New Zealand 2020

January - February 2020
Under 3 veckor reser vi från Stewart Island i syd, till Kapiti Island och Nordön . Vi hyr bil på både Nord - och Sydön och kommer att köra en sträcka motsvarande Sveriges längd.
Välkommen att följa vår resa!
Vi blir glada för dina kommentare

We made it - Tongariro Alpine Crossing!

February 19, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

I går anlände vi till Tongariro National Park eller, rättare sagt, till Château Tongariro som är ett anrikt hotell som byggdes 1929 och som ligger vid Mount Ruapehus sluttningar. Hotellet lever nog fortfarande kvar i 30-talet och, som vi ser det, hade det nog inte skadat med en liten modernisering.

Tongariro National Park är en 7 600 kvadratkilometer stor nationalpark med bl a tre aktiva vulkaner, Ruapehu, Ngauruhoe och Tongariro. Parken ligger mitt på Nordön och är mycket populär för vandring på sommaren och skidåkning på vintern. Det var den första i världen som fick världsarvsstatus av UNESCO dels för sin naturskönhet men även för sin maoriska bakgrund.

Vi anmälde oss till en heldagsvandring med Adrift - Tongariro Alpine Crossing. Ajajaj vilken träningsvärk vi har nu men vilken dag, vilken upplevelse!

Vi var en grupp på cirka 10 personer som påbörjade vandringen från 1.100 m höjd. Som högst vandrade vi till 1.850 m och därefter utför till slutet på 700 m. Vädret växlade hela tiden mellan regn, sol och blåst. Men vilken upplevelse! Vi passerade kratrar, toppar, dalar, smaragdgröna små sjöar och rykande heta källor från aktiva vulkaner. Vi gick på stigar, i anlagda trappor, i lös grus och bland lavastenar.

Totalt vandrade vi 22 km under 7 timmar. Gissa om våra ben var darriga när vi kom ner!

Återigen har vi upplevt något helt annorlunda på vår resa. WOW!

Sol, bad och vin!

February 20, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 24 °C

Från minus 1 till plus 27 grader!

Vi startade tidigt från Tongariro National Park och körde norrut. Morgonen var kylig och solig och vårt mål var Coromandel Peninsula på norra Nordön, en bilresa på cirka 7 timmar.

Återigen såg vi ett helt annat landskap än vi sett tidigare. Lummig åkermark med omgivande kullar och överallt brunt eftersom det inte regnat sedan innan jul. Området är centrum för kreatursuppfödning och uppfödning av fullblodshästar.
    När vi närmade oss Coromandel Peninsula blev det bergigare och mer skog med smala sick-sack-vägar och överallt kunde man se ner på stora oförstörda sandstränder.

Till slut nådde vi fram till Taigh Na Mara B&B i Kuaotunu. Här har vi bokat 3 nätter, de sista innan hemresan, och här ska vi bara koppla av och smälta alla fantastiska upplevelser som vi varit med om under våra tre veckor på Nya Zeeland.
    Vi bor cirka 100 meter från en underbar strand med nästan inga människor alls. Byn har en restaurang och ett café, dit vi går på 10 min via stranden. Vi håller tummarna för att solen ska skina på oss fram till söndag morgon då vi påbörjar resan hem igen.

Det har varit en helt fantastisk resa, vi har sett och upplevt så mycket. Vi har träffat så många trevliga och hjälpsamma människor och blivit så väl mottagna var vi än kommit. Vår arrangör, First Light Travel i Auckland, har verkligen fått in ”high-lights” som passat oss och allt har fungerat så himla bra.

När vi försöker tänka ut vad som varit bäst och sämst så kommer vi inte på någonting. Allting har varit bra men på olika sätt. Vi återvänder till Sverige fyllda av nya intryck och, vem vet, kanske vi återvänder till Nya Zeeland en annan gång.

På väg hem igen!

February 23, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Efter tre fantastiska veckor på Nya Zeeland är vi nu på väg hem till Sverige igen. Auckland - Hongkong 11 Tim, Hongkong -London 12 Tim och London - Köpenhamn 2 Tim. En lång resa men värd varenda minut!

Nu längtar vi hem till Höllviken och till att träffa våra barn och barnbarn😍!