Vanuit Nederland naar Zuid Frankrijk

December 3, 2023 in France ⋅ ☀️ 7 °C

Deze winter, 2023, kunnen we alleen in december naar de zon vanwege verplichtingen in januari en daarna. Na ons gezamenlijke Sinterklaas weekend, rijden we vrijdagochtend 1 december, via onze Cathago dealer naar het zuiden. Zoals altijd is het lastig om weg te komen: er moet nog zoveel worden geregeld. Het helpt ook niet dat de camper bevriest omdat we een lage accu spanning hebben en de kachel er daarom mee ophoudt.
    De dealer vervangt de accu oplader en repareert de lampjes. Om 3 uur 's middags kunnen we vanuit Harderwijk alsnog naar het Zuiden rijden. Helemaal tot Kortrijk aan de Frans-Belgische grens. We vinden een overnachtingsplekje aan de rand van een sportveld. Lekker gemakkelijk, de camper parkeren alle verduisteringsgordijnen naar beneden, licht aan en niemand die ziet dat je in de camper slaapt.
    Het is wel koud: 's ochtends zit het ijs centimeters dik aan de binnenkant van de ramen van Zwerver.
    Zaterdag rijden we helemaal door Frankrijk heen tot vlakbij Bordeaux,
    via de tolwegen. Niet goedkoop, maar het schiet lekker op!
    Ondertussen is de temperatuur omhoog gegaan; de zon schijnt en in Byonne aan de kust wordt het 13° volgens de weersverwachting.
    Zondagmiddag wandelen we heerlijk Door dit oude kuststadje. Er zijn twee grote indrukwekkende kerken, mooie vestingwerken en oude huizen. Het is vooral heel gezellig op straat, Mensen zitten buiten te eten en drinken een glaasje wijn in de overdekte markthal.
    Ik ben verkouden en nog wat moe, een rustige avond in de camper lijkt ons wel wat.
    Morgen rijden we verder naar het zuiden. On doel is de Algarve in Portugal maar we vinden het ook leuk om een stukje van het binnenland te zien, ook al is het weer daar kouder. We zullen zien.