Santiago de Compostella

April - May 2023
Ik zou deze tocht ondernemen direct na mijn FLO. Het liep anders, Glenda's gezondheid ging achteruit. In mei 2022 werd ze geopereerd en na 3 weken IC moesten we haar laten gaan. Ik ga naar SdC om haar te eren om haar mee te nemen in mijn gedachten. Read more

Het oude wandelpark Valkenswaard

April 22, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌧 16 °C

Samen met ons gezin een gezellig samenzijn voor de tocht.

Vertrek uit Valkenswaard

April 23, 2023 in Belgium ⋅ 🌧 11 °C

Vanochtend klokslag 08.00 uur vertrokken, uitgezwaaid door Klaudia, Joris, Emme en Semm. Iedereen weet dat ik voor Glenda naar Santiago ga, ook om haar te eren, om haar te voelen, te ervaren, door mijn hersenpan te laten gaan. Daarnaast zijn er een aantal vrienden om me heen die bezig zijn met hun struggle. Ook hen neem ik mee naar Santiago en zal ik een kaarsje voor hen opsteken. Het zonnetje scheen waarachtig en nog voordat ik de grens met België overstak was er een wielrenner die langszij kwam en over de camino begon, hij had de tocht ook gefietst, hij hoopte voor mij dat het net zo mooi voor mij zou worden als voor hem. Hij vrolijkte helemaal op en toen hij het zei toen vertrok hij weer. Bij de grens gingen de buitenjas en de handschoenen uit. Onderweg toch wat probleempjes met de navigatie en schakelde ik over op mijn telefoon. Moet nog uitzoeken wat het is..... enfin 30 km voor Mechelen was mijn telefoon leeg en ging ik verder op borden... ik heb nog geprobeerd om mijn telefoon op te laden maar er is iets niet in orde. Morgen moet ik in Mechelen een telefoonwinkel zoeken die even moet checken wat er niet goed is, balen natuurlijk maar op zoek naar een oplossing. Ik denk de aansluiting van de GSM. Enfin de laatste 30 km in de regen gefietst, geen harde regen maar wel een waar je nat van wordt dus de regenkleding uitgeprobeerd.Read more

Mechelen

April 23, 2023 in Belgium ⋅ 🌧 11 °C

Uiteindelijk aangekomen in Mechelen en ingecheckt bij het pastoraat waar ik had gereserveerd in de Merodestraat vlakbij de kathedraal waar ik morgen ook nog even een stempel voor mijn credential ga halen. Een non moest het regelen, niet dus.....na vele telefoontjes was het akkoord en werd ik begeleid naar kamer 1 op de 3e verdieping...??? 😀 omdat ik uit de verbindingen lag eerst via de tablet contact gezocht, gelukt en toen eerst maar een warme maaltijd. Meteen Peguins bijgewerkt. Foto's worden nog bijgewerkt zodra de problemen met de telefoon zijn opgelost. Morgen iig om 08.00 uur de fiets pakken en via de telefoonwinkel op weg naar dag 2...
    O ja, ik voel me goed, zeker ook omdat deze dag de langste rit was, 90 km + en ik vind dat het goed is gegaan.
    Zo, goed geslapen en weer gereed voor vertrek. Zit nu op een overdekt terras op de grote markt want de telecomwinkel gaat pas om 10 uur open. Het regent dus ik zit voorlopig goed..ik moet dingen faxen want anders ga ik daar gedurende mijn tocht alleen last van krijgen EN vertraging en daar zit ik niet op te wachten..
    Mijn gsm ligt nu bij de reparateur, aansluiting was defect, over een uurtje klaar (gelukkig). Henk is onderweg voor m'n Garmin te bekijken. Nu een kopje koffie in café Salvator. De oude garde zit al aan de duvel..... er zitten nu 10 mensen aan het bier en een voor een gaan ze naar buiten om te roken, ik moet constateren dat hier de sociale onderkant binnen zit, triest eigenlijk, niet veel te makken en dan dit....

Lessen

April 25, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 6 °C

Hele diepe zucht...... wat is er vandaag gebeurd.... Als eerste heb ik vanochtend mijn GSM aansluiting laten vervangen, was kennelijk kapot vandaar dat mijn telefoon niet meer oplaadde. Dan mijn navigatie die bleef haperen om een bestand te openen. Henk was bereid om naar Mechelen af te reizen en om 16.00 uur was hij eruit. Er popte een liedje bij me omhoog 'Henk is een geweldige vent'... het deed het. Dus ik begon te fietsen om vandaag toch nog zoveel mogelijk km's in te halen. Ik had uitgerekend dat ik met 2 fietsdagen weer bij zou zijn...en 2 uur later keek ik eens bij Google waar ik was........niet in de richting waarin ik had gemoeten maar het tegenovergestelde...... het systeem werkte maar er was een verkeerde route geselecteerd, dit kwam omdat ze geen specifieke naam maar nummers waren. Daar zijn we nu ook uit.
    Ik had gehoopt wat km's goed te maken van vandaag maar niet dus. Ik heb een harde reset gemaakt en ben op de plaats aangekomen waar ik vanavond had gepland te zijn, op 6 km na ongeveer en morgen begint mijn 3e dag.

Doornik (franse grens)

April 25, 2023 in Belgium ⋅ 🌙 6 °C

Zo, een volle dag... vanochtend vertrokken uit Lessen (nabij). Einddoel voor vandaag was Hornaing. Vandaag een mix van Garmin en de route op de telefoon, die ook veel meer stroom gebruikt. Een tocht met veel buiten de bebouwde kom, heerlijk dus. Omdat ik toch minimaal 1 keer per dag mijn credential moet stempelen een dorpje aan de route bezocht, Tongre-Notre-Dame of all places. Wat een mooie oude kerk.......maar waar krijg ik nu een stempel..? In de directe omgeving een huis...aangebeld (trekbel) en een op leeftijd zijnde non, incognito gekleed, deed open. Ik liet haar mijn credential zien en het was duidelijk voor haar waarvoor ik kwam. Ik werd uitgenodigd en er werd een verse pot koffie gezet.. enkele nonnen schoven aan en er werd gesproken over de wonderen die daar waren verricht (medaille miraculeuse) werd het genoemd en voor ik het wist kreeg ik een medaillon.... Na een 2e kop wilde ik vertrekken maar de soep was klaar.... of ik een kop wilde... tja oui natuurlijk... de gepureerde soep bevestigde de leeftijd van de bewoners.... 😀 😀 maar werd in dankbaarheid aanvaard. Zo, tijd voor een kaarsje natuurlijk en wat foto's van de kerk en door.... Ik werd echt uitgezwaaid en mijn sollicitatieformulier heb ik niet ingevuld.. 😀
    Na een behoorlijke tijd fietsen toch nog even een check garmin /telefoon..... toch enige discripantie waarvan akte dus werd het een beetje bijsturen. Ik was dus mijn eindbestemming van die dag voorbij dus dan maar door naar het eindpunt van traject 1, Doornik of Tournai zoals de Fransen zeggen. Toch een pittig tochtje maar rond 17.45 uur ingecheckt. Morgen iig weer een stempel halen en dan de Franse grens over richting St Quentin.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties... doet me goed!!

St Quentin

April 26, 2023 in France ⋅ ☁️ 7 °C

Vandaag de 27e,... blfijft een bijzondere dag, nee niet vanwege de koning maar van mijn Koningin, 11 maanden alweer. En met 12 maanden wil ik dus in Santiago zijn..dus op naar St Quentin.. omdat ik nog een stukje Garmin wil uitzoeken heb ik via de telefoonapp van St Jacobus gereden en dat beviel ook goed. Onderweg door dorpjes en velden. Dorpjes met naast mooie idyllische huisjes ook de nodige bouwvallig... natuurlijk in ieder dorpje ook een kerkje met prachtige uitbeelding, soms nog met biechtstoel en een spreekgestoelte waar je U tegen zegt maar sommige zijn ook gesloten, denk ook niet dat een kerk per dorp houdbaar is... enfin in een van die kerkjes toch even wat elektronica opgeladen en rond de klok van 12, ik zat op de trap mijn boterham op te eten, kwamen de moeders hun kroost ophalen van school. Ik denk de rest van de dag vrij, de bofferds...... langs menig kanaal zag ik vissers alleen ogen in gezelschap naar hun dobbers turen en sommigen dacht ik, moet jij niet gaan werken, maar ja voor het zelfde geld zit hij in de onregelmatige dienst...... 😀 😀. Ook zag ik de gele lijnzaad- of koolzaad velden afgewisseld met windmolens....... de omgeving wordt er in ieder geval niet mooier op.
    In een van de dorpjes zag ik een oud schoolgebouw met boven de uiterst linker toegangsdeur 'garcons' en boven de uiterst rechter deur 'filles'. Of dit nog beleid is of gewoon een oud gebouw.....dat heb ik niet kunnen zien. Zag inmiddels ook aardig wat fazanten en echt grote hazen in het veld, prachtig.
    In de namiddag zag ik dat de jongeren zich nogal eens verzamelden rond de kerk, er was ook niets anders te doen, triest, maar er werden wel hele gesprekken gevoerd. En zo werd het avond en ik zat nog op m'n fiets. De dorpjes sterven uit, zo ook de openbare verlichting en zo kwam er het moment dat naast de velden ook de dorpjes zwart werden en als ik zwart zeg dan is het zwart, hoewel ik mijn hoofdlamp wat liet bijschijnen ging ik bij nagenoege stilstand omver en stootte ik toch mijn rechterknie en daar lig je dan... het moment kwam dichterbij dat ik besloot om het dorpje niet meer uit te rijden... maar ja aan een taxi kwam ik niet en ik bereidde me voor om de nacht dan maar onder de Franse sterren, op een bankje door te brengen toen er een auto voorbij kwam die me in licht zette...... tja collega's van de Gendarmerie Nationale' op patrouille. Zonder cautie vertelde ik in welke situatie ik me bevond en ze boden aan om mij met mijn bagage naar een hotel in St Quentin te brengen dus fiets met 2 sloten vast gezet en instijgen. Na middernacht kwam ik aan, snel ingecheckt en na snel een berichtje voor het thuisfront te hebben gemaakt was mijn lichtje ook op.
    Vanochtend dus na het ontbijt een taxi gepakt die me met mijn spullen weer bij mijn fiets bracht. 50 euro lichter, dat fietst niet sneller, stapte ik weer op nu met de fiets naar St Quentin waar ik rond de middag aankwam. Bij een restaurant zag ik een platte du jour, zeg maar de dagschotel, en in de boeken stond dat je dat zeker eens moet proberen en inderdaad een goede lekkere maaltijd. Vervolgens weer een stempel voor mijn credential gescoord en kwam bij mij het gevoel dat het genoeg was voor een dag. Ik heb net 4 uurtjes geslapen en voel me een stuk beter dus tijd om even het een van me af te schrjjven, het is nu 18.14......waar moet ja dan als gepensioneerde Kmar aandenken...... juist ja het jaar waarin de Kmar werd opgericht, al zeg ik het zelf, een hele goede keuze.
    Enfin morgen dus vanuit St Quentin naar Compiegne met een uitgeruste fietser. Tot morgen!

Compiegne

April 28, 2023 in France ⋅ ☁️ 19 °C

Vanochtend op tijd uit de veren. Ik wilde om 08..00 uur op de fiets zitten om beide systemen, de garmin en de route app op de telefoon te vergelijken. Gedurende een uur zag ik dat de garmin geen alternatieve routes meer aanbood en ik dus op de mij uitgestippelde route bleef. De stroom vretende app en telefoon ging uit. Wel gedurende de dag een controlemoment maar het bleef goed gaan. Dan merk je ook dat je meer tijd krijgt voor andere dingen... naast Glenda, bij aanvang van de dag ook stilstaan bij de 5 vrienden die met hun struggle bezig zijn, hun namen noemend en de strijd waarmee zij bezig zijn. Dat herhaalt zich enkele malen gedurende dag. Voor wat betreft Glenda zijn er 4 woorden die centraal zijn komen staan; zielerust - eren - dankbaarheid en spijt betuigen over zaken die ik niet goed heb gedaan. Gedurende de afgelopen dagen zijn die 4 woorden prominent blijven hangen en die draag ik mee, ik merk dat het me rust geeft.
    De laatste dagen heb ik verschillende oorlogskerkhoven gezien, veelal klein maar netjes verzorgd maar ook gedenkstenen over de 1e WO..... Daarnaast ook de kerkhoven, net buiten de dorpen, een laatse rustplaats is het echt..
    En dan fiets je door het mooie landschap met zowaar een route aanwijzing van het genootschap, ik zit goed!! En dan begint het te miezeren en vraag ik me af of het regenpak aan moet ..... ik voel mijn kleding en bedenk dat het moment daar is voor het regenpak. Gedurende het uur sijpelt het langs mijn helm naar beneden en ik blijf droog, goede beslissing. Ook weer blij als het uit kan, vanavond toch te drogen hangen......
    Alles verloopt volgens plan en besluit ik in Noyon te gaan eten, wetende dat ik nog 30 km moet. De plat du jour wordt het dus met een biertje, een waar rust moment. Ook deze plaats heeft een enorme kerk en ik bedenk me dat ik al verschillende kerken in de steigers heb gezien, gelukkig geen bord van de EU met subsidie verstrekking......... onderweg nog een kleine aanwijzing van de St Jacobsroute en door...
    En zo komt langzaam Compiegne in beeld, wat blij om deze dag goed af te sluiten. Ik check in en even de ergste dorst lessen in de dichts bijzijnde kroeg, in dit geval een Ierse pub, zo ff bijkomen, fijn dat het vandaag zo is verlopen, vanavond op tijd naar bed want morgen is het weer fietsen met als eindbestemming Marines, vanavond wat voorbereiden.
    Trouwens, ik hoorde dat in een treinwagon de vrede van de 1e WO is getekend, ik kijk morgen of ik die historische plek kan vinden. Ik las zojuist in Google over het treinstel en de rol in de 1e en 2e WO. Het staat in een museum, daar maak ik geen tijd voor vrij, kost teveel tijd.

Sainte-Geneviève

April 29, 2023 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Zo, ik ben gestopt in Sainte-Geneviève omdat ik geen 2e nachtavontuur wilde. Ik moest nog 28 km maar ik kon niet goed overzien of ik dat bij daglicht zou halen gezien het landschap en de klasse 1 mogelijkheden dus eigenlijk een voorzichtige keuze.. vandaag zaterdag en het leek erop alsof alle Fransen vandaag hun gras ging maaien, ik zeg bewust geen gazon want die naam verdient het niet, meer knolleveld zeg maar. Lekker achter de grasmaaier, blik op oneindig.. en het viel op dorpje in dorpje uit. Het landschap met zijn soms venijnige hellingkjes, nou hellingkjes.. het weer was aan de koude kant, eigenlijk soms een jas nodig maar dan werd het weer zweten en dat was ook niet handig, kil dagje dus met zo nu en dan een aanwijzing van de sint Jacobusroute, op de goede weg dus.
    En dan die gele velden nog, zo mooi dus een foto dan maar. In Sainte-Geneviève het eerste bord richting Paris gezien.. daar gaan we dus lekker om heen. Ik verblijf nu in een hotelletje, zo ... ik weet het niet, ik ben zo ik zie de enige gast die lijkt te overnachten en eten. Het menu uitkiezen was al een hand en voeten project, ben benieuwd of het gewerkt heeft.. inmiddels meer gasten ingecheckt in het hotel en gasten die komen eten.
    Ik ben nog iets moois vergeten...... iedere dag 'moet' ik 2 stempels scoren op mijn credential. Kwam vandag in een dorpje Catenoy en zag het bordje Maire, daar zit de burgemeester dus. Ik zag een fiets staan dus afgestapt en rond gekeken en ja hoor, iemand aangesproken voor een stempel van St Jacq. Er werd een sleutel gehaald en het gemeentehuis werd geopend en de stempel werd gezet. Wat mooi hè dat dit dan weer gewoon kan. Ik heb ook e indruk dat de sociale cohesie, wat zeg ik nou, groot is, wellicht moet men ook om te overleven in het buitengebied waar veel huizen te koop worden aangeboden. Het buitengebied loopt leeg met alle gevolgen van dien. Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Épône

April 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Vanochtend om 07.00 uur klaar voor vertrek. Hoewel ik had afgesproken voor het ontbijt om die tijd was het heel stil in het petite hotelletje.... ik liet het achter me en in een frisse ochtend was ik alweer awake in la douche France.. ik dacht ontbijten doe ik later wel en na een paar dorpjes met ieder een zondagmarkt zeg maar op het plein voor de kerk draaide ik zo'n pleintje op gewoon om me onder te laten dompelen... een vervallen pandje waar mensen in- en uitliepen met vanalles en nog wat. Ik moest bijna bukken door de balken in het plafond.. Bonjour een dubbele espresso en even buiten op het terras de zondag in laten werken. Ik ben alweer 1 week onderweg, veel gedachtes verder en mezelf realiserend dat de geplande km's per dag een hele kluif blijken... ik ga voor het maximale maar veiligheid staat voorop, geen avond- cq nachtelijk avonturen en op is op..... en door!
    Onderweg weer zoeken naar een stempellokatie en ik stopte in een dorpje met een petite markt. Ik stapte af en sprak een marktkoopman aan die net uit de kerk kwam met de inmiddels legendarische woorden tampon pour Saint Jaques, vrij vertaald ' waar kan ik een stempel krijgen van st Jacobus. Hij nam me mee de kerk binnen en daar werd al druk gerepareerd voor de aanstaande H.mis, het muzikale gedeelte dan. Weer zo'n hele oude kerk met alle dingen die ik van lang geleden herkende. Ik werd tot voorbij het altaar geleid en kwam in het privégedeelte van de bewoners. De pastoorsmeid zoals we dat vroeger in onze tijd noemde was inmiddels hier ook een bejaarde vrouw geworden die met een dienblad met koffie onderweg was naar de muzikanten in de kerk. Desgevraagd vertelde ze dat de pastoor een stempel had en liepen we verder het privégedeelte in. Ik was inmiddels overgedragen aan een insider van de kerk en ik bedankte de koopman met een merci monsieur.. de man klopte op een deur en ik kon horen dat het over mijn stempel ging, of het niet kon wachten tot na de H.mis waarop ik kennelijk bedenkelijk genoeg keek en er een antwoord terug in de ruimte klonk. Er kwam iemand naar buiten, meneer pastoor nog wel, een 40er. Hij gaf me een hand en ik gaf hem mijn credential en voila de stempel werd geplaatst en ik werd een bon voyage toegewenst. Ik bedankte iedereen en liep dezelfde weg terug door de kerk waar het duo nog steeds gepassioneerd hun liederen ten gehore brachten.
    Op de markt nog maar 2 appels en 2 peren gekocht die je inderdaad niet met elkaar moet vergelijken... 😀 en weer op de fiets.. in een volgend dorpje wat gegeten in het park waar de banen voor de jeu de boules wedstrijden alweer klaar liggen. O ja brocante, dat woord kom je in ieder dorpje tegen en nu aangekondigd aan het hek van een kasteel. Verder genoten van het landschap wat nooit verveelt.
    O ja, in Mechelen kwam ik NL-Bart voor het eerst tegen, hij heeft zo'n ligfiets. Inmiddels ben ik hem daarna nog 2 keer tegengekomen en is er inmiddels kennis gemaakt. Ook NL-Mark kwam in beeld en onze paden hebben zich inmiddels ook al een paar keer gekruist, vandaag zelfs 2 keer en toen ik hem die 2e keer zag at hij iets van de bulanger en ben ik gestopt om mijn fruithapje naar binnen te werken... Mark en Bart kennen elkaar inmiddels ook en Mark opperde om tel.nrs uit te wisselen en zo geschiedde. Vanmiddag toen ik ingecheckt was kreeg ik een appje van Mark. Hij had contact gehad met Bart en het leek hen wel leuk om morgenavond in Chartres samen te gaan eten. Dat wordt dus het doel voor morgen..
    Tot slot van de dag nog dit.... van de week is het me al eens overkomen maar vandaag weer..... zeer frustrerend als je wordt ingehaald door de TGV 😀 😀 😀.

CHARTRES

May 1, 2023 in France ⋅ ☁️ 16 °C

Nou, op tijd uit de veren want Chartres is vandaag het doel om samen met Bart en Mark uit eten te gaan. Het begon al met een half half ontbijtje, tja vandaag 1 mei, nationale feestdag en de kok was liever blijven liggen denk ik, maar goed, vertrokken in alle stilte want ook op de republikeinse wegen was het lang heel stil, er werd kennelijk uitgeslapen bij deze gelegenheid, alles was gesloten en zo reed ik door het mooie land. Een chauvinistisch land, althans de bewoners. Het woord is Frans en zij verdienen dit woord. Bij ieder gemeentehuis mooi de vlag gehesen, bij gedenktekens onderweg het geheel een verzorgde indruk of het nu de 1e of 2e WO betreft. Het straalt respect af. Ik heb 2 foto's van huizen genomen, de een lijkt wel villa kakelbont en de andere is een van de vele rote huizen die langs de route staan, bijzonder hoeveel mensen dit konden veroorloven, deze grandeur...
    Er moest flink doorgetrapt worden en als je dan Chartres 17 km ziet staan komt het ineens erg dichtbij. En zo reed ik enige tijd later Chartres binnen op weg naar de kathedraal om een stempel te scoren. Wat een gebouw zeg...waarom zo groot alles te...... en dan wetende dat dit gebouw toch wel een paar honderd jaar oud is... eigenlijk geen woorden voor... ik kan de schoonheid dus niet zien... als je goed kijkt verschillen de 2 torens ook van bouwstijl.
    Later op de middag/avond Bart en Mark ontmoet voor een gezellig samenzijn. Morgen gaat eenieder weer zijns weeg. Wellicht tot een volgende ontmoeting.
    O ja, de foto met een riviertje en dat huisje erbij...... dat is de aanlegsteiger van het huis daarachter. Als je goed kijkt zie je trapje in dat huisje...