Joker group travel Read more

Rompslomp op de luchthaven

July 2, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 31 °C

Vliegtuig te laat vertrokken in Brussel, te laat vertrokken in Dubai, onderweg nog wat turbulentie.. helemaal vlekkeloos verliep de start niet. Net aangekomen op de luchthaven in Singapore, door de trage douane nog extra tijd verloren en het kopen van een simkaart en kaart voor openbaar vervoer blijkt ook niet simpel. Long story short: maar in een van de drie terminals kunnen ze de kaart opladen, natuurlijk net in de twee terminals waar wij niet geweest waren. Zucht..
    Enfin, tegen dat de zon onder is, zijn we normaal in de hostel. Amper drie uur later dan gepland ..

Singapore centrum

July 3, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag vertrokken in Chinatown, waar we op eigen tempo de wijk verkend hebben. Nadien vertrokken richting het civiele centrum, met o.a. een bezoek aan het zakendistrict, de merlion en het stadspark. Lunchen deden we in een Koreaanse zaak, waarna we te voet Orchard Road (de winkelstraat) verkenden en ten slotte richting de Botanische tuinen gingen. Op dat moment was iedereen toe aan een welverdiend drankje, en konden we in schoonheid afsluiten met een bezoek aan de orchideeën . De avond was rustig, met wat kennismakingsspelletjes in de hostel, waar we handig gebruik maakten van het dakterras.Read more

Southern ridges & Gardens by the Bay

July 4, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag starten we de dag in Little India, met een bezoek aan twee hindoeïstische tempels. Daarna beginnen we aan het echte werk: een wandeling langs de adembenemende southern ridges. Een prachtig stukje natuur in het zuiden van singapore, maar wel ontzettend warm... en hoog. Met mijn hoogtevrees niet altijd een winner, maar voor de deelnemers des te meer. De hitte maakt het wel extra zwaar om er rond te lopen, dus iedereen is maar wat blij als we rond half twaalf aan het einde zijn en kunnen rusten met een drankje in de schaduw.

Na een rustige middag, nemen we de metro naar de Marina Bay voor een bezoek aan de beroemde Gardens by the Bay. En die zijn even mooi als de foto's doen vermoeden, echt knap! In de twee grote serres is de temperatuur ook een stuk lager en dus aangenamer, dat maakt de dag ook iets meer verteerbaar.

Rond 18u is het tijd voor een drankje in de skybar van de Marina bay, iets wat ik zelf oversla omwille van de hoogte (200m). De avond is het dan tijd voor zonsondergang in de tuinen en de beroemde lichtshow. Topdag!

Vrije dag in Singapore

July 5, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag kregen de deelnemers een vrije dag in Singapore, en konden ze kiezen waar ze hun tijd aan spendeerden. Dat betekende voor sommige rustig opstaan en de stad intrekken, voor andere vroeg opstaan om de beroemde Singapore Zoo te gaan verkennen. Zelf moest ik eerst de bustickets gaan bestellen voor de rit van morgen, en daarna nog wat administratie en afspraken nagaan voor de volgende dagen. Tussenin boekte ik ook nog snel even mijn vlucht naar Cambodja, zodat ik na deze trip nog vijf dagen tot rust kan komen vlakbij Angkor Wat.

In de namiddag nam ik ook de bus richting zoo, en ging nog mee naar het deel River Safari. Dit deel van de zoo is gewijd aan het rivierleven, en was ronduit indrukwekkend.

S avonds waren we nog net op tijd voor de lichtshow spectra, en dat was letterlijk een kippenvel moment. Zodra de lichtshow begon, speelde de muziek van Two steps from hell, mijn favoriete muziek! Dat kwam zo onverwacht en maakte het geheel zo fantastisch af dat ik mijn tranen nauwelijks kon bedwingen van ontroering. Een onvergetelijk moment..

Aangezien mijn deelnemers even genoeg hadden van het Aziatische eten, sloten we de dag af in een Italiaan. Moe maar voldaan huiswaarts op onze laatste avond in Singapore..

Malakka

July 6, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag een kort bezoek aan Malakka. Bedoeling was dat we rond de middag gingen aankomen, maar de bus deed er maar liefst dubbel zo lang over dan anders om aan te komen. De chauffeur leek niet eens te weten waar hij moest zijn, met een absurde route tot gevolg...onwaarschijnlijk!

Hoe dan ook: we zijn intussen veilig aangekomen in Maleisië, dat is ook al iets

Omgeving Kuala Lumpur

July 7, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag om 8u werden we met onze privé bus opgehaald in Malakka, vanwaar we een dikke twee uur reden naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Het feit dat ik een privé bus geregeld had, liet ons toe om te gaan waar anderen zelden of nooit kwamen: off the beaten track. Beginnen deden we bij de Blauwe Moskee, de grootste moskee van Maleisië en behoorlijk indrukwekkend. De capaciteit is niet minder dan 26.000 gelovigen. We kregen een boeiende rondleiding door een lokale gids, en de deelnemers waren blij dat ze dit konden bezoeken.

Omdat we er iets langer bleven dan voorzien, gingen we meteen daarna lunchen om zo door te rijden naar de beroemde Batu caves. De hindoeïstische tempels in de grotten van een bergwand zijn terecht populair bij toeristen, want het is behoorlijk indrukwekkend om te zien. En ook de talloze aapjes zijn een attractie.

Met de Batu grotten te bezoeken, waren we terug op schema en reden we naar de botanische tuinen van Kuala Lumpur. De helft van de groep bezocht er de vlindertuin, de andere helft ging liever iets drinken. Na een uurtje namen we dan terug de bus naar onze laatste stop van de dag: Kuala Selangor. Dit kuststadje is erg klein, met weinig toeristen en de eetkeuze is dan ook navenant erg beperkt. Geen winner, maar zo gaat dat op reis.

Wel een winner was de reden waarvoor we naar Selangor reden: het grootste vuurvliegjespark ter wereld. Met een roeibootje vaarden we langs bomen die allemaal oplichten van de duizenden vuurvliegjes, net een flikkerende kerstboom. Een mooi afsluiter van de dag. Tegen dat we in de hostel kwamen, was het alweer bijna middernacht

Kuala Lumpur

July 8, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag staat een bezoek aan Kuala Lumpur op het programma. Ik zou mijn groep rondleiden door de stad langs de belangrijkste bezienswaardigheden, maar rond 3u vannacht bleek dat mijn maaltijd van gisterenavond toch niet zo ok was. Ik bespaar u de details, maar de daaropvolgende uren besloot mijn lichaam alle input van de uren voordien zo snel mogelijk terug naar buiten te krijgen.

Gevolg: geen slaap, maag overhoop, gevoel alsof er een trein over mij is gereden en niet in staat om rond te wandelen in de hitte, laat staan uitleg te geven. Ik heb mijn groep dus alle nodige info gegeven en ze zelf op pad gestuurd, terwijl ik wat probeer te slapen en te herstellen. Doorheen de dag stopt het braken wel, maar blijf ik me behoorlijk miserabel voelen en tegen de avond steekt zelfs koorts op. Teken van wat zwaarder geschut boven te halen, en op advies van mijn dokter ben ik nu antibiotica aan het nemen, drink voldoende water en heb een ORS oplossing genomen om voldoende zouten op te doen.

Fingers crossed dat ik morgen beter wakker word...

Rit naar Taman Negara

July 9, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Na nog een zware avond en nacht met opnieuw braken en diaree, werd ik gelukkig iets beter wakker, goed genoeg althans om op de bus te stappen richting het regenwoud. Voor alle veiligheid pak ik toch maar een immodium.

Tegen de middag arriveren we in Jerantut, de laatste stad voor het regenwoud. Na de lunch hier, rijden we nog een klein half uurtje voor we in een boot stappen om de laatste twee uur over de rivier af te leggen. Een fijne ervaring voor iedereen, ook omdat het wat verkoeling biedt.

Tegen de avond komen we aan in een dorpje aan het regenwoud, waar we in een basic maar degelijke hostel slapen. Aangezien er hier al behoorlijk wat klein gedierte zit (grote spinnen, salamanders, grote sprinkhanen etc), is dat voor een aantal deelnemers wel al een uitdaging.

We eten gewoon in de hostel, en hoewel eten me nog altijd wat misselijk maakt, ben ik wel blij dat ik al terug wat gewoon kan meedraaien. Op naar het regenwoud!

Trektocht in de Taman Negara (dag 1)

July 10, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

Na ons ontbijt gaan we naar het hoofdkantoor van NKS voor onze tweedaagse jungletour. Verschillende deelnemers hebben geen voldoende grote rugzak mee om de slaapzak, het matje en het eten mee te nemen dat nodig is om twee dagen in de jungle te overleven, maar gelukkig kunnen we rugzakken huren. Hier had ik op voorhand beter wat meer uitleg over gegeven, maar bon, het was nu toch te laat.

Rond tien uur steken we de rivier over, melden we ons bij de park rangers en regelen de noodzakelijke toestemmingen om het park binnen te mogen. Dan stappen we in bootjes om nog twee uur verder de rivier op te varen naar het startpunt van de tocht. Ons bootje heeft tot mijn verrassing geen dak, dus zitten we met zes mannen twee uur lang in de volle zon op de rivier. Ik had me ingesmeerd, maar ben toch nog verbrand, vooral in mijn gezicht. Onderweg lopen we twee keer op een zandbank, waardoor we later aankomen dan de andere helft van de groep (die duidelijk een betere navigator hadden) en dat we onderweg ook de olifant missen die blijkbaar even aan de rivier zat te drinken. Zo heeft de helft van de groep de eer gehad van bij het select groepje van 50 op 100.000 mensen te zijn die de olifanten hier in het wild kunnen spotten.

Tegen 13u zijn we aan ons vertrekpunt, eten we onze lunch op en vertrekken we de jungle in voor een tocht van 8km. Dat lijkt ongetwijfeld een korte afstand (en dat is het ook), maar de omstandigheden maken het wel behoorlijk zwaar en intens. Ik zweet me echt te pletter, en krijg eigenlijk niet bijgedronken wat ik uitzweet. Het vocht dat ik afgelopen dagen verloren heb, krijg ik dus niet meer gerecupereerd en dat voel ik soms wel.

De deelnemers doen het wel voorbeeldig, en we kunnen een vlot tempo aanhouden waardoor we vroeger dan voorzien aankomen in de grot waar we overnachten. Dat geeft ons ook de tijd om ons nog rustig even te gaan wassen in de rivier, een werkelijk ONWAARSCHIJNLIJK goed gevoel. Na al dat zweten eindelijk jezelf even kunnen opfrissen en je kleren wassen, zalig.

Nu nog even koken in de grot, en dan op tijd slapen!

Trektocht in de Taman Negara (dag 2)

July 11, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 31 °C

Een nacht in een grot slapen valt best mee, maar 1 nacht is wel genoeg. Een van de deelnemers heeft ook veel pijn van een opspelende peesontsteking, dus is het voor sommige deelnemers een weinig aanlokkelijk vooruitzicht om nog 8km door de jungle te moeten wandelen. Ik bespreek het even met de gids maar er is geen mogelijkheid om stukken af te snijden dus we moeten met zijn allen erdoor. Ik laat de betrokkene een pijnstiller innemen, leg een steunverband en go.

Ik neem vandaag de kop, de gidsen lopen in het midden en achteraan. Omdat ik voel dat iedereen vooral naar het eindpunt snakt, loop ik een strak maar niet te hoog tempo en zorg vooral dat we zo weinig en kort mogelijk stoppen. We stoppen maar drie keer, om te drinken en wanneer de pijn te fel opspeelt en er even rust nodig is. Op die manier slagen we erin om de tocht op recordtempo af te leggen, in minder dan 3u in plaats van de voorziene 5u. Onderweg was er nog even een bang momentje als we het nest van een Aziatische hoornaar (hornet) moeten passeren, een insect waardoor je absoluut niet gestoken wil worden. Maar ook dat lukt gelukkig zonder problemen.

Wanneer we iets na de middag aankomen aan de rivier, is iedereen volledig nat van het zweet en springt vol enthousiasme de rivier in om te zwemmen. Terug allemaal lachende gezichten! S avonds speel ik wel nog ergens mijn gopro kwijt (balen!), maar voor het overige is iedereen blij van terug in de beschaving te zijn. Op naar de eilanden!