Jinshanling

July 9, 2018 in China ⋅ ☁️ 26 °C

"He who has not climbed the Great Wall is not a true man", schijnt onze grote vriend Mao ooit gezegd te hebben. Echter moedigde hij de Chinezen ook aan om de muur te gebruiken als gratis bouwmarkt en dat vind ik dan weer een beetje tegenstrijdig.

Op verschillende plekken is de muur nu gerestaureerd en, omdat we 'm toch in zijn volle glorie wilden zien, gingen wij op weg naar zo'n gerestaureerd stukje. En omdat we graag over de muur - en niet over de hoofden van Chinezen - wilden lopen, kozen we ervoor om naar Jinshanling te gaan, 150 km buiten Beijing.

Dat kon gewoon met het openbaar vervoer, aldus de Lonely Planet. Er stond echter niets in de Lonely Planet over Chinese taxichauffeurs die je bewust de verkeerde kant opsturen en bussen die een uur te laat vertrekken om je vervolgens weer af te zetten op een plek waar je niets anders kan dan je heil te zoeken bij die taxirijdende bloedzuigers, die je vervolgens voor veel te veel geld naar de verkeerde plek brengen.

Maar dan ben je er wel. En dan ziet de Chinese muur er nog mooier uit dan op de plaatjes en, jawel, heb je hem op stukken helemaal voor jezelf. En dat was het waard. Zelfs toen we op de terugweg de laatste bus misten en er moest worden gelift, onderhandeld met bloedzuigers en gebust.

En om de dag helemaal compleet te maken, was er nog De Eend. Peking Eend. Een kersje op de taart van een hele vermoeiende dag.