Joker group travel Read more

Rit naar de Perhentian Islands

July 12, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Over vandaag kunnen we kort zijn: een lange busverplaatsing naar de kust. We vertrekken om 8u 's ochtends met de bus, en rond 17u bereiken we de kade. Daar stappen we de boot op en rond 19u zijn we in onze hostel. Die is erg netjes, en de groep kijkt er naar uit om even de riem eraf te leggen...Read more

Perhentian Islands (dag 1)

July 13, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

De perhentian islands bestaat uit twee eilanden: het kleine Kecil en het grote Besar. Wij logeren op Besar, en vandaag staat in de voormiddag een snorkeltrip op het programma. Dat is voor sommige deelnemers een uitdaging, omdat ze gisteren nog tot vier uur zijn uit geweest op Kecil. Maar goed, iedereen is om 10u aanwezig en we vertrekken voor onze trip.

Het snorkelen is erg leuk, en op bepaalde spots zijn er heel wat vissen te zien. Zo waren er hele scholen kleine visjes, de beroemde clownvisjes en ik zag zelfs een murene. Toch had ik het eerlijk gezegd nog indrukwekkender verwacht: al het koraal is afgestorven, en dat geeft het toch ook een beetje een troosteloze indruk. Zo jammer en zonde dat dit verloren ging...

Hoe dan ook, de deelnemers vonden het wel leuk en in de namiddag is er dan tijd om ieder zijn eigen ding te kunnen laten doen. Tegen half acht nemen we dan samen de boot naar Kecil om er te gaan eten en achteraf nog iets te gaan drinken. Rond 23u ga ik met sommige deelnemers terug, de rest maakt er nog een late (en zatte?) avond van...

Perhentian Islands (dag 2)

July 14, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

De tweede dag op de eilanden was een vrije dag, en voor mij de ideale moment om te gaan duiken. Twee deelnemers wilden dit ook wel eens proberen, en zij gingen mee met een initiatieduik terwijl ik met een Franse duiker een andere duik ging doen. Omdat ook de instructeur Frans was, werd dat de voertaal, wat toch niet meteen ideaal is als eerste duik buiten de veilige cocon van mijn eigen duikclub.

Enfin, ik was toch wat nerveus. Gelukkig ging uiteindelijk alles wel ok. We moesten vertrekken vanaf de boot (Wat nieuw was voor mij) en daalden via een boei meteen af tot 17m. Even moest ik toch denken dat er op zo'n diepte niet teveel mis moet gaan, maar gelukkig kon ik me snel terug concentreren. De duik in Sail Sock was mooi, maar niet zo indrukwekkend als ik het mij had voorgesteld. Ik was ook nooit 100% op mijn gemak, wellicht speelde ook dat mee, en naar het einde toe moest ik mezelf ook wat kalmeren waardoor ik snel mijn zuurstof opgebruikte. Dat had als voordeel dat we de duik iets vroeger stopten, na 50 minuten onder water.

De deelnemers die hun initiatie duik hadden gehad waren laaiend enthousiast en eentje wilde in de namiddag zelfs nog eens. Ik had na de eerste duik niet meteen zin in een tweede maar omdat ik hem niet alleen wilde laten gaan, besloot ik toch maar opnieuw mee te gaan. Een topkeuze, want de tweede duik ging niet alleen veel vlotter, het was echt prachtig onder water. Ik was helemaal op mijn gemak, ik voelde me ook volledig in controle en kon volop genieten. Zalig! We zagen een grote rog, een gigantische school vissen, een hoop grote vissen en zelfs een schildpad! Hiervoor deed ik het!

De avond was gewoon nog nagenieten van de dag. Dat dagje voor mezelf was welgekomen, en ik heb er volop van genoten. Op naar de highlands nu!

Rit naar de Cameron Highlands

July 15, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 24 °C

Na de prachtige perhentians, is het tijd om terug het binnenland in te trekken. Om 8u 's ochtends is dat de boot nemen, en om 10u rijden we dan verder met busjes naar de Cameron Highlands. De chauffeurs lijken er van uit te gaan dat het een race is, en vliegen haast letterlijk naar onze bestemming, gemiddeld tegen 100 a 120km/u over gewone wegen. Gekkenwerk.

We komen rond 15u aan, maar niemand lijkt veel zin te hebben om iets te doen dus wordt het een rustige avond. We gaan alleen nog samen iets eten in een lokale all you can eat, voor we op tijd het bed in kruipen

Cameron highlands

July 16, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Opstaan in een vreemd land als je slecht nieuws krijgt, ver weg van je familie, is altijd extra moeilijk. Gelukkig splitst de groep vandaag in twee, zodat ik iets meer tijd voor mezelf heb. Maar eigenlijk wil ik gewoon naar huis..

Dat is helaas geen optie, dus gaan we door met datgene wat nu even van mij verwacht wordt: de reis begeleiden. In de Cameron highlands is het een stuk frisser dan in de rest van de regio, simpelweg omwille van de hoogte. We zitten immers op 1600m, en dat scheelt toch snel tien graden. Ik had op voorhand een halve dag tour geregeld voor de groep, waarbij ze een bezoek konden brengen aan een theeplantage en het zogenaamde Mossy Forest. Dat bos is quasi permanent gehuld in de mist, en daardoor ook erg vochtig en dus mossig.

Maar er deed zich noch een andere opportuniteit voor. Deze regio is namelijk ook gekend voor de grootste bloem ter wereld, de rafflesia, een bloem die erg zeldzaam is en maar een week bloeit. De kans dat je ze ziet is dus vrij klein, maar net de dag voor we arriveerden is er eentje open gegaan. Een unieke kans dus, die ik graag aan mijn groep wilde voorleggen. Tot mijn verrassing waren er echter maar twee deelnemers geïnteresseerd, de anderen zagen onder meer op tegen het uurtje wandelen dat ervoor nodig was. Dus splitsen we op: het grootste deel deed enkel de halve dag tour, de andere twee gingen met mij mee naar o.a. de bloem.

Doordat we maar met drie waren, was het voor mij een rustige en erg aangename dag. De bloem was fantastisch en de tocht er naar toe niet te zwaar, en ook het bezoek aan de theeplantage en het mossy forrest waren de moeite. Tijdens de tour maakten we ook kennis met een 72 jarige Canadees Bert, twee jonge Duitsers en een Sloveens koppel, en die afwisseling van gezichten was ook even fijn.

Al bij al een mooie dag, maar mijn gedachten blijven bij mijn familie..

Ao Nang

July 17, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 25 °C

Vandaag verlaten we Maleisië en trekken we naar het derde en laatste land van onze reis: Thailand. Omdat we nog een eind van de luchthaven in Kuala Lumpur afzitten, vertrekken we al om 7u 's ochtends met onze privé bus op weg. Ruim vier uur later komen we aan op de luchthaven. Nauwelijks te vroeg, want tegen dat we zijn ingecheckt en door alle controles zijn, moeten we al boarden. Eén uur later landen we in Krabi, Thailand.

Daar staan intussen de taxi's voor ons klaar, zodat we meteen naar de hostel in Ao Nang aan de kust kunnen. Helaas is hier het regenseizoen wel echt merkbaar, want het water valt hier met bakken uit de lucht. Veel meer dan een rustige avond zit er dus niet in. Onze eerste Thaise avondmaaltijd is wel een voltreffer, dus we eindigen de dag op een positieve noot. Morgen wordt in ieder geval weer veel regen verwacht, dus makkelijk belooft het hier niet te worden...

Ao Nang

July 18, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 29 °C

We zitten midden in het regenseizoen, en voor het eerst deze reis merken we dat ook echt. Het regent hier bijna de ganse dag, wat het aantal opties voor activiteiten danig beperkt. Ik stelde aan de groep voor om 's morgens te gaan brunchen, en na de middag een kookworkshop te volgen. Bijna iedereen wil mee en schrijft zich in, maar door miscommunicatie tussen onze hostel en de kookklas gaat ook die activiteit uiteindelijk niet door. De prijs die de kookklas vraagt vinden de deelnemers gewoon te hoog.

En dus wordt het een chill dagje, waarin iedereen wat rond loopt , iets gaat eten en wat films of series bekijkt op zijn gsm. Ik ga voor een massage, die hier spotgoedkoop zijn, en verschillende deelnemers volgen mijn voorbeeld.

Morgen verlaten we Ao Nang alweer en rijden we noordwaarts. Hopelijk met beter weer, al ziet het er niet meteen zo naar uit...

Khao Sok Nationaal Park

July 19, 2019 in Thailand ⋅ 🌧 25 °C

Rond 8u 's morgens stond ons vervoer klaar voor het transport naar Khao Sok Nationaal Park. Het park geldt als een van de mooiste van Thailand, krijtrotsen die uit het water omhoog rijzen, een prachtig zicht. Helaas voor ons... de hele tijd regen. De boottocht die ons uiteindelijk naar onze hutjes moet brengen, duurt een uur en in de gietende regen, is dat voor de meeste deelnemers geen pretje.

Eenmaal aangekomen draaien de meesten wel bij. De hutjes zijn leuk en het water is warm genoeg om te zwemmen, dus we maken er het beste van. Alleen jammer dat we dit niet kunnen zien bij mooi weer.

Voor mij persoonlijk is het ook wel aftellen tot het einde nu. Niet alleen omdat ik liever bij mijn familie ben op dit moment, maar ook omdat het begeleiden van de groep wat op mijn gemoed begint te wegen. Vooral het gebrek aan dankbaarheid en de kritiek om de kleinste dingen is op de duur slopend. Wetende dat ik uren en dagen tijd heb geïnvesteerd om de reis zo goed mogelijk te maken, is het wel soms moeilijk om daar weinig dankbaarheid voor terug te krijgen. Het is wellicht een generatieverschil dat speelt, maar de evidentie van gedienstigheid is iets waar ik meer moeite mee heb dan ik verwacht had.

Dus doorstaan we nog drie dagen kritiek om dan eindelijk wat tijd voor mezelf te hebben. De reis was niet perfect, en ik had dingen beter kunnen doen, maar ik heb mijn best gedaan en heb elke dag alles gedaan wat ik kon voor elke deelnemer van de groep. Ik hoef mezelf dus niks te verwijten, en dat is al veel.

Herinneringen aan vroeger

July 20, 2019 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Aan mijn lieve grootmoeder

Het is onmogelijk om iemand doe je graag ziet in een of twee zinnen te omschrijven. Ik ga het dus ook niet eens proberen. Maar ik associeer moemoe wel met 1 woord: chocotof. Als ik vroeger bij haar langs ging, kreeg ik immers sowieso binnen de vijf minuten de vraag of ik geen snoepje wilde. En bijna altijd waren er chocotofs.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo graag chocolade eet, dus echt lekker vond ik dat niet, maar een snoepje weigeren vond ik als kind ook zonde dus pakte ik er toch maar een. Iedereen die ooit bij haar langs is geweest kent dat ritueel. Moemoe biedt een snoepje aan, lacht vrolijk als je er eentje pakt en schudt al lachend het hoofd als je vraagt of zij er ook eentje wil hebben. Andere mensen blij maken, daar ging het om, zelf had ze niet veel nodig.

Sindsdien draag ik moemoe al jaren stiekem met mij mee op reis, overal waar ik naartoe ga. Als reisbegeleider heb ik namelijk altijd een zak chocotofs op zak, om deelnemers over een moeilijk momentje te helpen of te belonen voor een inspanning. Ik had immers al jong geleerd dat je met zo'n stukje chocolade mensen snel gelukkig kan maken. Zelf lust ik ze nog altijd niet, maar ik deel ze met plezier uit. En met succes.

Enkele dagen geleden trok ik met mijn groep van jonge twintigers door de Maleisische jungle. We sliepen in een grot, terwijl de meeste deelnemers zelfs nog nooit gekampeerd hadden. Dus kwamen de chocotofs boven. Iedereen kreeg er eentje, en de welgekomen verrassing verlichte meteen de sfeer. Moemoe redde weer maar eens de dag. Toen ik rond was gegaan, bleek er nog eentje over. Eén laatste chocotof. Het was echt jaren geleden, maar ik heb die laatste uit nostalgie zelf opgegeten. Drie dagen later volgde dan telefoon uit België...

Ik vind het erg moeilijk om vandaag niet lijfelijk aanwezig te kunnen zijn bij de familie die ik graag zie, om samen herinneringen op te halen aan mijn lieve meter. Hoe ver weg ik nu ook ben, mijn gedachten zijn meer dan ooit thuis, in Geel.

En die chocotofs, die gaan volgende keer gewoon weer mee op reis. Om uit te delen, zoals mijn meter het mij geleerd heeft.

Bangkok

July 21, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

Onze eerste dag in Bangkok begint met een wandeling naar Wat Saket, ook wel bekend als de Gouden Heuvel Tempel. De tempel biedt een mooi uitzicht over de stad, en is alleen al om die reden de moeite waard. Nadien zouden we normaal naar Chatuchak Weekend Market gaan, maar omdat we 's morgens al wat vertraging opliepen en ik iets te nipt gerekend had qua tijd, raken we niet meer voor sluitingstijd daar.

Dat betekent dat ik de plannen ter plaatse nog even moet aanpassen, en dat is niet evident, zeker niet omdat niet iedereen dezelfde dingen wil doen. Na een kwartier aarzelen, hak ik de knoop door en gaan we naar Wat Pho, een prachtige tempel die normaal morgen pas op het programma stond. Twee deelnemers gaan liever niet mee, en blijven buiten liggen in een park.

Na de tempel, gaan we lunchen, steken we de rivier over en maken een boottocht naar Chinatown, waar onze fietstocht zal beginnen. Sommige deelnemers zien die 'fysieke inspanning' niet zo zitten, maar iedereen gaat toch mee. Op 2u tijd leggen we niet meer dan 9km af, dus het valt allemaal wel mee en gelukkig vinden sommigen het wel leuk.

De avond afsluiten doen we met een gezamenlijk diner, waarna het grootste deel van de groep nog verder gaat feesten. Ik ben fysiek en mentaal kapot Dus ga vroeger slapen