Kangaroo Island

October 22, 2017, Indian Ocean ⋅ ☀️ 14 °C

Kangaroo Island är en ö i Antarktiska Oceanen strax utanför Adelaide. Man kan resa dit med båt eller med flyg. Vi gjorde det senare. Henrik hade kollat flygresan i förväg och kunde meddela sällskapet att vi skulle flyga säkert med svensk kvalitet, med en Saab 340.Resan tog 30 minuter.

Det var fullservice under resan: liten mugg med källvatten samt en Mentos som tilltugg.

En lite märklig sak: vid säkerhetskontrollen på Adelaide flygplats, som är stor, var det helt OK att ta med en 0.5-liter flaska vatten.

Flygplatsen på K I var definitivt av den lilla modellen och trafiken var inte alltför intensiv. När vi åkte hem pratade vi inte alls säkerhet. Vår Australienske guide hämtade ut samtliga boardingcard. Det fanns två utgångar till planet men den ena barrikaderades av hyllan med hembakta kakor och den andra användes inte utan vi kommenderades i gåsmarsch bakom markvärdinnan ut på plattan.

Kangaroo Island är till största delen av ytan (155km * 55km) olika reservat. Det bor 4500 invånare och rent statistiskt har var och en en kvadratkilometer till sitt förfogande.