Flores, Tikal 🛕🐵🦜🌿

April 18, 2022 in Guatemala ⋅ ☀️ 20 °C

Tikal is een maya stad midden in de jungle. Ik had de tour geboekt voor de zonsopgang. Dit hield in dat ik om 02:45 klaar moest staan en om 03:00 gingen we rijden. We begonnen ongeveer 04:30 met lopen en waren omhoog bij de tempel om 05:00. Toen was het wachten tot 06:15 nadat de zon volledig op was. De zonsopgang konden we bekijken vanaf tempel 4. We hadden een supertoffe gids die ook dol was op de dieren dus hij was enthousiast om ons Tikal te laten zien, maar als er aapjes of toekans voorbij komen was hij net zo gepassioneerd. Het kleine wasbeertje is een Coatimundi.

Wikipedia: De stad werd bewoond van ongeveer 400 v.Chr. tot 1000 n.Chr. en kende zijn hoogtepunt tussen 300 en 850. Pas in 1848 werd Tikal herontdekt door een team Guatemalteekse ontdekkingsreizigers. De eerste grootschalige archeologische opgravingen begonnen in de jaren 50 van de 20e eeuw. Tot op heden is slechts 20% van de stad uitgegraven.

Wat de gids ons heeft verteld: De tempels hadden allemaal een functie. De grote op het plein was het graf van de koning en daar tegenover stond de tempel van de koningin. Koningen werden bij de maya’s beschouwd als de goden onder hen. Bij de eerste scans van de gehele omgeving hadden ze ongeveer 500 gebouwen gevonden. Bij latere scans met vernieuwde techniek hebben ze rondom 55000 gebouwen gevonden. Deze zijn bijna allemaal overwoekerd door de jungle. Zoals alle oude maya, inca, aztec steden waren het ontzettend slimme mensen. Deze stad bewijst dat ook weer. 1 tempel heeft een vlakke bovenkant, deze werd gebruikt als astronomie tempel, de archeoloog die deze tempel heeft uitgegraven heeft het de naam gegeven: Mundo Perdido, dit betekent verloren wereld. Vanaf de top van deze tempel kon je 7 gebouwen zien, Plaza de los Siete Templos. De gids heeft uitgetekend hoe alles ligt. Ik weet niet de precieze data meer, maar op 21 maart staat de zon over de middelste van de 7 tempels in een rechte lijn naar de astronomie tempel. De volgende ‘seizoenswisseling’ staat de zon op 1 lijn met de meest linkse tempel, dan weer in het midden en dan op 1 lijn met de meest rechtse tempel. Ze gebruikten dit om bij te houden wanneer ze welke groenten moesten verbouwen. De grootste tempels van het complex staan ook op dezelfde manier als het sterrenbeeld van de kleine beer. Ze hebben geen idee hoe ze dit toentertijd berekend hebben, maar het is wel heel gaaf! De 2 grote tempels op het plein waren ook zo gebouwd dat als je in het midden ervan staat en je klapt dat het het geluid nadoet van de vogel Quetzal. Dit is ook de nationale vogel van Guatemala en zo heet ook het geld.