Dag Mariënburg, hallo Brownsweg!

May 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Tijd om Mariënburg te verlaten. We hadden pas 's middags met Cher (1 van de juffen van de school in Brownsweg) afgesproken dus hadden nog wel wat tijd in Mariënburg. Na het gefeest van gisteren ben ik niet al te vroeg opgestaan vandaag maar heb ik het gewoon rustig aan gedaan.

Don had speciaal voor ons kokosnoten ergens gehaald en daarin voor ons een gat geslagen. Met een rietje hebben we het kokoswater gedronken, lekker! Het verbaasde me wel hoeveel water er wel niet in zo'n kokosnoot zit!
    Toen ie op was, heeft Don 'm ook nog helemaal doorgehakt zodat we het vruchtvlees (?) eruit konden lepelen. Ze vertelden dat het een traditie is dat als de vrouw zwanger is, de man een kokosnoot doorhakt. Als de kokosnoot precies door midden openscheurt, krijg je een meisje. Bij een scheve scheur, een jongen.

Nadat we onze spullen hadden ingepakt en de auto hadden ingeladen, zijn we richting Paramaribo gegaan, waar Cher ons zou ophalen. We probeerden nog geld te pinnen, maar bij het geldkantoor waar we stopten, werkte mijn pas ineens niet. Heel raar. Maar gelukkig stopten we later bij een andere geldautomaat en daar werkte het wel gewoon.

We ontmoetten Cher en hebben al onze spullen (nogal veeeel) overgezet in haar auto. Het was nog best een lange rit, zo'n 2,5 uur maar het was heel gezellig met Cher.
    We zijn onderweg gestopt bij een supermarkt, groentestandje en een Warung (eethuis). Bij dat laatste heb ik nasi gekocht als avondeten. Lekker!

Toen we eindelijk aankwamen in Brownsweg, hebben we de schooldirecteur ontmoet. We zouden in zijn huis slapen want hij heeft nog meer huizen. Het huis was echter best wel heel erg vies (ik zal jullie de details besparen) dus slapen we vannacht even in onze hangmatten. Morgen gaan we gelijk naar de school, zin in!!

* Op de foto's zie je Don die een kokosnoot hakt, de kokosnoot vanbinnen en een vage foto van de school in Brownsweg! *