Het Surinaamse onderwijs

June 16, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

De week ging zo snel, vandaag alweer vrijdag! We zijn natuurlijk weer naar school geweest voor de iPadlessen.

Er zijn twee groepen groep 4 op school maar die zitten samen in een lokaal (er zijn te weinig lokalen). De ene groep 4 komen allemaal rechtstreeks uit groep 3, de andere groep 4 zijn alle kinderen die groep 4 al één, twee of drie keer hebben gedaan.
    De regel in Suriname is dat je 2 keer dezelfde klas mag doen, daarna stroom je automatisch door naar de volgende klas. De directeur van deze school heeft echter gezegd dat hij de kinderen net zo lang in een klas wil laten, tot ze het aankunnen om naar de volgende klas te gaan. Opzich is dat beter maar dat betekent wel dat sommige kinderen veel te oud zijn voor de klas waarin ze zitten.

Het is moeilijk om les te geven aan kinderen met een leerprobleem. In Nederland zou daar extra hulp voor zijn of zouden kinderen naar speciaal onderwijs kunnen. Dat hebben ze hier in het binnenland niet dus kunnen de zwakkere leerlingen vaak niet meekomen.

In groep 4 gingen wij aan de slag met de kinderen die uit groep 3 komen en dus wel goed mee kunnen komen met het niveau. Ik merkte gelijk dat deze kinderen op het juiste niveau worden onderwezen. Ze begrepen de opdracht goed en konden die ook uitvoeren. Vaak is het al moeilijk voor de kids om te begrijpen wat ze moeten doen bij een app of gewone les.
    Tijdens onze iPadles was de klassenjuf bezig met de andere groep 4. Ze gingen schrijven en daarna lezen. Bij het lezen zag ik echter dat lang niet alle kinderen mee konden doen. In deze groep zitten ook de kinderen die ik leesles geef dus ik wist dat ze er niks van begrepen. Sommige kinderen hadden niet eens een boekje gekregen omdat ze het toch niet zouden kunnen..

Helaas is het hier niet gebruikelijk om die kinderen dan een boekje van hun eigen niveau aan te bieden. Ik lees met die kinderen in niveau 1 en in de klas zijn ze al bij niveau 5. Voorzichtig hebben we toen met de juf overlegd of die kinderen niet een ander boekje konden krijgen. Gelukkig stemde ze daarmee in. Ik heb toen nog even gelezen met een meisje uit mijn leesgroepje. Ze was heel blij dat ze ook mocht lezen.

Na de iPadlessen zijn we naar huis gegaan omdat we de bus om half 1 moesten halen. De staatsbussen reden niet door een staking omdat de chauffeurs geen betaald hadden gekregen. Hierdoor was ook de schoolbus niet gekomen wat betekent dat een stuk of 40 kinderen niet naar school konden.
    Er reden gelukkig wel particuliere bussen dus konden we wel naar de stad komen.

Ik zat in de bus naast een vrouw met een hele kleine baby. Hij was pas 7 weken oud. Op een gegeven moment moest de vrouw even uitstappen toen de bus ging keren. Ze moest iemand spreken en in de tijd dat de bus een rondje reed om te keren kon ze dat even doen. Ze vroeg of ik haar baby even wilde vasthouden en weg was ze. Zat ik daar met een minibaby 😍. Echt een schatje was 't!

Eenmaal in de stad hebben zijn we langs de Jeruzalem bazaar geweest. Hier kan je allemaal mooie stoffen, pangi's en hangmatten kopen. Heel leuk!

Daarna gingen we nog even snel naar de markt om wat dingetjes te halen maar het was al laat dus ze waren al aan het opruimen. Gelukkig hebben we nog best wat groentes kunnen scoren!

We zijn nog even door de stad geslenterd. Ineens kwamen we een juf van school tegen. We zagen haar niet maar ze riep ons helemaal enthousiast. Heel toevallig dat we haar ineens in de stad zagen.

Hanneke had honger dus die had nog even snel eten gehaald bij popeyes (hele populaire fastfoodketen hier) en daarna zijn we richting Mariënburg gegaan met de taxi. Gaby kwam ons ophalen en zijn we met haar meegenaan naar huis.

Eenmaal bij Don & Gaby thuis zijn we gelijk weer weggegaan om te gaan eten bij een Warung. Ik had witte nasi met banaan en ei genomen, heel lekker! Het was wel echt veel te veel: had er letterlijk 3 keer van kunnen eten. Het was heel gezellig en we hebben ook nog een raar Javaans drankje geproefd. Het was een roze goedje gemaakt van kokosmelk, citroengras en hele gekke balletjes. Ik vond het niet zo lekker (veeeel te zoet) maar het was wel leuk om een keer te proberen.

Morgen hebben we een hele drukke dag: wacht het blog maar af :)