Satellite
Show on map
  • Day 7

    Compiegne

    April 28, 2023 in France ⋅ ☁️ 19 °C

    Vanochtend op tijd uit de veren. Ik wilde om 08..00 uur op de fiets zitten om beide systemen, de garmin en de route app op de telefoon te vergelijken. Gedurende een uur zag ik dat de garmin geen alternatieve routes meer aanbood en ik dus op de mij uitgestippelde route bleef. De stroom vretende app en telefoon ging uit. Wel gedurende de dag een controlemoment maar het bleef goed gaan. Dan merk je ook dat je meer tijd krijgt voor andere dingen... naast Glenda, bij aanvang van de dag ook stilstaan bij de 5 vrienden die met hun struggle bezig zijn, hun namen noemend en de strijd waarmee zij bezig zijn. Dat herhaalt zich enkele malen gedurende dag. Voor wat betreft Glenda zijn er 4 woorden die centraal zijn komen staan; zielerust - eren - dankbaarheid en spijt betuigen over zaken die ik niet goed heb gedaan. Gedurende de afgelopen dagen zijn die 4 woorden prominent blijven hangen en die draag ik mee, ik merk dat het me rust geeft.
    De laatste dagen heb ik verschillende oorlogskerkhoven gezien, veelal klein maar netjes verzorgd maar ook gedenkstenen over de 1e WO..... Daarnaast ook de kerkhoven, net buiten de dorpen, een laatse rustplaats is het echt..
    En dan fiets je door het mooie landschap met zowaar een route aanwijzing van het genootschap, ik zit goed!! En dan begint het te miezeren en vraag ik me af of het regenpak aan moet ..... ik voel mijn kleding en bedenk dat het moment daar is voor het regenpak. Gedurende het uur sijpelt het langs mijn helm naar beneden en ik blijf droog, goede beslissing. Ook weer blij als het uit kan, vanavond toch te drogen hangen......
    Alles verloopt volgens plan en besluit ik in Noyon te gaan eten, wetende dat ik nog 30 km moet. De plat du jour wordt het dus met een biertje, een waar rust moment. Ook deze plaats heeft een enorme kerk en ik bedenk me dat ik al verschillende kerken in de steigers heb gezien, gelukkig geen bord van de EU met subsidie verstrekking......... onderweg nog een kleine aanwijzing van de St Jacobsroute en door...
    En zo komt langzaam Compiegne in beeld, wat blij om deze dag goed af te sluiten. Ik check in en even de ergste dorst lessen in de dichts bijzijnde kroeg, in dit geval een Ierse pub, zo ff bijkomen, fijn dat het vandaag zo is verlopen, vanavond op tijd naar bed want morgen is het weer fietsen met als eindbestemming Marines, vanavond wat voorbereiden.
    Trouwens, ik hoorde dat in een treinwagon de vrede van de 1e WO is getekend, ik kijk morgen of ik die historische plek kan vinden. Ik las zojuist in Google over het treinstel en de rol in de 1e en 2e WO. Het staat in een museum, daar maak ik geen tijd voor vrij, kost teveel tijd.
    Read more