Den Stora Resan

January - March 2017
A 54-day adventure by Barbro o Sten-Åke Read more

Albatross!

February 3, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

En heldag i Dunedin, skönt! Först en stilla promenad i stan, kul med street art, dvs väggmålningar i jätteformat som dyker upp lite oväntat här och där. Inte som traditionell graffiti utan som riktiga väggmålningar, roliga, detaljrika och intressanta.
    En god lunch hos Speight, Nya Zeelands äldsta bryggeri som har en utmärkt pub inbyggd i bryggeriet.
    Efter lunchen, dagens stora äventyr då vi åker ut på havet på Wildlife safari; utanför Dunedin finns inte bara sälar och pingviner utan också albatross. En koloni med 250 fåglar som år efter år kommer tillbaks och häckar på samma plats. Helt enorma där den största arten har en vingbredd på 3,5 meter. Vi såg en sådan men också mängder av de mindre som bara har en vingbredd på 3 meter. Suveräna segelflygare som 80% av sin tid bara glidflyger genom livet, snacka om glidare! De kan dricka saltvatten vilket innebär att de huvuddelen av sin tillvaro lever ute på de stora haven. Vartannat år kommer de "hem" och lägger ett helt år på att häcka och sedan föda upp en unge per par. Trogna både sin partner och sin hemort.
    Avslutar med en god middag och förberedelser inför morgondagens fortsatta resa.

Öst till väst

February 4, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 15 °C

Från Dunedin till äventyrsstaden Queenstown. En ny resdag först med långsamt tåg utmed höga berg och djupa dalar. Tåget klättrar på bergssidan med floden 100 meter rakt nedanför. Lodräta klippor och oändligt vackert men omöjligt att fånga med kameran. Det som är på gränsen till skräckinjagande blir tyvärr rätt så mesigt på bild.
    Tåget gick bara en tredjedel av vägen så resan avslutas med 3 timmar i en minibuss körd av en halvgalen tysk, - men vi överlevde och det gick fort, - väldigt fort.
    Framme på eftermiddagen, inkvarterade med bedårande utsikt i vackra Queenstown omringade av höga berg och med en stor ocn vacker sjö vid fötterna. Avslutar med en skön promenad utmed sjön och middag på kajkanten, - det ska va gott att leva...😊

Ingen rast - ingen ro

February 5, 2017 in New Zealand ⋅ 🌫 2 °C

Uppe med tuppen, 7:15 buss med riktning Fiordland National Park och Milford Sound. På vägen dit (5 timmar) säger vi till varandra att vi behöver en paus för nu har vi alla en känsla av overload, vi har sett och upplevt så in i helsike mycket så nu går det inte att ta in så mycket mer.
    Så fel vi hade! Ut med båt i Milford Sound som är en "fjord" och det hittills mest fantastiska vi sett. Klippväggar upp till 1 800 meter höga störtar lodrätt ner i havet som är 300 meter djupt. Mängder av vattenfall, det högsta drygt 180 meter, och så lite sälar och delfiner som extra krydda. Vi har använt ordet magiskt men nu tar orden slut, - det här är obegripligt vackert och skräckinjagande på samma gång. Extremt otillgängligt och kräver mycket ansträngning men en underbar och nästan osannolik upplevelse.
    Vi hade bokat flyg (litet plan med 4 platser) för hemresan men de låga molnen tillät ingen flygning, - in i bussen och 4 timmar hem. Trötta men lyckliga åt vi en sen middag. Nu ska vi sova gott och länge!

Lugn och ro i Queenstown

February 6, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Första dagen på våra fyra första veckor med mulet väder och till och med regn. Rätt så skönt då vi inte behöver göra något vettigt utan kan sova länge och mest driva runt till ingen nytta.
    Linbana upp till restaurangen där vi får suverän överblick och god mat. Fick dessutom se en unik ölpump som tydligt signalerar att det handlar om öl för skogsarbetare. Barbro tänkte söka jobb som HR-chef för linbanan men tyvärr hade de stängt då det är nationaldag
    Queenstown ligger otroligt vackert och den enda nackdelen är att lake Wakatipu är 380 meter djup och vattnet aldrig blir mer än 12 grader.
    Vi har också fått lära oss att Nya Zeelands nationalfågel, Kiwi, är på väg att bli utrotad så det fick bli en bild på en något förstorad lokal variant.
    I morgon drar vi vidare till nya jaktmarker!

En suverän resdag

February 7, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 28 °C

Med bil från Queenstown till Franz Josef Glacier. Visserligen drygt 5 timmar i bilen men med vyer som gör att man blir alldeles betagen! Det här landet slutar aldrig att imponera med ett landskap som är väldigt varierat men alltid bedövande vackert. Mycket vatten som rinner nerför bergssidor, strömmar i floder, störtar nerför vattenfall eller blänker i djupa sjöar som speglar bergen runt omkring. Det är oftast helt folktomt och långt mellan hus, butiker och matställen.
    Efter mycket bilåkande och alldeles för lågt blodsocker hittade vi till sist en hydda vid havet som serverade en enda rätt, Whitebait Patties. Visade sig vara en mycket eftersökt nationell delikatess som inte bara var dyr, den såg också rätt så läskig ut. Vi är ändå födda äventyrare (och väldigt hungriga) så vi slog till. Smakade faktiskt inte så mycket så vi tryckte ner en till men konstaterade samtidigt att när vi nu vet vad det är så behöver vi aldrig äta det igen!
    Nu framme på vårt Bed & Breakfast och i morgon hoppas vi komma upp på glaciären, helst med helikopter om väderprognosen slår in.

Glaciärens dag!

February 8, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 25 °C

Klarblå himmel, en fantastisk dag med glaciären i fokus. Först en hyfsad promenad upp till den närmaste utkikspunkten en bit nedanför glaciären. Mäktigt men ändå rätt så värdelöst jämfört med det som kommer sen. Helikopter! Suveränt att flyga upp över glaciären och landa på 300 meter tjock is längst upp. Här faller 50 meter snö varje vinter som komprimeras till is och föder glaciären som glider ner i dalen med 2-3 meter per dag. Tyvärr medför ändå klimatförändringarna att glaciären slutar högre upp år från år.

En härlig dag men ändå med lite bekymmer; - i morgon skulle vi ha åkt "The TranzAlpine Scenic Train journey is regarded as one of the best in the world". I går fick vi reda på att för ett par dagar sedan förstörde en skogsbrand några tågviadukter på sträckan så tåget är inställt i 2 månader. Riktigt surt då det här var något vi verkligen sett fram emot. Snabb omplanering med ny resrutt som säkert också blir bra. Vi får komma tillbaka och ta tåget vid något annat tillfälle!

Kvällen avslutades med middag hos Alice May där den urusla servicen innebar att vi underhöll hela restaurangen med våra tappra försök att få såväl mat som dryck. Det lyckades till sist men krävde hårt arbete och lång tid!

Franz Josef till Westport

February 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 31 °C

Resdag men start hos Wildlife Centre i Franz Josef. Som vi tror enda chansen att se levande Kiwi, Nya Zeelands nationalfågel. De är utrotningshotade men här arbetar man med att ta in ägg utifrån genom avancerat spionage på fåglar i det vilda, kläcka dem i skyddad miljö och placera ut dem när de klarar sig själva. I dagsläget finns 400 i upptagningsområdet men man hoppas vara uppe i 600 under 2018. De är nattdjur så vi fick smyga i mörkret och lyckades se de 3 som just nu finns i centret. Med infrarött ljus kan man se dem utan att störa. Häftigt även om vi bara fick ta kort på de uppstoppade!
    Norrut utmed den fascinerande västkusten som nästan är helt obebodd men som allting annat i det här landet otroligt vackert. Sent lunchstopp vid Pancake Rocks i Puntakaki. Självklart måste man då äta pancakes, vi valde den mest matliknande varianten, Streaky Bacon. "Pancakes served with streaky bacon, caramelised banana and maple syrup". Som tur var valde vi att dela en portion på 2 men kombinationen av bacon, vispgrädde, sirap, ungsbakad sockrad banan och tjocka pannkakor kommer aldrig att få några stjärnor i Guide Michelin. Mycket märklig upplevelse! Dessutom en skum fågel på parkeringen, - släkt med Kiwin?
    Framme vid vårt boende vid Carter Beach tog vi också en tur till sälreservatet strax intill. Först ser man bara klippor men när man så småningom lyckas fokusera finns det sälar överallt. En annan iakttagelse är hur grönt det är på den här regnrika kusten, grönskan är fullständigt ogenomtränglig!
    Hemmakväll med plockmat och goda viner!

En rätt så händelselös dag

February 10, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 33 °C

Vi kör från Westport till Nelson, drygt 25 mil. Vackert som alltid men nu är vi för bortskämda och tycker väl inte att det är så märkvärdigt. Nelson är solsäkrast i Nya Zeeland så det är inte mer än logiskt att himlen spricker upp när vi kommer fram. Härlig Bed and breakfast i Shelbourne Villas nästan mitt i stan där vi inkvarterar oss. Inte mycket att skriva om förrän kvällen kommer och vi kommer in på Urban Oyster Bar and Eatery. Ett himla hallå men suveränt bra, - länge sedan vi åt ostron! Efter 3 dussin och en hyfsad mängd dricka var vi rätt så nöjda! Så även krogägaren som av någon märklig anledning också gillade oss väldigt mycket! Vi fick även många andra nya vänner innan kvällen var slut och vi promenerade hem i mörkret.Read more

Solsken i Nelson

February 11, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ -1 °C

Vädret har ju varit lite si och så sedan vi kom till Sydön på Nya Zeeland. Alla vi träffar pratar om den sämsta sommaren i mannaminne. Men i dag slog det till och solen tog kommandot.
    Barbro började dagen med att fixa lite mer hårfärg hos Amba Waghorn på The Changing Room. Sedan något kallt och uppfriskande hos The Vic som hade en av de bästa väggmålningarna vi någonsin sett. Tyvärr endast sebart på herrtoaletten ovanför kissrännan men väl värt att bevara för eftervärlden.
    Precis som i Dunedin finns det häftig Street Art även här, något att ta efter i Helsingborg?

Picnic på stranden och en skön stund i solen innan vi fortsatte med dagens upptäcktsfärd.

Efter en lång och brant promenad nådde vi "Center of New Zealand" som ligger på en bergknalle ovanför Nelson. Konstaterade att vi blivit miljöskadade då utsikten visserligen var vacker men kändes lite beige jämfört med vad vi varit med om. Ett bra motionspass i alla fall!

Härlig middag utomhus med anka och en suverän lokal Pinot Noir fick avsluta dagen.

Marlborough

February 12, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

På väg till Malborough stannar vi till och fikar i Havelock, "The Green-lipped Mussel Capital of the World". Ligger längst in i den fantastiska skärgård som breder ut sig på Sydöns norra del. En väldig aktivitet med trailerburna båtar som sjösätts/tas upp. Vi hittade en riktigt fräck fiskebåt med 150 hästars snurra som precis tagits upp och som vi gärna gjort till vår!

Marlborough är en dalgång som är typ 1 mil bred och 3 mil lång och producerar 80% av allt vin i Nya Zeeland. Gillar man vin från Stoneleigh,  Hunter's, St Clair med mera så kommer de alla härifrån. Platt som en pannkaka så svårt att avbilda på kort men häftigt att bo mitt i vinfälten. På andra sidan vägen var det gårdsfest så vi passade på att prova vin hos Whitehaven (gott!) och lyssna på ett suveränt bra jazzband med unga killar som verkligen överraskade, - en härlig eftermiddag! Vi hittade också en ny variant på begreppet "Bucket List" som kändes mycket tilltalande, vi tänker självklart på Hendricks, - eller hur Ragge? Dessutom en stopp-skylt som väcker eftertanke...