De broeder, de zusters en 1,379 miljard Chinezen. Read more

July 6, 2018 in China ⋅ ☀️ 32 °C

Op onze eerste ochtend werden we wakker van ontbijtende backpackers; we hadden in de bar van het hostel geslapen, want Fieke was de eerste nacht vergeten te boeken. Nadat we hadden gegeten en waren opgefrist, gingen we erop uit. Al na een half uur stonden we vast in een rij zonder enig idee waarom. Eruit konden we niet, want overal waren Chinezen. Chinezen kunnen flink stinken en ze zijn met veel, dus je kunt wel stellen dat het stonk.

De Forbidden City is het grootste paleisconplex ter wereld. 500 jaar lang kwam je hier niet in of uit zonder toestemming van de heerser. Nu gaat iedereen erheen. Ook wij. Daar bleek die rij dus voor te zijn.

July 7, 2018 in China ⋅ ⛅ 26 °C

De beste manier om de stad te ontdekken is op de stalen ros: overal liggen fietspaden en Bejing is zo plat als een Mahjongtafel. En bovendien is Bejing lekker divers: je steekt een zesbaansweg over - zoefzoef - en dan sta je in een hutong (een Chinese woonwijk). Je gaat naar een tempel, fietst naar een park en pingpongt wat met Chinese oudjes.

Groot voordeel is daarnaast dat het hier nooit regent. Nooit. Behalve dan op de de dag dat wij gaan fietsen natuurlijk. Pijpenstelen. Dus maar naar een barretje voor één biertje. Maar één wordt twee en twee wordt drie, totdat Thomas bijna sterft van de honger en we uiteindelijk alsnog door de regen (en in het donker) naar huis fietsen.

July 8, 2018 in China ⋅ ☁️ 24 °C

Nondeknetter, wat kun je hier lekker eten. Vaak heb je geen idee wat het is, want je wijst maar wat aan, maar het is wel lekker. Noedels waarvoor Cas al zijn dikke noedels zou willen omwisselen en dumplings en ontbijtloempia's. Ontbijtloempia's met ei, want Chinezen houden van eieren. En met die eieren zijn ze best creatief: zwarte eieren (de smaak is hetzelfde, maar het ziet er wel kek uit), eieren gekookt in marinade en eieren gekookt in de plas van 12-jarige jongetjes. Volgens mij heb ik dat laatste nog niet op, maar zeker weten doe ik het niet.

En dat is dan de generieke keuken. China behuist meer dan 50 minderheidsgroepen met allemaal hun eigen gerechten. Dus wij kunnen nog even vooruit!

Jinshanling

July 9, 2018 in China ⋅ ☁️ 26 °C

"He who has not climbed the Great Wall is not a true man", schijnt onze grote vriend Mao ooit gezegd te hebben. Echter moedigde hij de Chinezen ook aan om de muur te gebruiken als gratis bouwmarkt en dat vind ik dan weer een beetje tegenstrijdig.

Op verschillende plekken is de muur nu gerestaureerd en, omdat we 'm toch in zijn volle glorie wilden zien, gingen wij op weg naar zo'n gerestaureerd stukje. En omdat we graag over de muur - en niet over de hoofden van Chinezen - wilden lopen, kozen we ervoor om naar Jinshanling te gaan, 150 km buiten Beijing.

Dat kon gewoon met het openbaar vervoer, aldus de Lonely Planet. Er stond echter niets in de Lonely Planet over Chinese taxichauffeurs die je bewust de verkeerde kant opsturen en bussen die een uur te laat vertrekken om je vervolgens weer af te zetten op een plek waar je niets anders kan dan je heil te zoeken bij die taxirijdende bloedzuigers, die je vervolgens voor veel te veel geld naar de verkeerde plek brengen.

Maar dan ben je er wel. En dan ziet de Chinese muur er nog mooier uit dan op de plaatjes en, jawel, heb je hem op stukken helemaal voor jezelf. En dat was het waard. Zelfs toen we op de terugweg de laatste bus misten en er moest worden gelift, onderhandeld met bloedzuigers en gebust.

En om de dag helemaal compleet te maken, was er nog De Eend. Peking Eend. Een kersje op de taart van een hele vermoeiende dag.

Pingyáo

July 10, 2018 in China ⋅ ⛅ 23 °C

Als drie ezels stootten we ons weer aan dezelfde openbaar vervoerssteen; we waren naar het verkeerde treinstation in Beijing gegaan en daar kwamen we pas een half uur voor vertrek achter. Gelukkig konden we de treinkaartjes gratis omwisselen voor een trein van een paar uur later en zo zweefden we die dag toch met 300 km/uur naar Pingyáo.

"If you have even the remotest interest in Chinese history, culture or architecture, you could easily spend a couple of days wandering the pinched lanes of Pingyáo", aldus de Lonely Planet. Blijkbaar hebben wij niet eens een geringste interesse in deze zaken, want wij waren de toeristische straatjes na een uur al beu. Niet erg, want we waren kapot. En dus gingen we terug naar ons leuke guesthouse waar we konden chillen en heel veel konden slapen.

Xi'an

July 11, 2018 in China ⋅ ⛅ 23 °C

Het duurde even, maar nu hebben we het begrepen: reizen in China kost geduld. Heel veel geduld. Niet het verplaatsen zelf, want de treinen zijn stipt, snel en comfortabel. Het zijn de eindeloze rijen. Vandaag zetten we een nieuw record: 2,5 uur in één rij wachtend op treinkaartjes.

En ook buiten het gigantische station van Xi'an is de rust die we in Pingyáo vonden, ver te zoeken. Ons hostel zit midden in het Muslim Quarter, een druk wijkje in het oude stadsdeel van de stad. Maar dat is niet erg. Want behalve grote mensenmassa's en heel veel getoeter vind je hier ook een goudmijntje aan nieuwe dingen om te eten.

Hua Shan

July 12, 2018 in China ⋅ ☁️ 27 °C

Het eerste wat we deden in Xi'an was een dagtripje maken naar één van de vijf heilige bergen van China. Om kwart over zes deden we de deur van het hostel achter ons dicht en vijf uur later stonden we bovenop de berg. Niet bepaald wat we ervan hadden verwacht. We waren moe van de reis, het was warm en van een spectaculair uitzicht was geen sprake; de bergen waren omringd door smog. Van een idyllische wandeling was ook geen sprake, want we waren omringd door Chinezen (harde stemmen in die kleine lichaampjes) en de weg bestond alleen maar uit trappen. Alleen maar.

Toch maar even doorzetten. En dat loonde. Want af en toe viel de smog naar beneden en zag je de rotsen. Dat was mooi. En zo werd het toch een leuke dag. Ondanks de momenten waarop we het liefst een paar Chinezen de berg af duwden.

Xi'an

July 13, 2018 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Een van de toeristische hoogtepuntjes van Xi'an is een fietstochtje over de stadsmuren. Rustigaan fietsend op 12 meter hoogte zie je de tempeltjes, oude huisjes en nieuwe wolkenkrabbers van de stad. En dat is, ondanks de hitte en de smog, best bijzonder.

Nog bijzonderder vonden we the Muslim Quarter, waar sommige straten 's ochtends ruiken naar rauw vlees - de slagers werken gewoon op straat - en 's avonds tsjokvol staat met verkopers die hun etenswaren aanprijzen. Hier aten we groene noodles en Chinese hamburgers (de beste saucijzenbroodjes die we ooit ophebben) en kochten ananas op een staafje (maar dat bleek gele rijstenpudding te zijn).

Chengdu

July 15, 2018 in China ⋅ 🌧 25 °C

Het People's Park in Chengdu is een soort Central Park, maar dan Chinees. In de vijver roeien vaders met hun zoontje, in de prieeltjes liggen oude mannetjes te slapen en op de wedding market praten moeders met elkaar om te bepalen of er een match zou kunnen zijn tussen hun kroost. Maar het allermooiste zijn de theehuizen. Hier krijg je een kopje, wat blaadjes thee en een hele grote thermosfles. Daarmee is de innerlijke mens uren voorzien, terwijl je een beetje kaart of, als je oud en Chinees bent, Mahjong speelt.

Hebben we in Chengdu dan alleen maar gezeten en gekaart? Nee, we hebben ook gezeten en dumplings gemaakt, gezeten en biertjes gedronken en gezeten en een Chinese opera gezien. Ondergetekende heeft zelfs gezeten en haar oren schoon laten maken. Want dat kon.

Chengdu wordt vaak geassocieerd met pandaberen. Omdat er een nabijgelegen panda-opvangcentrum is waarschijnlijk. Maar misschien ook omdat het de enige grote stad op de toeristische route is waar je je lekker kunt gedragen als een lui beertje.