Wijnfeest van de grote vaten

December 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Bij onze prachtige overnachtingsplaats aan het stuwmeer van Alvito komen we bij onze middagwandeling een groepje enthousiaste Portugezen tegen.
    Ze spreken goed Engels en vertellen ons dat ze bij een traditioneel wijnfeest zijn geweest. Dat lijkt ons ook wel wat, het is vlakbij. Niet dat we veel wijn willen proeven, die tijd hebben we een beetje gehad. Wel om het feest mee te maken, al is het eigenlijk nog te vroeg op de dag. We komen terecht in het lokale museum van de grote wijnvaten, waar een hele uitleg wordt gegeven in het Portugees. Gelukkig zijn er goede Engelse teksten. Deze refereren naar de traditionele manier van wijn maken, zoals de Romeinen al deden, bijvoorbeeld in de villa van Sao Cacufate. Daar waren we net eerder deze ochtend. Een groot complex met nog behoorlijk wat ruïnes, zodat je je kunt voorstellen hoe zo'n grote villa er vroeger uit zag .
    De vers geplukte druiven worden een beetje gekneusd en dan direct in de grote vaten gedaan. Het fermentatieproces start meteen, de jonge wijn moet dan na 3 maanden worden gedronken. Onder in het vat zit een stop daar komt de wijn uit.
    Ook hier is natuurlijk een kerstmarkt, we lopen er gezellig over. De wijnhandels, die wijn te proeven aanbieden liggen er vlak naast. We gaan toch maar bij eentje naar binnen om de jonge wijn te proeven. Een beetje een bittere smaak, niet zo bijzonder en eigenlijk toch wel duur.
    We zijn dapper en lopen terug naar Zwerver om verder te rijden.
    Zondagavond overnachten we hoog op een Heuvel met schitterende uitzichten op het omringende lagereland. De zon gaat fel rood onder. 'S nachts schitterende sterren. De Melkweg is zichtbaar zover zijn we van de beboande wereld