• Day 14–16

Zwerver HAD een verbandje

December 14, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Op zo'n lange reis gaan er natuurlijk ook dingen niet goed. Zeker niet ,als je niet goed uitkijkt als je achteruit rijdt. Onze achterbumper had al een beschadiging, maar als ik, Hanneke, tegen een laag betonnen bankje aan rijdt, heeft de hele rechter achterhoek van die bumper scheuren. Ai....
    Gelukkig is er duc-tape aan boord. De beschadiging van 2 jaar geleden is er ook meegeplakt en die houdt nog steeds. We hebben alleen grijs plakband: geen gezicht op een witte bumper, maar alles zit weer vast.
    Ook onze rechter voorlamp heeft het weer begreven, voor de zoveelste keer. Nils probeert er een nieuwe lamp in te zetten. Dat lukt even, maar daarna gaat ook die nieuwe lamp niet meer aan.
    Een garage controleert de spanning op de fitting. Niets, geen stroom.
    Om dat te repareren moet er een afspraak worden gemaakt en de garage zit helemaal vol tot begin januari.....

We zijn op weg naar onze zeilvrienden, Frits en Reinhilde. Ze hebben een huis in zuid Portugal gekocht. Het is ontzettend leuk om ze weer te zien en uitgebreid bij te kletsen. En wat een prachtig huis met een grote tuin.
    Frits heeft ons altijd geholpen bij reparaties aan de Pelagie onze zeilboot waarmee we de wereld zijn rondgevaren. Hij werpt een blik op de bumper en zegt: "Oh, maar daar kan ik wel wat aan doen". De volgende ochtend gaat hij meteen aan de slag. Een beetje schuren, een schroefje erin om het tijdelijk recht te zetten, een paar plakbandjes en dan natuurlijk de polyester kit om alles aan elkaar te plakken. Nu moet het drogen.
    We gaan het leuke stadje Olhao bekijken, kopen verse tonijn op de gezellige vismarkt en eten heerlijk op een terrasje in de zon.
    ''s Middags gaan de schroeven uit onze bumper, de tape eraf en wordt alles nog eens goed met kit opgevuld. De bumper ziet er weer prima uit. Wat fijn!
    Misschien later als alles helemaal goed droog is nog een beetje bijschuren, maar dat zien we in Nederland wel weer.
    Nu we toch bezig zijn kijkt Frits ook naar de elektra van de lamp. Volgens hem is er een zekering kapot gegaan. Ja hoor, na wat zoeken vindt Nils een kapotte zekering. Na vervanging doet de voorlamp het weer. Hoera! Nu kunnen we ook in het donker weer veilig rijden.

De naam-sticker van Zwerver is heeft deels losgelaten, die moet er eigenlijk af. Maar ja, blijft ee dan geen lijm achter? Ik had al gekeken op internet, met een föhn moet het lukken. Die heeft Frits en samen trekken we zonder enig probleem de sticker eraf. Weer klaar!
    Ook de fietshelm van Nils wordt gerepareerd. Met een schroefje zet Frits de klep weer vast.
    Twee dagen later rijden we met gereviseerde spullen hun erf af, helemaal blij!!