Change of plan

August 3, 2018 in Iceland ⋅ 🌧 10 °C

Onder de Vatnajökull zitten meerdere hotsprings / vulkanen die om de 4 jaar alle smeltwater in de Skafta rivier dumpt als de dam van IJs het begeeft. Deze gigantische vloed gaat ook gepaard met adembenemende gassen en daarom is niet alleen de weg naar ons huisje van vanavond (berghut Holaskjol) afgesloten als ook dat huisje zelf ge-evacueerd.
    We moesten nu we weer in de bewoonde wereld waren op stel en sprong iets anders vinden.
    De reisorganisator had al iets anders voor ons in gedachte maar kon dat niet vastleggen omdat wij onbereikbaar waren, daarom was dat hotel al volgeboekt.
    We zijn na het eten naar hotel Vellir gegaan, net ten westen van Vík aan weg 239 met uitzicht op Dyrholaey. Hier hadden mensen een 5 persoons cottage geboekt en die eerder vandaag geannuleerd, ons geluk dus.
    Onderweg zagen we wel een stuk of 3 á 4 auto's bij de entree van de weg bij het hek staan om te kijken wanneer het weer open gaat. Ons was verteld dat het meestal 4 dagen duurt.
    We zagen wel meer water als op de heenweg in die rivier toen we erover reden en inderdaad een rotte eieren stank die anders was als van het warm water uit de kraan.

Meer nieuws hierover: https://icelandmonitor.mbl.is/news/nature_and_t…

Dit gebeurt met enige regelmaat bij diverse gletchers, vandaar dat het 't nieuws buiten IJsland waarschijnlijk niet haalt.