Naar de zon in de Algarve

December 2023 - January 2024
In december 2023 rijden we naar de zon in de Algarve en Zuid Spanje; terug via München voor een bezoekje aan onze dochter en schoonzoon. Read more

Vanuit Nederland naar Zuid Frankrijk

December 3, 2023 in France ⋅ ☀️ 7 °C

Deze winter, 2023, kunnen we alleen in december naar de zon vanwege verplichtingen in januari en daarna. Na ons gezamenlijke Sinterklaas weekend, rijden we vrijdagochtend 1 december, via onze Cathago dealer naar het zuiden. Zoals altijd is het lastig om weg te komen: er moet nog zoveel worden geregeld. Het helpt ook niet dat de camper bevriest omdat we een lage accu spanning hebben en de kachel er daarom mee ophoudt.
    De dealer vervangt de accu oplader en repareert de lampjes. Om 3 uur 's middags kunnen we vanuit Harderwijk alsnog naar het Zuiden rijden. Helemaal tot Kortrijk aan de Frans-Belgische grens. We vinden een overnachtingsplekje aan de rand van een sportveld. Lekker gemakkelijk, de camper parkeren alle verduisteringsgordijnen naar beneden, licht aan en niemand die ziet dat je in de camper slaapt.
    Het is wel koud: 's ochtends zit het ijs centimeters dik aan de binnenkant van de ramen van Zwerver.
    Zaterdag rijden we helemaal door Frankrijk heen tot vlakbij Bordeaux,
    via de tolwegen. Niet goedkoop, maar het schiet lekker op!
    Ondertussen is de temperatuur omhoog gegaan; de zon schijnt en in Byonne aan de kust wordt het 13° volgens de weersverwachting.
    Zondagmiddag wandelen we heerlijk Door dit oude kuststadje. Er zijn twee grote indrukwekkende kerken, mooie vestingwerken en oude huizen. Het is vooral heel gezellig op straat, Mensen zitten buiten te eten en drinken een glaasje wijn in de overdekte markthal.
    Ik ben verkouden en nog wat moe, een rustige avond in de camper lijkt ons wel wat.
    Morgen rijden we verder naar het zuiden. On doel is de Algarve in Portugal maar we vinden het ook leuk om een stukje van het binnenland te zien, ook al is het weer daar kouder. We zullen zien.

Door de bergen naar het zuiden

December 6, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 10 °C

We kiezen een mooie route door het midden van Portugal naar het zuiden. De rivier de Zezere slingert naast ons, wat later ver beneden ons.
    Het heeft hier geregend afgelopen tijd, goed voor de watervoorraad. De bloemen beginnen te bloeien, een mooi gezicht.
    In Serpa is een gratis camperplek aangelegd, we slapen er heerlijk rustig langs het kabbelende riviertje. We willen nog door het stadje lopen met de kerstverlichting, maar in de regen is het niet zo leuk!
    Verder naar het zuiden is het weer beter, dus rijden we 6 december verder door deze prachtige bergen naar het zuiden. De temperatuur stijgt, die komt al ruim boven de 13 graden.
    Onze koffiepauze doen we onder de grote dennen naast de weg. Een trekker is aan het werk; met een grote grijper worden de bomen heen en weer geschud zodat de dennenappels eruit vallen. Mannen rapen ze op, zo worden pijnboompitten geoogst. Op het perceel ernaast gebeurt het met de hand, lijkt het, met ladders en touwen.
    We kunnen buiten lunchen, nou ja Nils zit zoals altijd binnen en Hanneke zit op het trapje van de camper in de zon.
    In Mora komen we onverwachts terrcht in mooie Megalieten museum, met animaties en uitleg over het leven rond 3000 jaar voor Chr. Dat komt goed uit, we kunnen daar nog het nodige van zien in deze streek.
    We eindigende dag bij het vesting van Montemor-o-novo, in de 13e en 14e eeuw een versterkt stadje waar iedereen hoog op de heuvel tussen de grote dikke uitgebreide muren woonde. Indrukwekkend om te zien. Zwerver blijft staan bij de vestingmuren met prachtig uitzicht op het moderne stadje onder ons.

Terug naar de Steentijd

December 7, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Vanaf ongeveer 8000 voor Christus is deze streek hier al bewoond. Deze bewoners hebben de nodige sporen achtergelaten onder andere In de grot van Escoral. De gids vertelt enthousiast, ook al zijn we maar met z'n tweeën. In deze grot met mooie, maar niet overweldigende druipsteenformaties , zijn een aantal prehistorische schilderingen en grafures te zien. Je hebt wel wat verbeelding nodig, maar het is bijzonder deze in de oorspronkelijke grot te kunnen zien.
    Op het hele Iberische schier eiland en ook in Frankrijk, zijn grote recht- opstaande stenen bewaard gebleven, Menhirs. Meestal zijn dit oude graven, maar vlakbij de grot staan er in de Cromeleque dos Almendres wel ruim 90 in een grote cirkel bij elkaar. Men vermoedt dat dit een soort religieus centrum was uit de steentijd, vergelijkbaar met Stonehedge in Engeland. Er staat een groot hek omheen, toch indrukwekkend om te zien.
    Vlak ligt ook nog een graf met één enkele 8 meter hoge Menhir. Soms worden deze grote stenen gebruikt als een muur voor een kerk, grappig om te zien.

De weg naar dit heiligdom is zo slecht door de vele regen dat we gaan fietsen, dwars door de plassen en langs de kuilen. Een prima oplossing, behalve dat het op de terugweg begint te regenen. Het duurt wel een dag of twee voor alles weer droog is.

Vrijdag bekijken we het mooie oude stadje Evora. Ook hier komen we om 10 uur 's ochtends al in de kerstmarkt terecht, met gezellige muziek. De kathedraal is in drukwekkend, vanaf het dak zijn de uitzichten op de vlaktes en bergen rondom de moeite waard. Het museum van religieuze kunst is overweldigend: Wat een rijkdom heeft de kerk over de eeuwen vergaard. De kazuivels en de mijters met opgenaaide edelstenen zijn bijzonder.
    De Franciscuskerk heeft een bijzondere kapel: Deze is versierd met beenderen en schedels van mensen! Naar verluid moesten de graven in de 18e eeuw wegens ruimtegebrek worden geruimd en heeft men deze oplossing gekozen. Bizar!
    Het zonnetje is tevoorschijn gekomen, lekker! We eten buiten op een terrasje, wel met een jas aan. Het is en blijft hier winter.
    Als we Évora uitrijden, gaan we nog even langs het 18e eeuwse aquaduct. Heel indrukwekkend om te zien. We rijden een smalle parkeerplaats in: helemaal vol! Omkeren lukt niet. Aan alle kanten auto's die op ons wachten: stress voor de chauffeur, Nils, en de persoon die aanwijzingen geeft en het ook niet weet: Hanneke. Uiteindelijk rijden we tegen het verkeer in het straatje uit, zonder deuken in zwerver!
    Even bijkomen voor we verder gaan en geen foto's van het imposante aquaduct.

Wijnfeest van de grote vaten

December 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Bij onze prachtige overnachtingsplaats aan het stuwmeer van Alvito komen we bij onze middagwandeling een groepje enthousiaste Portugezen tegen.
    Ze spreken goed Engels en vertellen ons dat ze bij een traditioneel wijnfeest zijn geweest. Dat lijkt ons ook wel wat, het is vlakbij. Niet dat we veel wijn willen proeven, die tijd hebben we een beetje gehad. Wel om het feest mee te maken, al is het eigenlijk nog te vroeg op de dag. We komen terecht in het lokale museum van de grote wijnvaten, waar een hele uitleg wordt gegeven in het Portugees. Gelukkig zijn er goede Engelse teksten. Deze refereren naar de traditionele manier van wijn maken, zoals de Romeinen al deden, bijvoorbeeld in de villa van Sao Cacufate. Daar waren we net eerder deze ochtend. Een groot complex met nog behoorlijk wat ruïnes, zodat je je kunt voorstellen hoe zo'n grote villa er vroeger uit zag .
    De vers geplukte druiven worden een beetje gekneusd en dan direct in de grote vaten gedaan. Het fermentatieproces start meteen, de jonge wijn moet dan na 3 maanden worden gedronken. Onder in het vat zit een stop daar komt de wijn uit.
    Ook hier is natuurlijk een kerstmarkt, we lopen er gezellig over. De wijnhandels, die wijn te proeven aanbieden liggen er vlak naast. We gaan toch maar bij eentje naar binnen om de jonge wijn te proeven. Een beetje een bittere smaak, niet zo bijzonder en eigenlijk toch wel duur.
    We zijn dapper en lopen terug naar Zwerver om verder te rijden.
    Zondagavond overnachten we hoog op een Heuvel met schitterende uitzichten op het omringende lagereland. De zon gaat fel rood onder. 'S nachts schitterende sterren. De Melkweg is zichtbaar zover zijn we van de beboande wereld

Langs de imposante Atlantische ZW kust

December 11, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

We reizen al twee dagen langs de prachtige Atlantische kust van zuid-Portugal. De iets grotere weg loopt zo'n 20 km van de kust in het binnenland naar het Zuiden. Steeds zwenken we af naar de kust waar prachtige wandelpaden zijn aangelegd boven spectaculaire baaien en rotsformaties. Het waait eigenlijk helemaal niet hard, maar de golven komen over de Atlantische Oceaan aan rollen en slaan met grote kracht en veel schuim tegen de rotsen ver beneden ons. Tegen de zon in zie je alle waterdruppels als nevel. Met zon in de rug hebben de rotsen de prachtigste kleuren.
    In het Noorden grijs, verder naar het zuiden steeds meer rood en geel. Deze ochtend gaan we een steile trap af naar een klein strandje met spectaculaire steile rotsen, zelfs met een groot gat erin. Het wordt nog spectaculairder als grote golven het strand oprollen met de vloed. Nils redt zichzelf door op een hoge rots te springen, Hanneke staat tot haar enkels in het water.
    We rijden helemaal door tot het uiterste zuidwestelijke puntje van Portugal: Sagres. Hier natuurlijk een vuurtoren, meerdere forten en ja, ook toeristen. En een plek die door meerdere familieleden is bezocht in het verleden, blijkt uit alle foto's die we op de WhatsApp krijgen! Leuk dat iedereen zo mee leeft.

Ze zijn hier langs de kust niet zo van de campers. Veel van de kleinere wegen zijn verboden voor campers. Op veel parkeerplaatsen mogen campers niet staan. Overnachten in het nationale Park langs de kust mag al helemaal niet. Gisteravond stonden we voor het eerst deze reis op een heuse camperplaats. Ook wel weer gezellig en lekker gedoucht.
    Hier in Sagres staan we bij de Intermarché op een aangewezen camperplaats. Wel handig, want hier om de hoek hebben we vanavond even de was gedaan in een wasserette. Het Indiase restaurant om de andere hoek wacht niet tot 21:00 uur voordat het open gaat. Daar hebben we vanavond heerlijk gegeten rond onze gewone tijd 18:30.

Zover naar het zuiden is het weer heerlijk! Vandaag heb ik zelfs in een halflange broek langs het strand gefietst. De zon is echt warm, lekker. Het is natuurlijk wel vroeg donker, de dagen zijn ook hier kort. We staan op tijd op, 07:15 gaat de wekker, om zo goed mogelijk van het daglicht te profiteren.

• Day 14–16

Zwerver HAD een verbandje

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Op zo'n lange reis gaan er natuurlijk ook dingen niet goed. Zeker niet ,als je niet goed uitkijkt als je achteruit rijdt. Onze achterbumper had al een beschadiging, maar als ik, Hanneke, tegen een laag betonnen bankje aan rijdt, heeft de hele rechter achterhoek van die bumper scheuren. Ai....
    Gelukkig is er duc-tape aan boord. De beschadiging van 2 jaar geleden is er ook meegeplakt en die houdt nog steeds. We hebben alleen grijs plakband: geen gezicht op een witte bumper, maar alles zit weer vast.
    Ook onze rechter voorlamp heeft het weer begreven, voor de zoveelste keer. Nils probeert er een nieuwe lamp in te zetten. Dat lukt even, maar daarna gaat ook die nieuwe lamp niet meer aan.
    Een garage controleert de spanning op de fitting. Niets, geen stroom.
    Om dat te repareren moet er een afspraak worden gemaakt en de garage zit helemaal vol tot begin januari.....

We zijn op weg naar onze zeilvrienden, Frits en Reinhilde. Ze hebben een huis in zuid Portugal gekocht. Het is ontzettend leuk om ze weer te zien en uitgebreid bij te kletsen. En wat een prachtig huis met een grote tuin.
    Frits heeft ons altijd geholpen bij reparaties aan de Pelagie onze zeilboot waarmee we de wereld zijn rondgevaren. Hij werpt een blik op de bumper en zegt: "Oh, maar daar kan ik wel wat aan doen". De volgende ochtend gaat hij meteen aan de slag. Een beetje schuren, een schroefje erin om het tijdelijk recht te zetten, een paar plakbandjes en dan natuurlijk de polyester kit om alles aan elkaar te plakken. Nu moet het drogen.
    We gaan het leuke stadje Olhao bekijken, kopen verse tonijn op de gezellige vismarkt en eten heerlijk op een terrasje in de zon.
    ''s Middags gaan de schroeven uit onze bumper, de tape eraf en wordt alles nog eens goed met kit opgevuld. De bumper ziet er weer prima uit. Wat fijn!
    Misschien later als alles helemaal goed droog is nog een beetje bijschuren, maar dat zien we in Nederland wel weer.
    Nu we toch bezig zijn kijkt Frits ook naar de elektra van de lamp. Volgens hem is er een zekering kapot gegaan. Ja hoor, na wat zoeken vindt Nils een kapotte zekering. Na vervanging doet de voorlamp het weer. Hoera! Nu kunnen we ook in het donker weer veilig rijden.

De naam-sticker van Zwerver is heeft deels losgelaten, die moet er eigenlijk af. Maar ja, blijft ee dan geen lijm achter? Ik had al gekeken op internet, met een föhn moet het lukken. Die heeft Frits en samen trekken we zonder enig probleem de sticker eraf. Weer klaar!
    Ook de fietshelm van Nils wordt gerepareerd. Met een schroefje zet Frits de klep weer vast.
    Twee dagen later rijden we met gereviseerde spullen hun erf af, helemaal blij!!

Genieten van de zon in de mooie Algarve

December 19, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 10 °C

We genieten hier de meeste dagen van heerlijk zonnig weer. Het landschap is hier anders dan aan de Atlantische kust: er zijn sinaasappelboomgaarden en palmen langs de weg.
    Na 2 wandel dagen in het binnenland staan we nu al 3 nachten op een rustige kamperplaats bij Quarteira. Langs het strand kun je hier mooi wandelen en fietsen.
    Voor de kust is een soort waddengebied met getijdens en steltlopers.
    Vroeger werd aan deze kust met grote netten en fuiken op tonijn gevist. Eind jaren 60 van de vorige eeuw was de vangst zover terug gelopen dat het vissersdorp werd verlaten. Nu is het een museum. De ankers die de netten vast hielden, staan nog te roesten in het anker-kerkhof.
    We doen het even rustig aan, Nils heeft weer een beetje last gekregen van een oude blessure aan zijn achillespees. Fietsen zou dan ideaal zijn maar het controle paneel van de elektrische fiets van Nils heeft het begeven. Hij moet dus zonder ondersteuning trappen, niet zo gemakkelijk in dit heuvelachtige landschap. Vandaag zijn we apart met de overgebleven elektrische fiets op stap geweest.
    Ik heb heerlijk in de zon zit te lezen, genieten!!

Kerst in de Algarve

December 26, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 14 °C

Door alle dorpjes en stadjes waar we doorheen rijden, wordt uitgebreid aandacht besteed aan Kerst. Vooral heel veel lichtjes in de straten, Rijen lampjes van een grote paal naar beneden, en ook de huizen en winkels hebben hun eigen specifieke kerstdecoraties. Leuk om te zien.
    Het weer blijft hier mooi, we verkennen de dorpjes en stadjes aan de kust. Het is ook mooi weer in de bergen een beetje verder landinwaards, dus ook daar verkennen we de leuke stadjes zoals o.a.
    Loulé, Salir en Alte en wandelen in de bergen.
    Soms staan we op een camperplaats, soms aan de rand van een dorpje maar meestal gewoon ergens in de natuur .
    Aan de kust is het vlak, daar fietsen we mooie tochten. Vandaag 2-de Kerstdag zagen we in het waddengebied ten westen van Tavira heel veel vogels: ooievaars, kluten en andere steltlopers, zelfs flamingo's. Prachtig.
    Gisteren, eerste kerstdag, hebben we, samen met onze vrienden, de ferry genomen naar Armona een badplaatsje op een eilandje hier vlak voor de kust . Na een mooie strandwandeling hebben we heerlijk gegeten buiten in de zon op een terrasje.
    We blijven hier genieten!

Langs de Guardiana, grens-rivier Spanje

December 26, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 13 °C

Op 26 december gaan we met onze vrienden naar een Fado uitvoering in Tavira. Wat spelen de gitaristen virtuoos, de zangeres zingt prachtig, ook al kunnen we de woorden niet verstaan. De goede uitleg helpt.
    De dagen die we nog hebben worden minder, we willen langzamerhand naar het noorden en nemen afscheid van het Portugese strand met een prachtige wandeling bij een waddengebied bij Cancela Velha.
    Na al die mooie camperplekjes valt de grote camperplaats in het stadje Vila Real de Santo Antonio vreselijk tegen. Het is wel aan het strand, maar natuurlijk zijn alle plaatsen aan de strandkant bezet. Deze plaats is niet duur, €6 per nacht, Het lijkt er op dat veel mensen hier vele dagen of misschien wel weken staan:: overwinteren in aan het Portugeese strand.
    We legen ons toilet, vullen de watervoorraad aan, betalen het dagtarief en rijden verder naar het noorden.
    In het nationale Park vlak bij de rivier monding, lunchen we in alle rust in het zonnetje en wandelen we en fietsen. Beter dan op het asfalt tussen alle andere campers.
    Park4Night belooft mooie kampeerplekjes aan het stuwmeer van Belge. Helaas, de weggetjes naar deze plekjes zijn te stijl voor Zwerver, vinden we. Om 5 uur rijden we de prachtige camperplaats Almada de Ouro op . Ook hier is het vol , maar er is nog één plaatsje waar we de nacht voor €6 doorbrengen. De uitzichten hier zijn echt de moeite waard.
    Na een mooie ochtendwandeling rijden we langzaam naar het noorden langs de Guadiana, de grens-rivier tussen Portugal en Spanje. We genieten van alle mooie uitzichten onderweg, wandelen langs uitkijkpunten en bewonderen de weerspiegelingen in het water. Wat een rust; nauwelijks verkeer op de weg.
    Het is erg leuk om alle boten op de rivier te zien liggen dobberen. In onze zeilerstijd had ik gelezen dat je ook kon overwinteren op deze rivier. Nou dat gebeurt nog steeds.
    De Guadiana is een getijde rivier. Het is volle maan. In de ochtend staat het water heel laag, later in de dag stroomt het water de rivier OP, het wordt vloed. Alle boten die voor anker liggen draaien natuurlijk hun neus naar de zee.
    Vanavond staan we in Alcoutim, vlak bij de rivier, met een groot middeleeuws fort. Er is ook een stadje aan de Spaanse kant, met een nog groter fort boven op de berg. Het is duidelijk: Hier moest je elkaar afschrikken in de 14e tot en met 18e eeuw. Nu is alles anders in EU-verband. Er wordt gesproken over een brug, maar voorlopig moet men het doen met een klein voetgangerspontje.
    Wij hebben hier lekker gegeten en rijden morgen weer een stukje verder naar het noorden.

Wijn proeven in de zon!

January 1 in Spain ⋅ ⛅ 11 °C

Het volgende stadje aan de rivier is het interessante Mertola. Naast natuurlijk het verplichte fort voor deze grensplaatjes heeft het grote oude muren. Ook staat de oude moskee er nog. Deze is aangepast als christelijke kerk na de verovering op de Moren in de 13e eeuw.
    Naast het kasteel is een Islamitisch dorpje opgegraven. Een van de huizen nagebouwd met goede uitleg, heel interessant. De vondsten die hier gedaan zijn, staan in het kleine, boeiende islam-museum in dit stadje.
    We hebben met onze oudste dochter, Saskia, afgesproken dat we op 4 januari in hun vakantiehuisje in het Zwarte Woud zullen zijn. Dat geeft ons nog een dag om de wandeling naar de "Muil van de Wolf" te maken.
    Dit is een heuse stroomversnelling met veel water in de Guardiana rivier Het is 2 uur rijden vanuit Mertola over kleine weggetjes. Spannend. Wel langs velden die wit en geel zijn van de bloemen!
    We overnachten op de wandel parkeerplaats, alleen in het gezelschap van de belletjes van de schapen.
    Helaas, de volgende ochtend worden we wakker in de mist. Geen aanlokkelijk wandelweer. We spelen eerst een paar spelletjes Stepbridge in de camper en na de koffie komt de zon erdoor. Om Nils zijn achillespees te sparen nemen we de fietsen mee. Natuurlijk moeten we behoorlijk wat lopen, het laatste stuk is stijl naar beneden, maar het gaat.
    De stroomverstellingen zijn inderdaad indrukwekkend, voor Portugese maatstaven. Aan de andere kant zijn wel 20 trappen en vlonders gebouwd zodat je dit water fenomeen ook van die andere kant goed kunt bekijken.
    We wandelen een stuk langs de rivier, ook weer mooi! Dan omhoog en terug naar Mertola. Gelukkig komen we nu ook bijna geen auto's tegen op dat smalle weggetje.
    Op Park4night vinden we een simpele camperplaats bij een heel groot gebouw waar zelfs een wijnproeverij zou zijn. Dat willen we wel eens bekijken . We worden door de Nederlandse eigenaar ontzettend hartelijk ontvangen. Ja we kunnen Zwerver achter het gebouw neerzetten, naast de weg is er te veel verkeerslawaai.
    Raymond biedt ons meteen een glas wijn aan. Eerst moeten we natuurlijk proeven welke we lekker vinden.
    Zo zitten we even later bij de laatste stralen van de zon op zijn mooie terras te genieten van de lekkere wijn en zijn mooie verhalen. Dit hotel moet nog worden afgebouwd., Een beetje lastig als je al 3 jaar op een stroom aansluiting wacht! We leven met hem mee, maar de plek heeft wel potentie en de tuin is al prachtig.
    De volgende ochtend vertrekken we met drie flessen, veel te dure wijn, maar wel een hele leuke avond rijker!
    Het gaat verder naar het noorden. Via de indrukwekkende stuwdam in de Guadiana rivier, nemen we afscheid van Portugal. In Spanje zoeken we een rustig plaatsje om Oud en Nieuw door te brengen. 2 jaar geleden bonkten dronken feestgangers op onze camper midden in de nacht: niet voor herhaling vatbaar.
    We hebben een gezellige oudjaarsavond met spelletjes, bellen met onze dochters, appen met vrienden en gaan lekker op tijd naar bed.
    Op nieuwjaarsdag worden we wakker bij een stralend zonnetje . Op de klanken van het nieuwjaarsconcert rijden we dwars door Spanje. We willen Zaragoza gaan bekijken!