• Day 10

Gibraltar

August 4, 2021 in Gibraltar ⋅ ☀️ 23 °C

Tak jsme to konečně dokázali! Na druhý pokus už nám Gibraltar neodolal. První pokus o zdolání už je pěkně vousatý, jelikož se jednalo o pokus v průběhu naší svatební cesty. Tenkrát jsme to vzdali z časových důvodů, byly hlášeny příšerné kolony na vjezdu. Letos nás již nemohlo nic zastavit, snad jenom covidová opatření. Dost jsme je studovali a do poslední chvíle vlastně nevěděli, zda budeme vpuštěni. Nakonec ale nikdo nic neřešil. Žádné testy ani kontrola certifikátů očkování se nekonaly. Jenom znuděný pohled do pasu. Autem jsme na Gibraltar nezajížděli, auto jsme nechali na španělsko-gibraltarské hranici v La Línea de la Concepción. Jeden z majitelů našeho předchozího ubytování tvrdil, že na Gibraltar v pohodě stačí 3 hodiny. Je to lež! My jsme tam opravdu zhruba 3 hodiny strávili, ale stihli jsme jenom vyjet lanovkou na Gibraltarskou skálu (Rock of Gibraltar) a zase se stejným autobusovým spojením vrátit na hranici. Bohužel jsme více času neměli, protože jsme ještě ten den museli putovat do Tarify, kde jsme měli zamluvené ubytování. Takže to byla taková rychlonávštěva. Co jsme neviděli, to jsme alespoň pečlivě nastudovali. Zaujaly nás hlavně následující informace:
    Na Gibraltaru jsou jediné volně žijící opice v Evropě. Jsou krotké, ale občas dost drzé. Respekt před jejich tesáky! Představa shánění očkování proti vzteklině nás vůbec nelákala. Dokud prý budou opice na Gibraltaru přítomny, tak Gibraltar zůstane britský.
    Gibraltar nemá vlastní zdroj pitné vody. Teď už asi přístup k vodě ze Španělska mají, ale za Franca to bylo něco docela jiného. Z tohoto důvodu byla prý jedna část Skály pokryta plechem, aby se dala lépe sbírat dešťová voda. Za našeho pobytu byla představa jakéhokoliv deště značně úsměvná.
    Za 2. světové války bylo veškeré civilní obyvatelstvo evakuováno. I když Franco nebyl Gibraltaru velkým přítelem, tak ale nikdy nedovolil průchod německé armádě, aby se pokusila Gibraltar dobít po zemi.
    Na Gibraltaru se platí vlastní měnou – Gibraltarskou librou. V pohodě všude ale berou i Eura, akorát občas vrátí zpět v librách, což se nám naštěstí nestalo. Vzletovou a přistávací dráhu Gibraltarského letiště přetíná čtyřproudá silnice. 😅