MEX - GUA - NCA - USA

12-05-2022 Atlanta, Verenigde Staten
06-06-2022 Calgary, Canada

Cancún, Nomads hostel

February 17, 2022 in Mexico ⋅ 🌙 25 °C

Aangekomen in Nomads hostel Cancun. In het vliegtuig zat ik naast Eline. Zij is met 2 huisgenootjes in Mexico. We dachten dat we in hetzelfde hostel zaten, maar zij zitten in een andere Nomads hostel. Dus helaas bij inchecken gescheiden. Maar heerlijk hostel en op het dakterras zaten 2 leuke Duitse meiden! Dus met hun een biertje gedaan🍻 laatste foto van links naar rechts: Alicia, Eline, Inge, Nienke en Lou.Read more

Cancún, Playa Delfines 🏝

February 19, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 28 °C

Tijdens het ontbijt heb ik Jana (Duitsland) leren kennen. Het klikte. Dus we hebben besloten dat we naar het strand gingen samen. Dat was een busrit van 30 min. Mooi strand! Knalblauwe zee, en vandaag een gele vlag. Goeie golven en pittige stroming. Maar wel lachen! Uiteraard druk maar heerlijk dagje gehad!
    Bij het hostel lekker gedoucht en toen met 3 andere meiden erbij (Melanie (Oostenrijk), Maria (Finland) en Sabine (Polen)) naar Parque las Palapas gelopen. Dit was een parkje/plein met allerlei etenskraampjes en muziek. Ik had een Tarta Jumbo Pastor, een soort broodje doner van hier! Super gezellig!! Laatste drankje op het dakterras en nu lekker slapen!

Mérida, eerste lesdag Spaans📚👩🏽‍🏫

February 21, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Gisteren aangekomen in Mérida. De busrit was 4 uur, en in de avond pizza gegeten met 3 Engelse meiden (Lia, Jaz, Eevee). Op tijd naar bed, maar een slechte nachtrust gehad. Vandaag om 08:10 verzamelen bij de school, La Calle Spanish School. Eerst een kopje koffie en een kleine test om iedereen te plaatsen in de klassen. Ik begon in de les voor beginners, gegeven door Michael met Sybille (Duits), Dunja (Oostenrijk), Marc (Duits) en Jessica (Canadees). Maar het kwam zo snel bij me terug dat ik na de pauze door mocht naar een andere klas die wat sneller ging. Ik kan me nu even de naam van mijn lerares niet herinneren en de mede studenten weet ik ook niet meer haha. Komt morgen wel weer. Mérida is wel een hele leuk stad en ik voel me heel veilig. Een heel andere soort stad dan Cancún. Hele lieve mensen!Read more

Mérida, Playa Progreso 🏝👙

February 22, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Dinsdag: 2e lesdag met een hondje dit keer! Na de les ben ik met een groep naar het strand gegaan. Vanessa (Slovenië), Anica (Duits), Adam (Denemarken), Alan (Duits) en Jamie (Engeland). De bus ging halverwege kapot, dus hebben er iets langer over gedaan. De les is tot 13:00, uiteindelijk waren we om 15:30 op het strand. Mooi strand, maar wel veel wind. Mooie zonsondergang wel op de pier! En in de avond vis met knoflook!
    Vandaag (woensdag) weer een leuke les en vanavond waarschijnlijk karaoke!

Mérida, Chichén Itzá 🛕🦎🌱

February 27, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 32 °C

De laatste dagen en überhaupt deze week heb ik veel met Adam samen gedaan. Een hele toffe Deense gast. Hij vertrekt morgen naar de volgende stad, maar waarschijnlijk zie ik hem weer in Mexico-stad eind maart!
    Vrijdag 25-02; laatste schooldag van de week! Groepsfoto: ik, Shimby (Canadees), mijn lerares Lucía (Mexicaans), Nina (Duits) en Mike (Verenigde staten). En uiteraard het hondje Brujo (heks in het Spaans). Hele leuke leerzame week geweest! Ik kijk uit naar komende week en hoe ik nog verbeter! In de avond uit eten geweest bij restaurant Ishtabai met Shimby en Adam. Heerlijk gegeten en leuke salsamuziek! Mijn lerares zou ook komen, maar ze was in slaap gevallen haha.
    Zaterdag 26-02; het was heerlijk weer en we wilden zwemmen. Dus met Adam en 3 engelse meiden naar het strand gegaan. Op een echte reis manier. We wilden eerst naar 3 cenotes (zinkholen met zoet water waar je kan zwemmen), maar na veel rondlopen en rondvragen ging er uiteindelijk toch geen bus naartoe. Dus een andere ruïne met cenote opgezocht. Waarvan de buschauffeur zei dat de ruïnes te zien zijn maar de cenote is dicht. Dus we waren klaar met ronddwalen. Wilden gewoon zwemmen en zijn we weer naar het strand gegaan, playa Progreso.
    2 mannen uit het hostel hadden een kroegentocht georganiseerd. Heel leuk! We zijn naar La Mezcería geweest, veel salsa dansen. Daarna naar Pipiripau Bar en geëindigd weer in een salsa bar. Hele leuke gezellige avond met een hele diverse groep mensen! Heel gaaf.
    Zondag 27-02; om 12 uur de bus van Merída to Chichén Itzá. Dit is 1 van de 7 wereldwonderen. Een Maya tempel. Heel indrukwekkend! Een lekker weekend gehad. Morgen weer naar school t/m vrijdag. Zaterdag wil ik nog een trip maken. Of naar Uxmal (ook een Maya tempel), Izamal (de gele stad) of naar cenotes. We zien het aan het einde van de week!

Merída, laatste dag

March 4, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

In mijn laatste week in Merída en mijn laatste schoolweek heb ik niet veel gedaan na school. Het was aardig warm. Woensdagmiddag ben ik met een klasgenoot (Nina, Duits) naar de algemene begraafplaats van Merída gegaan. Heel indrukwekkend. Mexico heeft een heel ander idee bij de dood dan ik gewend ben, het is een onderdeel van het leven en geen einde ervan. De begraafplaats is ontstaan in 1821 en je ziet veel kleur.
    Donderdagmiddag/avond (vanwege de warmte) heb ik een free walking tour gedaan in het centrum. Het is een rondleiding van de stad waarbij je achteraf betaald wat jij de tour waard vond. Altijd handig. We begonnen op Plaza de Indepencía. Hier stond uiteraard een kerk (Catedral de San Illdefonso), het huis van de eerste Spaanse conquistador Fransisco de Montejo en het stadhuis. De kerk is niet de oudste kerk op het continent, maar de kerk die als 2e af was. De bouw was van 1562 tot 1598. Toen Spanje hier aan kwam woonden de Maya’s in de omgeving. Zij waren eerder boeren dan soldaten, dus ze werden snel onderdrukt. In het geheim bleven ze wel Mayan spreken, waardoor de taal nu nog steeds bestaat en er is zelfs weer een groei te zien in deze provincie. In het midden van Mexico woonden de Machicas of de Aztecs, zij waren wel soldaten en stonden op tegen Spanje. Hierdoor vielen er veel doden en is er veel kennis verloren gegaan. Allemaal hele interessante (en vooral trieste) geschiedenis. Maar stiekem in een kerk (Iglesia y ex convento de la mejorada) werden de Maya’s opgevangen en kregen ze les in Spaans en door middel van muziek konden de Maya’s hun verhalen blijven vertellen. Na de tour heb ik een Marquesita con queso y cateja gehaald, dit is een soort wafel opgerold met kaas en karamelsaus. Schijnbaar iets typisch voor deze provincie. Het was heerlijk!
    Morgenochtend pak ik om 08:30 de bus naar Campeche. Een stad iets zuidelijker en aan de kust.

San Fransisco de Campeche

March 5, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 28 °C

Samen met Nina (Duits) ben ik van Merída naar Campeche gereisd. Busrit van 2,5 uur. Omdat de hostels in Campeche niet denderend eruit zagen hebben we besloten om samen een hotelkamer te nemen. Was wel even lekker. Een eigen kamer en een warme douche! Campeche was een belangrijke doorvoerhaven rond 1540. Na een piratenaanval in 1663 werd er een muur gebouwd om de stad. Deze staat er nog steeds gedeeltelijk. Het is een klein stadje met vooral 1 straat (Calle 59) met leuke gekleurde huisjes en lekkere restaurantjes. Ze maken vooral gebruik van het piratenverhaal voor de toeristen, maar na een rondje in het museum van de muur bleek dat het helemaal niet zon rijke stad was en de piratenaanvallen vielen eigenlijk reuze mee haha. In de avond hadden ze een fonteinshow bij het water, het was gratis en we hebben ons vermaakt. Dus in ieder geval lol gehad, lekker rondgelopen en gerelaxed. Mijn slippers waren kapot gegaan dus moest nieuwe halen, dus op het warmst van de dag een rondje in een winkelcentrum gedaan. Maar zelfs 2 nachten in Campeche is veel, je had alles ook kunnen zien met 1 nachtje slapen haha. Nu in de bus naar Palenque. Pittig ritje van 6 uur, maar dan zijn we ook meer in de jungle van Mexico. Ben benieuwd!Read more

Palenque, watervallen x3

March 8, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

Maandagavond kwam ik aan in Palenque! Het eerste stadje in de jungle! Heel anders meteen. Toen ik uit de bus stapte stonden 3 engelse meiden (Evie, Jazz en Leah) die ik heb ontmoet in Merída voor mn neus. Super grappig, dus even douchen en afgesproken voor avondeten! We hebben meteen een tour geboekt voor de volgende dag naar 2 watervallen. Dus dinsdag om 12 uur ready to go! 25 min rijden naar de eerste waterval: Misol-Ha. Hier 45 min. Heeeel gaaf. Heerlijk water. Supermooi en altijd indrukwekkend. Daarna weer een uurtje rijden en toen kwamen we aan bij Agua Azul. Hier konden we 3 uur relaxen. Ik ben eerst helemaal naar boven gelopen en de meiden hebben onderaan eerst wat gezwommen. Op de terugweg riep een vrouw aan de kant ‘Coco, coco’, dus of ik een kokosnoot wilde, maar dat vind ik niet zo lekker. Maar toen zei ze ‘Cacao, cacao’. En ik denk huh, cacao? Interessant. Ja hoor, ik een cacaovrucht kopen? Ze snijd hem open. Ik vroeg hoe je het moest eten, zij in het Spaans uitleggen. Ik dacht. Yes ik begrijp het. Mijn Spaans gaat steeds beter. Dus ik pak een vrucht en begin te kauwen, zij lachen. Laat ze zien dat je de cacaoboon pakt en dan het vruchtvlees eraf sabbelt en de boon zelf daarna weggooit. Oeps.. 🥲 stomme toeristen ook. Maar, het vruchtvlees was lekker hahaha. Lekker gezwommen, gekletst, lekker gegeten en terug naar Palenque. Ik moest nog verhuizen naar mijn nieuwe hostel: Cabañas Kin Balam, op advies van Karin. En echt top! Meteen contact met een Duitser (alweer), Michael van mijn kamer en aan de overkant van de weg hebben we een biertje gedaan. Woensdag wakker worden met brulapen bij het hostel. Man wat een geluid. Michael ging een hike doen met een Engelse gast (Sherief) die hij had leren kennen bij de ruïnes en vroeg of ik mee wilde. Natuurlijk. Vroeg op, want warm. Bleek de hike een kleine trail van 45 min te zijn. Maar het klikte heel goed met de mannen, konden goed lachen. Na het rondje terug naar het hostel, en het was nog vroeg. Dus omkleden en de stad in om een andere bus te pakken naar weer andere watervallen: Roberto Barrios. Hier hebben we de rest van de dag gezwommen en in de zon gelegen. Gezellig kletsen en biertje gedronken. Vandaag (donderdag) ben ik naar de ruïnes gelopen in het park hier. Weer aapjes gezien en een toekan! Vanmiddag relaxen in een hangmat en vanavond waarschijnlijk weer ergens eten met mensen van het hostel. Morgen om 07:35 de bus naar San Cristobal. Die rit is 10 uur. Dus lange dag, maar alle locals raden de nachtbus af ivm overvallen. Dus ik ga heel braaf luisteren haha!Read more

San Cristóbal de las casas, deel 1💃🏽

March 12, 2022 in Mexico ⋅ 🌧 13 °C

Vrijdag aangekomen in San Cristóbal. Een heel leuk alternatief stadje in de bergen. Wel een stukje kouder. Zeker in de avond en nacht. Even wennen weer na zoveel heerlijk weer. Mijn eerste nacht was in het Kotantik hostel, mooi maar heel stil. Op advies van andere reizigers had ik vooruit geboekt vanaf zaterdag (vanaf toen was er pas plek) bij het Puerta Viaje hostel. Je krijgt in dit hostel je ontbijt en avondeten erbij voor €9 per nacht. En het is nog lekker ook! In eerste instantie voor 4 nachten, maar na een bedtest heb ik er maar meteen 6 van gemaakt. Ik hoor van bijna iedereen dat ze hier langer hadden willen blijven, dus zal het maar voor proberen te zijn. Zaterdag eerst de stad verkennen, helaas regende en waaide het best wel hard dus vooral geschuild in restaurantjes en winkeltjes. In de nacht was er een feestje in een skatepark. Na het feestje zondagochtend ontbeten op een dakterras met Clare (Engels) en Santiago (Mexicaans). Clare had ik in Palenque ontmoet. Maandag toch echt geprobeerd een dun truitje extra te vinden of in ieder geval iets met lange mouwen. Dan is 1 truitje opeens wel heel weinig voor de hele week haha. Dus koffietje doen met straatmuziek naast je, door marktjes struinen etc. Dinsdag heb ik via het hostel samen met Clare een tour geboekt naar de Cañón de Sumidero. Op de boot 2 uur door de kloof gevaren. Hier zitten veel krokodillen en we hebben slingerapen gezien. Als het regenseizoen is, heb je door de hele kloof allerlei watervallen, maar die stonden nu droog. Morgen om 10 uur ga ik de free walking tour doen van San Cristobal. En donderdag weet ik nog niet. Vrijdag wil ik de bus pakken naar Puerto Escondido :)Read more