich feestelijk uitdossen om te flaneren langs het meer. Met de taxi terug naar het station dat meer weg heeft van een luchthaven. De kogeltrein levert ons veilig terug af in Shanghai waar het even misloopt op de metro waar de deuren zich voor mij (Josee) sluiten terwijl de drie anderen op het perron blijven dralen. Maar oefening baart kunst en we treffen elkaar aan de volgende halte. In onze eigen buurt passeren we langs de afhaalchinees voor wat noedeltjes om te serveren bij de zelf gewokte scampis en sluiten de avond af met een wijntje.