Shanghai

July 29, 2018 in China ⋅ ☀️ 34 °C

Dit was het dan! Ons Chinese avontuurtje met zijn drieën! Voordat we China vaarwel gaan zeggen, hierbij de laatste eigenaardigheden over dit land die we jullie niet willen onthouden:

1. Hoewel de mannen hier vrij verlegen zijn, rollen ze allen, ongeacht hun formaat, hun shirt zonder gêne op tot hun tepels. Buikje Vooruit: misschien ook iets voor jou met dit warme weer?

2. Chinezen zijn vrij smerig. Rochelen, tuffen, het kan allemaal gewoon op straat en in restaurants.

3. ... en heel, heel luidruchtig.

4. ... maar wel heel vriendelijk. Want zonder alle wegwijzende nomaden hadden we ons tentje nooit gevonden in Tagong en zonder het aardige hostelvrouwtje uit Yicheng was Fieke's telefoon nog steeds in handen van een obscuur taxichauffeurtje. En zonder de Chinezen die ons in de bus zonder reden volstopten met eten, hadden we nooit zoveel verschillende soorten gedroogd vlees, winegums en geleitjes geproefd.

5. Plastic is heel populair en zit vaak zelfs om je eetbakjes. Maar het lijkt ook gemaakt te zijn van titanium en het is echt niet open te krijgen.

6. Chinese kindertjes dragen geen rompertjes, maar hebben een gat in hun broek tussen hun benen. Hierdoor kunnen de behoeftes direct worden gedropt in de prullenbak.

7. Als Westerling voel je je echt een filmster. Er wordt ongegeneerd naar je gekeken, je wordt (al dan niet stiekem) gefimd en alle schattige kindjes zwaaien naar je.

8. Er wordt extreem veel elektrisch gereden in de grote steden. Maar helaas lost dit het smogprobleem in deze steden niet op.

9. Het aantal camera's dat hangt in de grote steden is ongelofelijk. Sowieso moet je bij iedere grote, toeristische trekpleister je paspoort laten zien. Mochten we nog reisdetails vergeten zijn, Xi Jinping weet het vast!