Suriname 2017

May - July 2017
A 68-day adventure by Puck Read more

De heenreis!

May 20, 2017, North Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 27 °C

Ik schrijf dit vanuit het vliegtuig. Het is inmiddels 23.21 Nederlandse tijd maar door de zon van buiten en de lampen in het vliegtuig, lijkt het gewoon midden op de dag. In Suriname is het nu bijna half 7.
    De vliegreis is heel relaxed: ik zit in mn eentje op een rij van 4 en krijg telkens superveel eten. Kan niet beter ;)

Vanochtend heb ik de laatste dingetjes geregeld en de laatste spullen ingepakt. Daarna zijn we naar Schiphol gereden. Daar hebben we nog even een toeristenkaart gekocht, mijn bagage ingecheckt en een drankje gedaan. Eigenlijk ging alles heel makkelijk. Bij de douane deden ze even moeilijk over een schaar (oeps) maar uiteindelijk mocht ik ook die gewoon meenemen.
    Het was al vrij snel tijd om naar de gate te gaan en om te boarden. Ze riepen steeds een aantal rijen op die al mochten boarden zodat er helemaal geen lange rij ontstond. Voor ik het wist zat ik in het vliegtuig en gingen we (na de veiligheidsinstructievideo natuurlijk) al opstijgen!

Na een uurtje vliegen kwamen de stewards al met het eten. Het is trouwens wel super makkelijk dat iedereen Nederlands spreekt, de stewards ook. Ik had bij het boeken doorgegeven dat ik graag een vegetarische maaltijd wilde, maar dat was niet doorgekomen. Gelukkig konden ze het nog wel regelen. Ik kreeg rijst met spinazie/bonen/linzen en nog wat dingen die ik niet precies weet. Het was heel lekker!

Tussendoor kregen we ook nog een paar keer drinken en zelfs roomijs! Net kwamen ze langs voor de laatste "snack": een bak noodles of roti en een bakje fruit. Het is maar wat je een snack noemt, haha :)

SLM heeft geen schermpjes bij de stoelen maar schermen waar iedereen op kan kijken. Ze draaien alleen maar kinderfilms vandaag dus ik heb maar genoten van Alvin & the Chipmunks, Pets en Ice Age.

Over ongeveer 1,5 uur gaat het vliegtuig landen. Dan moet ik nog iets regelen bij de immigratiedienst geloof ik en dan ga ik op zoek naar mijn transfer naar het appartement! Tegen de tijd dat ik bij het appartement ben is het in Suriname ongeveer 11/12 uur en in Nederland dus 5 uur later. Tijd voor een dutje dus!

Aankomst en dag 1!

May 21, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 24 °C

Gisteravond kwam ik rond 8 uur (Surinaamse tijd) aan in Zanderij op het vliegveld. Ik moest nog best wel lang in de rij bij de immigratiedienst en bij de bagageband duurde het ook nog wel een tijdje. Bij de immigratiedienst vertelde de meneer achter de balie dat je maar 30 dagen mag blijven, voor verlenging moet je naar de vreemdelingenpolitie. Dat moet ik dus nog regelen binnenkort ;)

Toen ik op mijn bagage stond te wachten kwam er een meneer naar me toe. Ik had hem al gesproken op Schiphol en hij bood aan een lift te geven naar mijn verblijfplek, als ik die nodig had. Super lief maar ik had al een taxi geregeld dus het was niet nodig. Uiteindelijk kwam mijn bagage en kon ik het vliegveld verlaten. Er stond een enorme rij aan mensen die familieleden kwamen onthalen en alle passagiers moesten daar echt zo doorheen lopen. Ik belde even het guesthouse en toen kreeg ik te horen bij welke taxi ik moest zijn. Dat ging allemaal heel makkelijk. Ik moest nog even wachten want misschien gingen er nog andere passagiers mee. Er was nog iemand anders aan het wachten, Joyce, dus daar heb ik even mee gekletst. Ze ging een vriendin verrassen die hier dierenarts is. Heel leuk!

De taxichauffeur was heel erg enthousiast toen ik vertelde over mijn plannen om naar Brownsweg te gaan. Hij zei dat dat de mooiste plek in heel Suriname was. Nou, ben benieuwd!

Eenmaal aangekomen bij mijn slaapplek, guesthouse Fanna, stond Hanneke me al op te wachten. Ik was super moe dus na alles even bekeken te hebben ben ik lekker gaan slapen.

Vanochtend werd ik rond 5 uur wakker omdat ik niet meer kon slapen. Toch een beetje een jetlag misschien. Gelukkig ben ik daarna nog wel even in slaap gevallen.
    We hebben vandaag heel rustig aan gedaan. Eerst hebben we lekker ontbeten met broodjes ei, spinazie, tomaat, kaas. Ze hebben hier gewoon boterhammen en die zijn ook nog eens heel lekker!

's Middags zijn we even naar de Hermitage Mall gegaan om nog wat kleding te scoren voor Hanneke als we naar school gaan. We moeten daar best nette kleren aan dus daar gingen we nog even voor kijken.
    We gingen met de taxi. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Onze taxichauffeur hoorde onze plannen om naar Brownsweg te gaan aan en besloot ons een paar zinnen van de taal daar te leren. Het is een soort mengeling tussen Nederlands en Engels maar dan heel anders uitgesproken, alsof het een soort straattaal is. Het was wel heel grappig want hij was er heel enthousiast over.

Het was wel leuk om de mall te zien. Er was een enorme game hall, een bioscoop en superveel fastfoodketens. Ook waren er best veel winkels die we ook in NL hebben (merken vooral) en allemaal onbekende Surinaamse winkeltjes.
    Bij een bakkertje kochten we voor 5 SRD (8 SRD is 1 euro) amandelcake. Heel erg vers en heel erg lekker!

Om terug te gaan belden we weer een taxi. Het is hier heel gebruikelijk om de taxi te nemen dus dat gaat wel lekker makkelijk. Onze taxichauffeur was deze keer ook echt heel grappig. Vanuit de taxi zagen we een bijzondere moskee, heel leuk om te zien!

"Thuis" hebben we pizza besteld met twee andere meisjes die hier ook verblijven. We wilden eigenlijk naar een local tentje maar die was dicht. En ach, pizza is altijd goed toch? Op aanraden van Mitchell, de zoon van Lucien (Lucien runt dit huis), namen we cheesy bites als korst bij een large pizza. Het was heel erg lekker maar supermachtig!

Na het eten zijn we lekker gaan slapen. Ondertussen was het al best laat geworden en we waren toch nog wel moe van de reis.
    Morgen gaan we kijken wat we allemaal moeten inslaan voor in Brownsweg en willen we echt Surinaams eten. Moet lukken!

De Grote Regentijd

May 22, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vanochtend zijn we rustig opgestaan. We hadden niet echt meer lekker ontbijt in huis dus we zijn eerst even naar een winkeltje gegaan. Daar hebben we ontbijt en nog wat ander eten gehaald. Er is hier echt veel eten dat we in Nederland ook hebben. Ik zag zelfs speculaasjes in de winkel!

We hebben even wat standaard dingen gekocht zoals pindakaas, koekjes en brood en zijn daarna terug gegaan om te ontbijten. Het was ineens heel warm buiten en ik moet echt nog even wennen aan dit vochtige klimaat. Na het ontbijt heb ik nog even buiten gezeten, beetje geslapen want 's middags wilden Hanneke en ik naar een warenhuis gaan om inkopen te doen voor in Brownsweg. We stonden klaar om weg te gaan toen het ineens HEEL hard ging regenen.. Dit seizoen heet niet voor niks de Grote Regentijd. We wilden even wachten tot de bui over was maar het bleef maar regenen. We zouden eigenlijk gaan lopen maar hebben nu de taxi genomen naar het warenhuis. Dat heet Kirpalani en dat is hier heel bekend. Het is een grote winkel waar je eigenlijk alles kan kopen. Wij hebben bijvoorbeeld beddengoed gekocht, maar er waren ook telefoons/kleding/cosmetica/lappen stof etc. te koop. Heel leuk om even rond te kijken!

We wilden eigenlijk met de taxi naar een restaurantje om wat eten af te halen alleen onze taxichauffeur kende het restaurant niet. We vroegen of hij iets anders wist en toen zette hij ons af bij Souposo. We hebben daar echt heel lekker gegeten. Pompoensoep op z'n Surinaams met rijst. Het was heel lekker maar de tent was een beetje té toeristisch. Er waren bijna alleen maar Nederlanders dus dat was wel jammer. Morgen gaan we proberen echt lokaal te eten.

In de taxi's van vandaag zagen we hoe het regenseizoen hier is. Sommige straten staan helemaal onder water dat de auto's er nog maar net doorheen kunnen rijden. De taxichauffeurs zeiden dat dat normaal is voor deze tijd van het jaar maar dat het wel heel slecht voor hun auto is.

Na het eten zijn we lekker terug gegaan om nog even te relaxen. We hebben een was gedraaid om alle lakens enzo even de wassen (die roken heeeel erg muf).
    Vanochtend hadden we ook nog een soort stokjes gekocht met kruiden die we nu eten. Het smaakt gewoon heel gefrituurd eigenlijk haha, maar wel lekker.

Straks ga ik lekker slapen, morgen weer een dag!

* op de foto's zie je het huis waar we nu verblijven, onze straat, de heerlijke pompoensoep, de gekruide stokjes en een gangpad in de Kirpalani! *

Brandende zon en eten bij de Waterkant

May 23, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Gister zoveel regen, vandaag hele hete zon! Het was eindelijk niet zo regenachtig dus konden we lekker de stad in. We moesten eerst nog naar de vreemdelingenpolitie om een langer verblijf aan te vragen. Bij binnenkomst op het vliegveld krijg je namelijk maar 30 dagen. Wil je langer blijven? Moet je naar de vreemdelingenpolitie. Aangezien ik veel langer dan 30 dagen blijf, en Hanneke ook, moesten we daar nog even langs.

We namen de taxi naar de immigratiedienst toe. We hoopten dat het een kwestie van stempel vragen en gaan was, maar dat viel tegen. Het was heel druk en we moesten meer dan een uur wachten. Gelukkig hoefden we geen moeilijke vragen te beantwoorden en kregen we wel gewoon een langer verblijf.

Ondertussen was het al middag geworden en besloten we naar de Waterkant te gaan met de taxi. Bij de Waterkant hebben we gegeten. Ik had rijst met groentes (kousenband/nog meer dingen waarvan ik de naam niet weet) en het was echt heel lekker. De meneer die het had klaargemaakt was ook echt superlief en vertelde ons nog zijn recept voor de saus die erbij zat.

Daarna zijn we een stukje langs het water gelopen, richting het onafhankelijkheidsplein en fort Zeelandia. We waren helaas te laat om het museum binnen te gaan (alles is dicht na 14u) maar daar kom ik vast nog wel een keer. Het was echt heel erg heet om door te stad te wandelen maar we wilden zo graag nog wat zien, dus zijn we nog even (al zwetend) doorgelopen richting de Palmentuin. Dat is eigenlijk een soort parkje met allemaal palmbomen, heeeel mooi. We zagen toen ook nog het beruchte Zus&Zo vol Nederlandse toeristen.
    Een stukje verder hebben we nog het paleis gezien, een soort Amsterdamse gebouwen en een paar bijzondere kerken.

Toen we bijna smolten onder de brandende zon zijn we teruggelopen naar Fanna en hebben we nog even met de rest van de mensen daar gezeten op de binnenplaats. We hadden het eten van de lunch meegenomen omdat het heel erg veel was. 's Avonds hebben we dat opgewarmd en nog wat spinazie/ei/groentes bijgebakken. Was heel lekker!

Morgen gaan we alweer richting Mariënburg. Daar kunnen we verblijven bij kennissen van Hanneke. Superlief dat we daar morgen slapen en ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

*op de foto's zie je het eten bij de Waterkant, de Waterkant zelf, een Leguaan, palmbomen in de palmentuin, Amsterdamse gebouwtjes & het beruchte I❤Su beeld*

Naar Mariënburg!

May 24, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Alweer ons laatste nachtje bij Fanna gehad. Na een lekker ontbijtje met Fernandes (even de koelkast leegmaken dus frisdrank bij het ontbijt haha) hebben we de rest vaarwel gezegd. We namen de taxi naar Mariënburg. Hanneke kent mensen die daar wonen en ze hadden ons uitgenodigd een tijdje bij hun te verblijven. Best wel spannend maar vooral heel lief van die familie!

De taxichauffeur was een beetje verbaasd dat we daar heen wilden en kende zelfs de weg waar de familie woont niet. De taxirit was best wel lang, bijna een uur. Het was wel een hele mooie rit, door heel mooi landschap. We zagen heel veel verschillende huizen dus konden een beetje zien hoe de mensen hier wonen. Sommige huizen zijn supergroot en nieuw, andere juist klein en vervallen.

Uiteindelijk kwamen we bij het huis van Gaby, Don en hun zoontje. Ze hebben hun huis zelfgemaakt en is heel mooi! Zeker vergeleken met andere huizen hier. Ze ontvingen ons en waren gelijk super gastvrij. We hebben de hele middag met hun gekletst en ze hebben heel veel verteld over hun leven hier.

De ouders (en broertjes/zusjes) van Gaby wonen hiernaast dus die hebben we ook gelijk ontmoet. Echt superlieve mensen allemaal.

's Middags zijn we langs allemaal winkels geweest om inkopen te doen voor als we naar het binnenland gaan (maandag). Daar zijn de winkels veel duurder dus wilden we alvast wat spullen inslaan om mee te nemen. Gaby en Don namen ons mee naar allemaal winkels waar we superveel spullen hebben gekocht.

's Avonds hebben we hele lekkere soep gegeten, met rijst en ei. Echt heerlijk! We waren echt heel moe geworden dus zijn we niet al te laat gaan slapen. Gaby wilde nog allemaal eten voor ons bakken maar dat hebben we even verschoven naar morgenochtend (gebakken banaan als ontbijt dus, nu al zin in!!).

* Op de foto's zie je het huis waar we verblijven en "onze" straat*

Bakabana, cheesecake, zuurzaksap & Djogo

May 25, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag bestond onze dag vooral uit eten eigenlijk.. We begonnen de dag met bakabana. Dat is gebakken banaan op zn Javaans. Beetje wennen aan gefrituurd eten op de vroege ochtend maar het was heel erg lekker.

Vlakbij het huis van Gaby en Don is een oude suikerfabriek en een oide rumfabriek. Het is een beetje vervallen en een deel is gesloopt maar we wilden wel graag even kijken bij wat er nog over was. We liepen ernaar toe en ineens liep een man uit het dorp met ons mee om een rondleiding te geven. Hij vertelde over het leven van de arbeiders in de fabriek en joeg de killerbees voor ons weg. De gebouwen die er nog staan, waren best wel indrukwekkend om te zien. Heel groot en vervallen.
    Onze persoonlijke gids wist precies wat elk gebouw was en waar we wel en niet konden komen.

We zagen tijdens onze wandeling een heleboel hagedissen. Die zien we ook steeds als we op de "veranda" zitten bij het huis. Ze hebben hele mooie kleuren en zijn echt best groot.

Toen we de fabriek helemaal gezien hadden, zijn we teruggelopen en hebben we nog even gechilled. 's Middags kwam Don en zei hij dat ie nog even naar een andere plek ging en of we meewilden. Dat wilden we natuurlijk wel. Hij bracht ons naar een gebied aan het water. Een soort parkachtig iets waar je het water en de zonsondergang kon zien. Onderweg kocht hij een paar Djogo's: literflessen bier en casavechips. Bij die plek moest hij ook nog bewakers controleren voor zijn werk dus liet hij aan ons zien hoe dat in zijn werk gaat.
    Het was heel gezellig. Don vertelde heel veel over zijn leven en hoe het hier in Suriname allemaal werkt.

Op de terugweg kochten we nog meer Djogo en zijn we nog ergens anders gaan chillen. Toen we richting huis gingen, kwamen ook Gaby, haar moeder en haar zoontje terug van de stad. We hebben met z'n allen gegeten (hele lekkere casave-/bananenprut met kousenband, rijst en soep).

's Middags hadden we al cheesecake gemaakt dus dat hebben we ook nog gegeten. Cheesecake hier is niet de kwarktaart die we in Nederland kennen, maar letterlijk cake met geraspte kaas. De cake is heel luchtig (10 eieren, 10 schepjes suiker, 10 schepjes meel) en lijkt een beetje op hele verse eierkoek. Na het bakken ging de kaas eroverheen. Het was eigenlijk wel lekker maar wel een beetje gek om die zoete cake met de hartige kaas te eten. Gaby zei dat ze dit ook maakt als iemand jarig is of als er iets te vieren is.

Gisteren had Hanneke heel slecht geslapen dus had Gaby zuurzaksap gekocht. Zuurzak is een soort vrucht en het sap (en de bladeren) hebben een kalmerende werking. Superlief dat ze dat had gekocht. Dat hadden we vandaag dus ook nog gedronken.

Het was een hele gezellige dag vol Surinaams eten, niet verkeerd! ;)

*Op de foto's zie je de verlaten fabriek, één van de vele hagedissen, nog meer van de fabriek, een geweldige selfie met Hanneke en de Cheesecake*

Heel veel niks doen en even naar de stad

May 26, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Weer een dag in het mooie, rustige, chille Mariënburg. De dag begon vandaag met een lekker Hollands ontbijtje: wit puntje met pindakaas (en een stukje niet zo Hollandse cheesecake). Lekker!
    Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. Het zoontje van Gaby en Don begint aan ons te wennen dus ik heb al heel veel spelletjes domino's gedaan, met dezelfde dominostenen heel veel "biggie biggie bbq's" (hele grote bbq's) gebouwd en duizend keer het gebrul van dinosauriërs aangehoord én nagedaan. Heel leuk haha!

Pas rond 3 uur hebben we het huis verlaten om even de stad in te gaan. Gaby en Don hadden een afspraak in de stad en wij wilden er ook wel even uit, dus gingen mee. De stad is zeker 45 min rijden maar hier vinden ze dat helemaal niet ver. We gingen langs een paar winkels om nog wat te kopen. Ineens ging het weer keihard regenen.
    We kochten onderweg nog bara's (eindelijk!!!) langs de weg en bij een soort bakkertje hele zoete gefrituurde koeken. De bara's waren superlekker met een soort sambal maar die koeken waren echt te zoet naar mijn smaak. Wel leuk om een keer geprobeerd te hebben.

Het was al best laat toen we weer "thuis" waren dus zijn we lekker gaan eten. We aten een soort groentesoep met allemaal Surinaamse (of nouja, niet-Nederlandse) groentes. Er zat oker in en nog allemaal dingen waarvan ik de naam niet meer weet. Lekker in ieder geval ;)

's Avonds heb ik de apps op de iPad (die worden gebruikt op de school in Brownsweg) nog even getest zodat ik precies weet hoe die allemaal werken. Verder hebben we nog lekker buiten gezeten met de familie. De ouders van Gaby waren er ook bij en het was echt heel gezellig. Daarna ben ik gaan slapen.

*Op de foto's zie je de avondlucht in 'onze straat', een vogeltje (die zijn hier heel gewild) en de Surinaamse cheesecake*

Zonnen, pannenkoeken en voetbal!

May 27, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag waren we alleen met Don. Gaby en Reyes (zoontje) waren naar de stad, naar het ziekenhuis. Hanneke en ik hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna een lekker ontbijtje gegeten.
    De zon was er weer vandaag (geen regen in de grote regentijd yesss) dus besloten we in de zon te gaan liggen. We spreidden een kleedje voor het huis (bijna op de weg) en gingen lekker liggen. We smolten bijna weg onder de zon, zo heet was het.

We lagen gewoon lekker te zonnen, toen ik ineens iets over mijn benen voelde lopen. Hanneke schrok ook op want het beest raakte haar ook. Bleek het een hagedis te zijn! Kan gewoon hier in Suriname.

De buurvrouw van Gaby en Don (de moeder van Gaby) heeft een hondje, Missy. Hanneke en ik speelden even met het beestje en hebben toen zn "hok"/waterbak enzo helemaal schoongemaakt omdat het best wel vies was.

Als lunch kregen we heeeeerlijke roti. Een plaat met pompoen en kerrie-eieren. Echt heel erg lekker! Dat kan ik elke dag wel eten.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan maar tegen de avond hebben we lekker pannenkoeken gebakken (en gegeten). Daarna zijn we met Don meegegaan naar het voetbalveld waar hij ging voetballen met wat mannen uit de buurt. Het was best wel leuk om te zien en een keertje mee te maken. Op het veld waren allemaal padden die echt mega groot waren. Niemand (behalve wij) keek daar van op haha!

Nu zitten we na te kletsen op de veranda. Gaby en Reyes komen zo thuis dus dan kunnen we nog even horen hoe het met hun gaat. Daarna is de dag al wel weer om :)

*Op de foto's zie je de heerlijke roti, een langslopende koe (heel gewoon) en Hanneke die pannenkoeken aan het bakken is!*

Zondag: naar de markt en feest!

May 28, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

Vanmorgen zijn we al "vroeg" opgestaan om naar de markt te gaan. Gaby vertelde dat de echte vroege vogels al om 6 uur gaan, omdat alles heel snel verkocht wordt. Wij waren er rond 9 uur en er was inderdaad al best wel veel op. Toch kochten we nog wat echte Javaanse lekkernijen en tempeh.

Terug bij het huis hebben we al die lekkernijen als ontbijt opgegeten. We hadden allemaal dingen in bananenbladeren. Iets met rijst, kokos en hele lekkere kruiden en een soort pasteitjes met suiker en kokos erin. We hadden ook een soort jelly blokjes met suiker en kokos eroverheen maar dat vond ik niet zo lekker. Die andere twee waren wel heel erg lekker!

Aan het eind van de middag zijn we naar Nieuw Amsterdam gereden omdat daar een soort buitenfeestje was met een bandje. Don had wat mensen opgetrommeld om mee te gaan en dat was heel gezellig. We hadden rum gekocht (populair hier) en hadden dat meegenomen. Het bandje was echt heel leuk, ze speelden populaire Engelse en Nederlandse muziek en echt Javaanse muziek. Heel goed om op te dansen :)

Na dat feestje zijn we nog ergens anders heen te gaan om te "chillen" (als een soort hangjongeren haha) met Djogo (voor wie de andere blogs niet heeft gelezen: literflessen bier).

Iemand uit de familie van Gaby was 16 geworden en gaf een soort verjaardagsfeestje. Wij waren ook uitgenodigd dus na het buitenfeestje gingen we daar nog heen. Daar hebben we ook lekker gegeten (het maakt niet uit hoe laat je binnenkomt: eten krijg je!).

Het was echt een hele gezellige dag en het was heel leuk om zo'n feest + verjaardag hier mee te maken. Dat gebeurt je niet zo snel!

* Op de foto's zie je de Javaanse zondagmarkt, 2 snacks en foto's van het feestje! *

Dag Mariënburg, hallo Brownsweg!

May 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Tijd om Mariënburg te verlaten. We hadden pas 's middags met Cher (1 van de juffen van de school in Brownsweg) afgesproken dus hadden nog wel wat tijd in Mariënburg. Na het gefeest van gisteren ben ik niet al te vroeg opgestaan vandaag maar heb ik het gewoon rustig aan gedaan.

Don had speciaal voor ons kokosnoten ergens gehaald en daarin voor ons een gat geslagen. Met een rietje hebben we het kokoswater gedronken, lekker! Het verbaasde me wel hoeveel water er wel niet in zo'n kokosnoot zit!
    Toen ie op was, heeft Don 'm ook nog helemaal doorgehakt zodat we het vruchtvlees (?) eruit konden lepelen. Ze vertelden dat het een traditie is dat als de vrouw zwanger is, de man een kokosnoot doorhakt. Als de kokosnoot precies door midden openscheurt, krijg je een meisje. Bij een scheve scheur, een jongen.

Nadat we onze spullen hadden ingepakt en de auto hadden ingeladen, zijn we richting Paramaribo gegaan, waar Cher ons zou ophalen. We probeerden nog geld te pinnen, maar bij het geldkantoor waar we stopten, werkte mijn pas ineens niet. Heel raar. Maar gelukkig stopten we later bij een andere geldautomaat en daar werkte het wel gewoon.

We ontmoetten Cher en hebben al onze spullen (nogal veeeel) overgezet in haar auto. Het was nog best een lange rit, zo'n 2,5 uur maar het was heel gezellig met Cher.
    We zijn onderweg gestopt bij een supermarkt, groentestandje en een Warung (eethuis). Bij dat laatste heb ik nasi gekocht als avondeten. Lekker!

Toen we eindelijk aankwamen in Brownsweg, hebben we de schooldirecteur ontmoet. We zouden in zijn huis slapen want hij heeft nog meer huizen. Het huis was echter best wel heel erg vies (ik zal jullie de details besparen) dus slapen we vannacht even in onze hangmatten. Morgen gaan we gelijk naar de school, zin in!!

* Op de foto's zie je Don die een kokosnoot hakt, de kokosnoot vanbinnen en een vage foto van de school in Brownsweg! *