Afsluiter: laatste blog!

July 26, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 27 °C

Hoi vrienden en familie! De blogs zijn "even" gestaakt ivm slecht internet en daarna vooral omdat ik al zo erg achterliep..
    Toch wil ik het nog even afsluiten met nog wat verhaaltjes van wat er de afgelopen tijd gebeurd is.

Keti Koti op school (30 juni):
    1 juli viert men hier Keti Koti als viering van het einde van de slavernij. Keti Koti betekent gesneden ketting (of iets in die richtig). 1 juli viel op een zaterdag maar de vrijdag ervoor hadden we al feest op school. We hadden rokken laten maken van speciale stof die alle juffen aanhadden. De kinderen waren ook allemaal in andere kleren dan hun uniform. Sommige kids zagen er echt heel feestelijk uit!
    Er was 'snoeppauze' op school wat inhoudt dat er allemaal eten te koop is. Er was bami, nasi, limonade (stroop) en wij hadden cake gemaakt!
    Verder was er een soort dj ingehuurd dus werd er heel veel gedanst. Dat was een beetje raar aangezien de jongste kinderen 4 zijn en de oudste ongeveer 16. De oudere kinderen maakten er een heel ander feestje van dan je van basisschoolkinderen verwacht.
    De echte kleintjes hadden het ook wel moeilijk want die liepen maar een beetje rond, niks te doen. Er was verder geen programma of speletjes ofzo dus dat was wel jammer.
    Al met al was het een heel leuk feest op school hoor! Het was gezellig, ik heb gedanst en veel foto's gemaakt van de kids.

Keti Koti (1 juli):
    De dag erna was dus 1 juli. We hadden besloten dit weekend in Brownsweg te blijven omdat er ook in het dorp feest zou zijn.
    's Ochtends gingen we met mevrouw Jeroe mee naar de kerk waar een speciale dienst was doordat het een feestdag was. De predikant/priester/?? was heel vriendelijk, heette ons welkom en kwam na afloop ons bedanken dat we waren gekomen.
    Tijdens de dienst werd er heel veel gezongen in het Sranan tongo. Wij hadden ook een liedjesboek gekregen dus we deden ons best om mee te doen haha!

Na de dienst hadden we even vrije tijd want het echte feest zou pas 's avonds leuk zijn, overdag was meer voor de kinderen. Mevrouw Jeroe verkocht dingen op een soort marktje. Wij gingen voor de leuk ook wat dingen kopen maar eigenlijk vonden we alles vies hahaha. Geeft niet, was leuk om te proberen :')

We gingen avondeten bij mevrouw Jeroe. Haar kleindochter van 15 was er ook. Wij vertelden dat we naar het feest gingen en vroegen aan die kleindochter of ze anders meewilde. We twijfelden wel een beetje aangezien 15 best jong is maar mevrouw Jeroe vond het prima dus wij dachten dat het wel kon.
    Hier in het dorp is een hoofdweg waar altijd alle dingen gebeuren. Ze noemen dat "voorop" en daar was dus ook het feest. Eerst was het gewoon buiten en na 12en zou er een zaal zijn afgehuurd. We hadden nog geen 10 stappen op de hoofdweg gezet of we zagen bekenden. De jongens die bij Ston Eiland werken waren er allemaal. Later kwamen we ook nog een taxichauffeur tegen dus dat was allemaal wel gezellig. We kochten wat te drinken, ontmoetten heeeeel veel mensen en gingen daarna de zaal in om te dansen.
    Heel veel uur later gingen we terug naar huis. Het was een mooi feestje :)

Laatste weekje op school: (ma 3 tm do 6 juli)
    Zondag deden we (zoals je begrijpt) heel weinig en maandag moesten we natuurlijk weer naar school. Het was onze laatste week dus we probeerden zoveel mogelijk dingen nog te kunnen doen. Overdag op school waren we heel druk met de leeslessen en de laatste iPadlesjes, 's middags probeerden we voor te bereiden voor vrijdag. Vrijdag 7 juli was onze laatste dag en daarvoor wilden we graag een spelletjes-/sportdag organiseren.
    Ma tm do waren we dus heel druk.

Goudveld!:
    We zijn ook nog een middagje naar het goudveld geweest! Iemand die we ontmoet hadden op het feest, werkt op een goudveld dus nam hij ons mee om het te laten zien. We kwamen bij een redelijk groot stuk waar ze goud aan het delven waren. De operator was heel vriendelijk en gaf ons een hele rondleiding over het terrein. Hij legde precies uit hoe alles ging en hoe ze het goud wonnen. Heel interessant!

Laatste dag op school! (7 juli)
    De wekker ging vandaag heel vroeg want we wilden al om 7 uur op school zijn. Tot onze verbazing waren er toen al kinderen dus die hielpen ons met voorbereiden voor de spelletjesdag. Het was heel veel werk maar uiteindelijk stond alles klaar en konden we beginnen. We hadden de volgende spelletjes: aardappel-op-lepelrace, paaltjesvoetbal, touwtjespringen, spijkerpoepen, snoephappen (in een bak water), lummelen, stoelendans, blikgooien en twister!
    Het was een hele leuke ochtend alleen was het jammer dat de juffen niet zo lekker meewerkten. Die doen gewoon liever niks dan een spelletjesmiddag. Daardoor werd het een beetje chaotisch maar ach, dat is dan maar zo. De kinderen hadden heel veel plezier dus daar gaat het om!

's Middags zat ik buiten voor mijn huisje en toen kwamen er ineens 2 jongetjes langs. Eentje uit groep 6 en eentje uit groep 7. Ze vroegen of ik een spelletje met ze wilden doen, zo lief! Uiteindelijk heb ik echt de hele middag spelletjes gedaan terwijl Hanneke sliep haha!

Laatste weekend:
    Zaterdag kwamen diezelfde jongetjes van vrijdag nog langs om te spelen. We gingen lekker naar de winkel om lekkers te kopen en toen hebben we de hele dag met ze gespeeld. Heel gezellig en vooral schattig dat ze het zo leuk vonden!

Hanneke ging aan het eind van de middag weg, naar de stad. Dus we hebben "afscheid" genomen en toen heb ik haar uitgezwaaid.

Ik ging zondag pas weg omdat dan de familie aankwam op het vliegveld! Rond half 7 werd ik opgehaald met de taxi en toen zijn we naar Zanderij gereden. Daar waren ze hoor: de ouders en Morris!!
    We zijn naar het appartement in de stad gegaan waar we de eerste nachtjes verblijven.

Vakantie met de fam:
    Vanaf het moment dat mijn familie er was, had ik veel meer het gevoel dat ik vakantie heb. In Brownsweg was dat toch anders (met de wekker elke dag om kwart voor 7).
    De eerste dag hebben we rustig aan gedaan en lekker bijgepraat. Met pap ging ik naar de markt die dicht bleek te zijn (oeps) maar toen hebben we lekkere Surinaamse snacks gekocht omdat ik die zo graag aan de rest wilde laten zien. Het meeste vonden ze gelukkig ook lekker!

Dinsdag zijn we met de taxi helemaal naar Atjoni gegaan om daar met een korjaal het binnenland in te varen. We gingen naar Menimi waar we twee nachtjes zijn gebleven. We hebben een dorpswandeling in Gujaba gedaan, een tochtje door de jungle (papa heeft zelfs aan een liaan geslingerd), we hebben in sula's (stroomversnellingen) gebaad en ik ben nog 's avonds op kaaimannentocht gegaan. Heel erg leuk allemaal!

De dagen daarna zijn we naar Brownsweg gegaan en zijn we een ochtendje op school geweest. Ik heb alles laten zien en het was zo leuk om de kinderen nog voor de laatste keer te zien! Echt geweldig.

Het weekend hebben we gespendeerd bij Ston Eiland waar we lekker hebben gezwommen en met een boot het Brokopondostuwmeer op zijn geweest. Er was een Nederlands stel die heel aardig waren dus daar hebben we mee gekaart en die boottocht gedaan. Heel gezellig!

Na deze week in het binnenland, zijn we weer naar Paramaribo teruggegaan. Daar hebben we een appartement gehuurd en vanuit daar nog wat dingen gedaan. Zo zijn we naar Fort Zeelandia, de waterkant, de centrale markt en wat leuke restaurantjes geweest.
    We hebben ook een avondtrip gedaan om zeeschildpadden te spotten, daar hebben we babyschildpadjes gezien die naar de zee kropen. Heel schattig!

Inmiddels is het woensdag en hebben we dus nog maar een paar dagen voordat we weer naar Nederland gaan. We gaan nog dolfijnen spotten en naar de Colakreek en daarna vliegen we terug naar huis. Ik ben dus 10 weken in Suriname geweest. Dat klinkt veeel langer dan het was maar het was weer een mooi reisje en een geweldig avontuur! 😊

* Nog wat laatste fotootjes: feest op school, met de fam, laatste schooldag en met Hanneke bij het goudveld *

Natuurlijk heb ik veeeel meer foto's dan ik hier heb kunnen laten zien op de penguins (stom limiet!). Maar als je die wilt bewonderen, moet je me maar bezoeken in Nederland ;)

Hierbij sluit ik mijn blog af. Bedankt voor het volgen allemaal, de reacties waren geweldig om te lezen! Tot een volgend reisje (eerst even studeren) en vooral: tot in Nederland! 😙